• 1
  • 2
2021-12-08, 00:48
Avstängd
Funderat lite på hur detta går till. Alla banker skickar ju inte ut ett brev när en kund avlidit, i alla fall inte nischbanker. Så om en person avlider och den har en massa pengar på ett konto någonstans, hur får då anhöriga eller arvtagare reda på detta om personen inte sagt det till någon och ej har en pärm eller liknande med uppgifter om detta?

Hur gör boutredare/jurister på begravningsbyråer och dylikt för att hitta allt som finns? Det finns väl inget sorts register kopplat till personnummer där man kan se alla banker och dylikt personen var kund hos?
Citera
2021-12-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Funderat lite på hur detta går till. Alla banker skickar ju inte ut ett brev när en kund avlidit, i alla fall inte nischbanker. Så om en person avlider och den har en massa pengar på ett konto någonstans, hur får då anhöriga eller arvtagare reda på detta om personen inte sagt det till någon och ej har en pärm eller liknande med uppgifter om detta?

Hur gör boutredare/jurister på begravningsbyråer och dylikt för att hitta allt som finns? Det finns väl inget sorts register kopplat till personnummer där man kan se alla banker och dylikt personen var kund hos?

Du får göra som kronofogden gör när de letar upp pengar, skickar ut förfrågan till de 10 största bankerna
skall väl bifogas fullmakter m.m antar jag.
Citera
2021-12-08, 01:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du får göra som kronofogden gör när de letar upp pengar, skickar ut förfrågan till de 10 största bankerna
skall väl bifogas fullmakter m.m antar jag.

Storbanker och större banker brukar ju skicka ut papper, men sedan finns det ju mängder med små nischbanker som ofta är kassa på detta.

Är det något folk bara helt enkelt får acceptera att sådant kan missas i bouppteckningen då?
Citera
2021-12-08, 03:32
Medlem
Citat:

Boutredare gör ingen egen utredning tyvärr, utan de sammanställer bara och räknar på den information som anhöriga själva har tagit fram.

Ett sätt att upptäcka tillgångar borde vara via deklarationen. Det dras ju automatiskt skatt på kapital och ränteintäkter och detta står i deklarationen.

Annars är väl testamente eller en ekonomipärm hemma en bra metod att berätta om sina tillgångar.

Man kan göra tilläggsbouppteckning om man hittar nya tillgångar och skulder.

Med detta sagt tror jag inte alla pengar alltid hittas, typ sånt som finns utomlands. Det är väl bara så det är med sakernas tillstånd.
Citera
2021-12-08, 03:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Boutredare gör ingen egen utredning tyvärr, utan de sammanställer bara och räknar på den information som anhöriga själva har tagit fram.

Ett sätt att upptäcka tillgångar borde vara via deklarationen. Det dras ju automatiskt skatt på kapital och ränteintäkter och detta står i deklarationen.

Annars är väl testamente eller en ekonomipärm hemma en bra metod att berätta om sina tillgångar.

Man kan göra tilläggsbouppteckning om man hittar nya tillgångar och skulder.

Med detta sagt tror jag inte alla pengar alltid hittas, typ sånt som finns utomlands. Det är väl bara så det är med sakernas tillstånd.

Varför tar folk ens hjälp av en boutredare i så fall med tanke på hur dyrt det är? Det jobbiga är ju att samla in informationen och kontakta en massa banker och dylikt, att addera allting efteråt lär ju vem som helst klara av.
Citera
2021-12-08, 04:17
Medlem
Citat:
Varför tar folk ens hjälp av en boutredare i så fall med tanke på hur dyrt det är? Det jobbiga är ju att samla in informationen och kontakta en massa banker och dylikt, att addera allting efteråt lär ju vem som helst klara av.
Väldigt bra fråga... Antar att folk inte vet bättre, eller inte orkar tänka efter dödsfall i släkten.

Man skiftar ju inte några pengar baserat på bouppteckningen, det görs senare vid arvsskifte och det är den uträkningen som ska göras noggrant. Bouppteckning är bara ett juridiskt avslut av boet, det har ingen praktisk ekonomisk effekt.
Citera
2021-12-08, 04:20
Medlem
Citat:

Bankerna ska skicka ut om personen hade konto eller skuld där, sker relativt snabbt efter skv har uppdaterat som avliden.

Dock mistänks utlänska banker får ni nog kontakta dem separat själv.
Citera
2021-12-08, 08:33
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Bankerna ska skicka ut om personen hade konto eller skuld där, sker relativt snabbt efter skv har uppdaterat som avliden.

Min morsa dog 2019 och inget har kommit ännu. Vare sig från Ikano eller Swedbank.
Tur nog fick jag reda på dessa två banker ändå, men om det finns fler har jag således ingen aning om.
Citera
2021-12-08, 09:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JdeKoof
Min morsa dog 2019 och inget har kommit ännu. Vare sig från Ikano eller Swedbank.
Tur nog fick jag reda på dessa två banker ändå, men om det finns fler har jag således ingen aning om.

Nollräntekonton rapporteras inte till skatteverket och kan vara svåra att få reda på. Swedbank ville inte pga banksekretess lämna ut samtliga kontouppgifter till den boutredningsman som utredde min mors dödsbo, trots att denne tidigare varit anställd på samma bank under lång tid. Så det finns ett konto kvar vi inte kommer åt. Eftersom den har en automatisk överföring aktiv så kommer inte kontot att upphöra efter 10 års inaktivitet utan först när det gått 10 år efter att kontot är tomt. Överföringen är en låneamortering på ett litet belopp så det kan ta lång tid innan det är tomt.
Citera
2021-12-08, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret

Dock mistänks utlänska banker får ni nog kontakta dem separat själv.

Endel svenska nischbanker skickar inte ut något.. Dåligt.
Citera
2021-12-29, 02:33
Medlem
Citat:
Storbanker och större banker brukar ju skicka ut papper, men sedan finns det ju mängder med små nischbanker som ofta är kassa på detta.

Är det något folk bara helt enkelt får acceptera att sådant kan missas i bouppteckningen då?

Allt det här sker fortfarande manuellt. (När banken inte per automatik skickar ut kontoutdrag)För att vara safe får.man ta reda på alla företag med banktillstånd i Sverige och skicka ut förfrågan till.
Senast redigerad av LDRLDR 2021-12-29 kl. 02:37.
Citera
2021-12-29, 02:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Allt det här sker fortfarande manuellt. (När banken inte per automatik skickar ut kontoutdrag)För att vara safe får.man ta reda på alla företag med banktillstånd i Sverige och skicka ut förfrågan till.

Hur många kan det finnas? Under eller över 100?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in