2021-12-09, 12:00
Medlem
Detta börjar bli ett riktigt problem. Ofta finns bara en rubrik och en liten ingress när man klickar på länken. Diskussionen som följer blir därför ofta grundat på rena gissningar. Om man postar en länk till en låst artikeln kan man väl ändå kosta på sig att citera/referera lite? Dessa trådstarter med bara en låst länk och frågeställning är snudd på värdelösa liksom de diskussioner som följer. Har detta diskuterats moderatorer emellan? Kommer ni att ändra regelverket eller tillämpa det på ett striktare sätt?
Citera
2021-12-09, 12:18
Medlem
Det går ju att starta diskussioner utan länkar till artiklar, väl?

Så länge frågeställningen är tydlig och går att begripa, vad är problemet?

Hur menar du att diskussionen blir sämre av att en länk inte leder till en fullständig artikel?

NyhetsSajter numera har även inledningsvis gratis artiklar, som sedan automatiskt blir betalartiklar då dessa får många klick, tex efter en diskussion här.

Ditt förslag skulle då leda till att diskussioner först är godkända, för att sedan när aftonhoran låser sin artikel plötsligt ska leda till att diskussionen här ska låsas. Poänglöst.
Senast redigerad av MisterMagooo 2021-12-09 kl. 12:21.
Citera
2021-12-09, 13:22
Medlem
Muppetys avatar
Om man skulle förbjuda låsta sidor, då kommer folk bara att fråga; -Källa på det? Även om rubriken artikeln är låst är det ju nån form av källa.
Citera
2021-12-09, 13:36
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
TS bör ju alltid se till at citera relevant artikel-innehåll och därnäst frågeställning. Sen får de som har intresset ta diskussionen utifrån det.
Citera
2021-12-09, 17:05
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Detta börjar bli ett riktigt problem. Ofta finns bara en rubrik och en liten ingress när man klickar på länken. Diskussionen som följer blir därför ofta grundat på rena gissningar. Om man postar en länk till en låst artikeln kan man väl ändå kosta på sig att citera/referera lite? Dessa trådstarter med bara en låst länk och frågeställning är snudd på värdelösa liksom de diskussioner som följer. Har detta diskuterats moderatorer emellan? Kommer ni att ändra regelverket eller tillämpa det på ett striktare sätt?

Rena länkposter utan något citerat innehåll alls brukar i alla fall jag be ts att redigera och citera några valda delar av artikeln, så länge det inte bryter mot regel 1.02, eller så redigerar jag själv om tidsgränsen för ts har gått ut.

En ren länkpost utan ytterligare beskrivning är i princip ett brott mot regel 0.02 så där finns redan stöd för radering och även varning men det är lite olika hur detta hanteras, jag försöker som sagt själv att i möjligaste mån låta trådstarten finnas kvar och ber ts fylla på med lite mer kött på benen.

Rapportera gärna dessa inlägg och ange ”frånvaro av citerad text” eller liknande så kan berörd moderator agera.
Citera
2023-01-04, 13:57
Medlem
Bumpar skamlöst min egen tråd då jag hittat ett nytt flagrant exempel på detta fenomen.

(FB) DN: Männen lurar kvinnorna genom att ta över matlagningen och slippa barnen

Denna trådstart synes för mig enbart vara till för att provocera fram en diskussion utifrån en rubrik och inget mer. Hur många här som har tillgång till DN är oklart men eftersom ingen i tråden hittills citerat ur artikeln får man väl anta att den siffran ligger närmare noll. Återigen en diskussion byggd på spekulation och utan tillräckligt underlag.
Citera
2023-01-04, 14:07
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Rena länkposter utan något citerat innehåll alls brukar i alla fall jag be ts att redigera och citera några valda delar av artikeln, så länge det inte bryter mot regel 1.02, eller så redigerar jag själv om tidsgränsen för ts har gått ut.

En ren länkpost utan ytterligare beskrivning är i princip ett brott mot regel 0.02 så där finns redan stöd för radering och även varning men det är lite olika hur detta hanteras, jag försöker som sagt själv att i möjligaste mån låta trådstarten finnas kvar och ber ts fylla på med lite mer kött på benen.

Rapportera gärna dessa inlägg och ange ”frånvaro av citerad text” eller liknande så kan berörd moderator agera.
Gäller detta även poster som inte är TS? Läser man lite äldre trådar fungerar sällan länkar längre och utan någon slags beskrivning blir ofta tråden obegriplig.
Citera
2023-01-04, 16:41
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Gäller detta även poster som inte är TS? Läser man lite äldre trådar fungerar sällan länkar längre och utan någon slags beskrivning blir ofta tråden obegriplig.

Det blir i princip samma där, jag raderar posten om den bara innehåller innehåller en länk utan beskrivning eller citat. Sen kan man ju inte styra över om länken är död när posten är X antal månader / år gammal, finns det citat och annat låter jag den stå kvar. Men såna inlägg måste det ju finnas massor av, inget man ser om det inte rapporteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in