2021-12-09, 13:24
Medlem
Nu är det så att jag har insyn i rekryteringsbranschen och jag arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats. Jag har kommit att tänka på varför det är så få män som arbetar på den här typen av arbetsplatser, och nej detta är icke ett typiskt kvinnojobb som sjuksköterska eller liknande, utan kontorsjobb helt enkelt.

Nya rekryteringar pågår och ändå envisas man med att anställa kvinnor, trots att kvinnor redan utgör 98-99% av arbetskraften och trots att det finns manliga sökanden med bra meriter. Det här är inte jämställdhet! Varför är det så här, era funderingar?
Senast redigerad av Sweden-is-Racist 2021-12-09 kl. 13:28.
Citera
2021-12-09, 13:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Varför är det så här, era funderingar?
Så länge man anställer den som är bäst kvalificerad är det rätt.

Försöker man av diverse påhittade skäl anställa någon annan är det fel.

Jämställdhet har inget att göra med att varje specifik yrkeskategori har exakt jämnt antal män, kvinnor och hens, om nu någon tutat i dig det.
Citera
2021-12-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Så länge man anställer den som är bäst kvalificerad är det rätt.

Försöker man av diverse påhittade skäl anställa någon annan är det fel.

Jämställdhet har inget att göra med att varje specifik yrkeskategori har exakt jämnt antal män, kvinnor och hens, om nu någon tutat i dig det.

Jag såg en del män som var betydligt mer kompetenta än vissa kvinnor som blev kallade på intervju.
Citera
2021-12-09, 13:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Nu är det så att jag har insyn i rekryteringsbranschen och jag arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats. Jag har kommit att tänka på varför det är så få män som arbetar på den här typen av arbetsplatser, och nej detta är icke ett typiskt kvinnojobb som sjuksköterska eller liknande, utan kontorsjobb helt enkelt.

Nya rekryteringar pågår och ändå envisas man med att anställa kvinnor, trots att kvinnor redan utgör 98-99% av arbetskraften och trots att det finns manliga sökanden med bra meriter. Det här är inte jämställdhet! Varför är det så här, era funderingar?

Män är generellt mer intresserade av saker, och kvinnor mer av människor. Rekryteringsbranschen passar de som är intresserade av människor och därför blir det fler kvinnor, precis på samma sätt som att kvinnor söker sig till yrken som ex sjuksköterska, medan män söker sig till yrken som ex ingenjör.
Citera
2021-12-09, 13:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag såg en del män som var betydligt mer kompetenta än vissa kvinnor som blev kallade på intervju.
Hur kunde du se det?
Vilka lönekrav hade de jämfört med kvinnorna?
Citera
2021-12-09, 14:00
Medlem
Det är troligen lugnare utan män (i detta fall), det är en aspekt som möjligen beaktas.

Man ska ju ha meritokrati, men i bland är kön och andra personliga egenskaper en merit.

Om jag basade över en förskola, hade jag nog undvikit att anställa män.

Det finns en anledning till att donken (förr - på den tiden dom var bra) hade killarna i köket och tjejerna i kassan; det blir mindre tissel och mer verkstad på det sättet.

Man vill ju vanligtvis inte ha aggressiva människor inom lag och ordning. Neurotiska människor inom säkerhet. Noggranna/samvetsgranna som formgivare, men däremot som revisorer och jurister. Osv osv.

Mångfald i sej är inget eftersträvaransvärt. Ej heller kommer utfallet vara jämnt fördelat, över diverse icke homogena grupper. Om man vill ha jämnt utfall, måste man göra avsteg från jämlikhet, definierat som lika möjligheter.
Citera
2021-12-09, 15:40
Medlem
100% kvinnor är jämställdhet!

Ju fler kvinnor, desto sämre resultat. Därför återfinns mycket kvinnor där kraven på höga resultat är liten. Det räcker att det funkar sådär. Typ dagis.

När det verkligen behövs resultat, så är det enbart män som jobbar. Men i den gudomliga jämställdhetens namn, så struntar vi i det och låter kvinnor jobba istället för de är ju så gulliga!

Skolan, socialtjänsten, universitet, funkar uselt pga kvinnor.
Citera
2021-12-09, 22:04
Medlem
Narutoshippchops avatar
Samma sak på min arbetsplats. Bara kärringar där. Som mest är det jag, en man som jobbar på lagret som man aldrig ser, och en fjollig bög som öppet pratar om genus med kärringarna i fikarummet.
Det är deprimerande som fan och inte ett dugg jämställt. Vi män är en klar minoritet på den arbetsplatsen. Och jag blir inte ett dugg förvånad om detta är standard på svenska arbetsplatser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in