• 4
  • 5
2022-08-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Fint då var det bevisat. Svensk potatis bäst!

Jag ångrar mig. Det finns nog potatis från andra länder som är lika god.
Citera
2022-08-31, 19:22
Medlem
Hur mycket svensk potatis har ni ätit i sommar? Visst var den bättre än utländsk potatis? Alltid kass potatis när man är ute och reser därför har jag slutat resa.
Citera
2022-09-10, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du missade nog den stora matmarknaden i Lima! Ps. King Edward är en riktig skitpotatis.
Skitpotatis är många av de otaliga moderna gula eller vita sorterna. De är enbart framavlade för att vara motståndskraftig mot bladmögel, om drabbad av bladmögel tåladen utan att utveckla brunröta. De ska ha slätt tunt skal utan att vara skorvbenögna, de ska tåla hanteringen och gärna tåla ljuset i butikerna. Smakligheten kommer sist och spelar i praktiken ingen roll för de nya sorterna lever ofta bara några år innan en ny ännu tåligare sitt har tagits fram. King Edward däremot, den har sina brister men den är iaf god.
Citera
2022-09-15, 15:16
Medlem
Jag köpte potatis från ICA under pandemin och den var så vedervärdig att man blev tvungen att kassera det mesta av produkten.

Av vad jag förstår så kallas växtsjukdomen senblod och den orsakas av algsvampen phytophtora.
Citera
2022-09-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag köpte potatis från ICA under pandemin och den var så vedervärdig att man blev tvungen att kassera det mesta av produkten.

Av vad jag förstår så kallas växtsjukdomen senblod och den orsakas av algsvampen phytophtora.
Ekopotatis? Skulle förvåna mig stort om vanlig potatis skulle ha brunröta i butik. Och i vilket fall är det omöjligt att missa i sorteringen inför packningen att jag misstror att det var brunröta överhuvudtaget. Benämningen senblod har jag aldrig hört talas om men man lär så länge man lever.
Citera
2022-09-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
Ekopotatis? Skulle förvåna mig stort om vanlig potatis skulle ha brunröta i butik. Och i vilket fall är det omöjligt att missa i sorteringen inför packningen att jag misstror att det var brunröta överhuvudtaget. Benämningen senblod har jag aldrig hört talas om men man lär så länge man lever.

Det var vanlig potatis i plastpåsar hos ICA. Senblod är nog ett av smeknamnen på denna typ av röta.

Det var svårt att se det här innan potatisen var kokad och man hade börjat skala den.

Någon postade en bra bild i tråden som visar exakt hur förrädisk rötan var. Kolla bilden i nedanstående länk.

https://postimg.cc/zbgSHHRy
Citera
2023-07-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Fast svensk potatis odlas i Sverige i svensk jord av svenska bönder. Det ger en unik karaktär och smak. Som vin odlat i Champagne om du hört om den regionen.
Vad fan har svensk potatis med champagne din idiot!
Champagne kan göras i princip lika bra på andra ställen i världen men då får den inte kallas för champagne.(namnet är skyddat)
Jag har varit i många länder och potatis äts inte på samma sätt utomlands som här.att svensk potatis skulle vara bättre än i andra länder håller jag inte med om!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in