• 1
  • 2
2006-06-13, 12:14
Medlem
Surfade in på AB och noterade att mer eller mindre alla artiklar handlar om "såpa"-ämnen istället för fotboll. Mellberg och Ljungberg bråkar, Lagerbäck mörkar, AB informerar Sol Campbell om "bråket", Paraguay stänger ute svensk media från träningar, lagkompisarna tycker inte Kim imponerat på träning (Svensson är deras förstaval), Fredrik Stenman tar inte ställning i bråket...

Vilken jävla skit! Nu är det äntligen VM och det enda svensk media (med AB i spetsen) tycks fokusera på är alla "skandaler". De letar verkligen med ljus och lykta efter "konflikter" och blåser dem way out of proportion. Kan de inte sluta imitera engelsk press och skriva om FOTBOLLEN istället?

Det känns som att det de pysslar med är skriva skitartiklar vars ENDA konsekvens är att landslaget blir irriterade på media. Blir landslaget irriterat blir det lurigare att fokusera på det enda som räknas - vinna matcher.

Jag förstår verkligen varför spelarna skyr media som pesten när de håller på med sånt här. Skulle jag vart spelare hade jag skällt ut journalisten... men då hade det väl blivit en artikel om "RASERIANFALLET" samt kommentarer från anonyma källor med insyn om hur mentalt instabil jag vore...
Citera
2006-06-13, 12:21
Medlem
BodyElectrics avatar
De bryr sig inte

De svenska skvallertidningarna skiter fullständigt hur det går för Sverige.
Det enda de bryr sig om är att sälja så många lösnummer de bara kan.
Precis som vanligt alltså.
Citera
2006-06-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodyElectric
De svenska skvallertidningarna skiter fullständigt hur det går för Sverige.
Det enda de bryr sig om är att sälja så många lösnummer de bara kan.
Precis som vanligt alltså.

Jag tänker mig ändå att sportjournalisterna är riktiga sportnördar och verkligen vill att sverige ska vinna. Jag får det inte att gå ihop bara... kanske är som du säger, lösnummer framför allt.
Citera
2006-06-13, 12:55
Medlem
Jag hoppas verkligen att Sveriges lag förlorar alla matcher kvickt och lätt så de kan åka hem igen och vi slipper allt tjat om den där jävla bögsporten.
Citera
2006-06-13, 13:18
Medlem
obotlig_realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Jag tänker mig ändå att sportjournalisterna är riktiga sportnördar och verkligen vill att sverige ska vinna. Jag får det inte att gå ihop bara... kanske är som du säger, lösnummer framför allt.

Sportjournalisterna vill självklart att det ska gå bra för Sverige. Så pass idrottsintressad måste man väl ändå vara. Men deras arbetsgivare, t ex Aftonbladet, skiter fullständigt i hur det går för Sverige. De skulle nog bli lika glada om Sverige gjorde ett riktigt ordentligt fiasko-VM och inte gjorde ett enda mål som att Sverige går vidare till 8-delsfinal och sedan stannar där. Ett riktigt fiasko-VM skulle ju ge tillfälle att skriva så mycket skit som möjligt om svensk fotboll så bara det skulle ge åtskilliga extra lösnummer. Däremot vill dom ju givetvis att Sverige ska gå till final, eftersom det skulle leda till ett ofantligt tryck på lösnummer. Så länge de säljer är de nöjda. Att de sedan även sålt sin journalistiska anda och istället rapporterar om en massa skvaller, a la Big brother istället för ordentliga nyheter verkar inte bekomma dem.
Citera
2006-06-13, 13:44
Medlem
Nulles avatar
Nog bryr sig sportjournalisterna alltid. Jag är övertygad om att figurer som Bank, Laul, Mats och Roos tillhör den kategori av sportfånar som ligger vakna till klockan fem på morgonen och grämer sig över en stolpträff. Kvällstidningarnas hetskampanjer handlar snarare om att journalisterna känner frustration över de uteblivna framgångarna och ger utlopp för sina aggressioner genom att frossa i mer eller mindre verklighetsförankrade "skandaler". Att skriverierna riskerar att ha en negativ inverkan på landslagets prestationsförmåga är knappast ett tecken på att journalisterna vill att det ska gå dåligt. Det räcker med att göra ett studiebesök på Strandvallen eller Idrottsparken för att inse att det finns gott om trogna fotbollssupportrar som inte missar ett tillfälle att bua ut sitt lag vid minsta lilla motgång.

