Citat:
Ursprungligen postat av
SarkastiskSympati
Jag trodde det men uppenbareligen inte, ber om ursäkt. Vill du kanske upplysa mig?
Jag kör en fristående NAS och har absolut inga bekymmer med mina enheter och åtkomst, Samba fungerar klockrent vare sig det är VM eller live distro, Windows, Linux etc. Innan det körde jag allt på samma maskin som fick agera allt i allo. Jag får fan en stroke av TS frågeställning.

Jag kanske inte var helt tydlig för det är mer komplicerat än man kan tro och jag skrev lite stressat.
I en virtualiserad miljö är nätverksbaserad datalagring en kritisk komponent då många resurser skall dela på samma resurser. Det går självklart att skapa massa diskar som monteras i olika VM och då har man oftast två val. Tjock eller tunn disk, dvs. allokera 100Gb som tunn och riskera överallokering av hela datalagringsytan eller köra tjock vilket tar upp allt utrymme redan från början. För många av mina resurser är detta onödigt då jag inte har en aning om hur mycket jag kommer behöva och visst kan man skapa t.ex. LVM och expandera dom allt eftersom vid behov.
Jag kör hellre logiska volymer i ett NAS som delas ut och som resurserna kan använda. På detta sätt blir allt mer dynamiskt och ingen disk går till spillo
Att försöka köra allt på samma OS är oftast dumt då t.ex. docker och Proxmox kommer att slåss om bland annat iptables och delar man ut diskarna direkt från t.ex. Proxmox eller Debian som det egentligen är så kan det bli problem med rättigheterna på filer.
Som jag ser det är enda hållbara lösningen som inte kräver enorma mängder manuell konfiguration och underhåll att köra ett "riktigt" NAS samt en riktig hypervisor.
Proxmox behöver därför ett NAS och mitt NAS behöver en hypervisor =)
För att NAS:et skall kunna köras effektivt behöver det också direkt tillgång till kontrollern och diskarna. Det går säkert att montera 3TB till ett NAS och köra det virtuellt men då får man overhead gällande filsystemet då det är virtualiserat det med.
Genom att skicka vidare kontrollern till t.ex. TrueNAS med alla diskarna som den skall ha får denna VM direktaccess till diskarna och kan därför fungera så effektivt som möjligt.
Jag kan där efter dela ut resurser till både virtuella maskiner och till olika klienter i nätverket beroende på behov.
Min fråga är om någon har erfarenhet av liknande setup och om det finns bättre alternativ än det jag klurat ut.
Självklart hade jag gärna haft flera maskiner, var en med sin specifika uppgift men å andra sidan är det i princip det jag tänker göra.
// rancor