• 8
  • 9
2021-12-11, 15:05
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Blir inte färsen mer kokt än stekt med vatten i pannan?
Jag steker färsen först, sen när den är färdigstekt så häller jag först i tacokryddan, rör runt lite o så i med en halv deciliter vatten, rör runt lite igen så att kryddan blandas ut riktigt, sen kan man om man vill hälla bort om det är nått vatten kvar.

Så jag har inte i vattnet under hela stek-processen.
Citera
2021-12-11, 19:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Fint med egna kryddningar, men det blir lite annorlunda mot hur vi är vana vid. Egentligen kanske man mest behöver tillföra små mängder vatten vid egna kryddblandningar iom att den egna kryddblandningen inte innehåller stärkelse som binder vattnet som kryddpåsen gör. Alternativt så kan man själv tillsätta potatisstärkelse eller maisena i köttfärsen om man inte vill köra kryddpåse för att få den lite mer såsiga konsistensen man kanske vill ha i taco.

Beror ju som sagt på eget tyckte och vana.
Många av de egenblandade har typ potatismjöl eller majstärkelse, och det gör jag med och om jag väljer göra en egen tacokrydda för köttfärs och sen tacos.
Citera
2021-12-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Många av de egenblandade har typ potatismjöl eller majstärkelse, och det gör jag med och om jag väljer göra en egen tacokrydda för köttfärs och sen tacos.

Familjen gnäller om jag kör egen kryddblandning eftersom det inte smakar likadant som de är vana vid (godare). Jag hade tyvärr inte i stärkelse i min taco den gången.
Citera
2021-12-13, 00:29
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Byt ut vattnet mot smör så ska du se på grejer!
Citera
2021-12-17, 11:52
Medlem
Brukar köra i en hel del vatten efter att jag har brynt färsen, för att sedan låta det puttra i minst en timme för att få den mustig och fin. Av samma anledning till att man låten bolognesen puttra i flera timmar.
Citera
2021-12-25, 10:54
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Förstört hur? Vattnet kokar ju bort tills du får en bra kryddblandning på köttfärsen.
Jodå, men ibland har jag varit med om att folk gör en soppa av det, då går det överstyr
Citera
2021-12-25, 11:00
Medlem
Du får testa själv sen avgöra vad du gillar. Anledningen till att man gör det är för att det tar fram smakerna mer, blir saftigare och kryddorna blandas bättre in i färsen.

Brukar steka 500-750g nötfärs runt 10% fett. Sen hälla kryddpåsen, sen fyller jag ungefär halva kryddpåsen med vatten och häller över och rör runt.
Citera
2021-12-25, 11:00
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Jodå, men ibland har jag varit med om att folk gör en soppa av det, då går det överstyr
Jaha, ja då förstör man den definitivt, som du säger.
Citera
2021-12-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience

Högst troligen hög fettprocent 20%. Köp istället färs som är runt 10% fett.
När jag var yngre så brukade jag köpa billigare färs för man var fattig. Trodde all färs var samesame. Hatade fan när det blev flottig soppa av alltihop.
Citera
2021-12-25, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Högst troligen hög fettprocent 20%. Köp istället färs som är runt 10% fett.
När jag var yngre så brukade jag köpa billigare färs för man var fattig. Trodde all färs var samesame. Hatade fan när det blev flottig soppa av alltihop.

Det har inte med fetthalt att göra.
Det har med vattenmängd att göra.
Läs tråden, eller iallafall rubriken.
Citera
2021-12-25, 14:16
Medlem
Beck86s avatar
Rolig tråd men de har Jag också tänkt på.
Jag har aldrig vatten, det blir så rinnande ändå och har man vatten i köttfärsen så blir händerna så äckligt flåtiga
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in