Givetvis handlar det även om att ge den blodtörstiga pöbelhopen vad den vill ha för att på så sätt sälja fler lösnummer, men jag betvivlar att det är hela sanningen.
Citera
2006-06-13, 15:05
Medlem
Varje enskild individ, även på kvällspressen, vill att Sverige ska vinna VM-guld. Men kollektivet är inte byggt för någonting annat än att sälja tidningar. Ledningen äger kollektivet, mentalt.
Citera
2006-06-13, 16:12
Medlem
Johnny Wadds avatar
Är ett bråk mellan Mellberg & Ljungberg mitt under VM av allmänintresse
Ska journalister rapportera om saker av allmänintresse

Påverkar detta Sveriges vinstchanser mot Paraguay
Är Aftonbladet värt pappret det är tryckt på

Är du en svensk landslagsspelare och blir så påverkad av vad kvällspressen skriver att du tappar focus på fotbollen så heter du Anders Svensson och borde omedelbart petas från startuppställningen under resten av VM.
Citera
2006-06-13, 16:31
Medlem
Menar du att man ska granska från ett perspektiv? Bara skriva om det som är "glada" nyheter eller som gagnar ett syfte?
Bevakningen av VM ska givetvis omfatta att spelarna i landslaget grälar och bråkar både under och efter match. Dessutom finns det allmänreportar som bevakar den "icke sportsliga" delen.
Jag tycker bevakningen är riktigt bra hos både AB och Expressen. Så är jag iofs fotbollsintresserad oxå.

Dessutom är väl laguttagning något som verkligen engagerar alla. Sitter vi inte alla på den bästa startelvan?
Citera
2006-06-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Är ett bråk mellan Mellberg & Ljungberg mitt under VM av allmänintresse

Något som är intressant är varför Per Zetterberg aldrig fick spela i landslaget trots att han borde platsat. Att två dåliga förlorare har en hetsig ordväxling efter en dålig match är standard. Tycker snarare att det är ett friskhetstecken att man blir upprörd när man förlorar, gudarna ska veta hur mycket jag skäller på mina lagkamrater när vi spelar dåligt. Är vi oense för det? Aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Menar du att man ska granska från ett perspektiv? Bara skriva om det som är "glada" nyheter eller som gagnar ett syfte?
Bevakningen av VM ska givetvis omfatta att spelarna i landslaget grälar och bråkar både under och efter match. Dessutom finns det allmänreportar som bevakar den "icke sportsliga" delen.
Jag tycker bevakningen är riktigt bra hos både AB och Expressen. Så är jag iofs fotbollsintresserad oxå.

Dessutom är väl laguttagning något som verkligen engagerar alla. Sitter vi inte alla på den bästa startelvan?

Pressen ska inte gå landslagets uppdrag. Å andra sidan ska pressen vara folkets insyn i laget - inte lagets fiende. Jag får intrycket av att landslagets största motståndare inte är lagen i gruppen, utan pressen. Säg inget tvetydigt eller för frispråkigt, då hamnar du på löpsedeln tillsammans med "KRISEN I SVENSKA LANDSLAGET".

Anders Svensson vs Kim Källström är en intressant fråga, men varför försöka skapa splittring i laget genom att fråga spelarna vem de tycker ska spela? Det är tränaren som tar ut laget, och som spelare diskuterar man inte det med utomstående - särskilt inte pressen.

Jag förstår verkligen varför spelare slutar prata med pressen när de skriver sådana artiklar som de gör ibland. Sådana som gör en höna av en fjäder, vrider mina ord till att passa deras story, letar efter minsta uttalande att hårdvinkla.
Citera
2006-06-13, 22:31
Medlem
vättes avatar
Den trista sanningen är att kvällshororna säljer mycket mer tidningar om de skriver om "skandaler". Folk får vad de vill ha, helt enkelt. Ogillar man blaskornas journalistik gör man klokast i att inte läsa dem (varken i pappersform eller på nätet).
Citera
2006-06-14, 23:50
Medlem
Dubbelmoral

Klart de vill att Sverige skall vinna. Desto längre vi är kvar i turneringen, desto längre vill folk läsa om VM. Däremot måste de (kvällstidningarna) ju göra något för att de dumma läsarna skall välja just deras blaska. Alltså hitta skandaler. Den ende utomstående kandidat som gett sig in i leken är väl Ekwall, som i direktsändning bubblade om hur "kvällstidningarna just nu försöker få reda på vad som hänt men mina källor säger till mig att det varit ett nytt bråk, bla bla bla". Resten kan ju inget annat än hänga på.

Allt snack om allmänintresse och journalistiska uppdrag har ju kvällsblaskorna släppt för länge sedan. Allra mest särskilt i sporten, vilket i stort sett gäller samtliga medier (utan-konkurrens-SR möjligtvis halvt undantaget?). Finns det något medium i Sverige som inte förhåller sig opartiskt vid sportevenemang? Hur skulle det se ut om Aftonbladet öppet manglat ut Heja Sossarna-armband och uppblåsbara händer med texten Nej till EMU? Hur skulle det se ut om Sydsvenskan sponsrat Alliansens kläder, skickat veckobrevet som en egenproducerad (?) bilaga till tidningen och låtit alla medarbetare och läsare gå gratis på vad man nu skulle vilja gå gratis på med alliansen? Och så vidare.

Som alltid. Varken Expressen, Aftonbladet eller någon annan skulle göra vad de gör om det inte hade sålt. Uppenbarligen säljer det. Man kan gnälla på dem att de inte har större stolthet eller moral, men det vore lämpligare att ställa sig vid kön på Konum och ställa varenda en med en kvällstidning under armen mot väggen.

Logiskt stickspår: Är bara bens bevakning av vm bra eller dålig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in