2021-12-10, 22:05
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag ska förklara hur du ska göra.
Du kan använda kalvfärs utan problem, hög fetthalt.
Du kan använda blandfärs.

Du steker tills allt kött fått stekyta. Sila bort fettet och lägg detta i frysen.
Finhacka vitlök, även rödlök och en rejäl klick smör och stek liten stund till.
Tillsätt kryddorna. Vatten. Låt gå 10 minuter, vissa gillar lite rinnig, jag tycker det blir enklare med torrkokt färs. Avsmak och modifiera ifall det saknas krydda.

Allt lät bra förutom att du kör med rödlök, byt ut mot gullök.
Rödlök som steks har den tristaste smak och färg.
Citera
2021-12-10, 22:10
Nu snackar vi en skvätt vatten. Typ två matskedar. Inte för mycket, då är allt förstört
Citera
2021-12-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Brukar ha i en halv deciliter vatten för 500 g färs, mest för att kryddan ska blandas bättre.
Blir inte färsen mer kokt än stekt med vatten i pannan?
Citera
2021-12-10, 22:15
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Blir inte färsen mer kokt än stekt med vatten i pannan?

Nej du får se till att färsen har fått maliard effekten innan vattnet, sedan så ska du vattnet mer distrubera kryddorna in i färsen och sedan mer eller mindre ånga bort.
Citera
2021-12-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Nej du får se till att färsen har fått maliard effekten innan vattnet, sedan så ska du vattnet mer distrubera kryddorna in i färsen och sedan mer eller mindre ånga bort.
Så först steker/bryner du köttet och sedan häller du ett 'kryddvatten' på det?

Blir inte stekyta förstörd? Själv använder jag inte kryddblandningar utan kryddar själv - jag har inte prövat att använda potatismjöl som det stod om tidigare i träden.

Jag får testa.
Citera
2021-12-10, 22:27
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:

Blir inte stekyta förstörd? Själv använder jag inte kryddblandningar utan kryddar själv - jag har inte prövat att använda potatismjöl som det stod om tidigare i träden.

Jag får testa.

stek färdigt färsen så den är gyllenbrun där sitter smaken, sedan kryddpåsen och vatten så du fördelar in kryddorna in i färsen. När det mesta ångat bort servera.
Citera
2021-12-10, 22:30
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Bättre smak också då vattnet kokar och gosa i köttfärsen ?

japp.
Citera
2021-12-10, 23:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Nu tog det enda till sida 7 innan någon sa något men taco-kryddpåsen innehåller stärkelse för att tillsammans med vattnet ge en något såsigare karaktär, så ja vatten i eller annars blir det skittorrt.
Citera
2021-12-11, 00:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Nu snackar vi en skvätt vatten. Typ två matskedar. Inte för mycket, då är allt förstört
Förstört hur? Vattnet kokar ju bort tills du får en bra kryddblandning på köttfärsen.
Citera
2021-12-11, 01:24
Medlem
Jag trodde man hade i vatten för att såsen ska få "koka" en stund innan vattnet försvinner. Så att tomaten övergår från att vara blaskig och trist till att bli sådär kraftull. Att inte bara handlar om kryddor utan att tomaten behöver koka en stund så att den ändrar karaktär och smak.
Citera
2021-12-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag trodde man hade i vatten för att såsen ska få "koka" en stund innan vattnet försvinner. Så att tomaten övergår från att vara blaskig och trist till att bli sådär kraftull. Att inte bara handlar om kryddor utan att tomaten behöver koka en stund så att den ändrar karaktär och smak.

Vilken tomat menar du då?
Citera
2021-12-11, 01:47
Medlem
Citat:

Jag får testa.

Fint med egna kryddningar, men det blir lite annorlunda mot hur vi är vana vid. Egentligen kanske man mest behöver tillföra små mängder vatten vid egna kryddblandningar iom att den egna kryddblandningen inte innehåller stärkelse som binder vattnet som kryddpåsen gör. Alternativt så kan man själv tillsätta potatisstärkelse eller maisena i köttfärsen om man inte vill köra kryddpåse för att få den lite mer såsiga konsistensen man kanske vill ha i taco.

Beror ju som sagt på eget tyckte och vana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in