Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Vilka är dessa storslagna maktanspråk talar du om som Ryssland har? Att inte Nato/väst skall expandera mer, att USA skall hålla sig i skinnet? Maktanspråken är inte stora utan de villkor som nu nyligen ställts från Ryssland är att få tillstånd bindande legala överenskommelser om inga ytterligare närmanden till Ryskt territorium. Dessa villkor kommer ställas i det pågående samtalet mellan Putin och Biden men kommer ignoreras av USA tillsvidare, men truppförflyttningar och hot och ytterligare ny vapenteknologi från Ryssland kommer så småningom när villkoren omvandlats till ultimatum få USA att acceptera. Det kommer ta 10 år. Ryssland behöver inte vara knähund till Kina. Man måste sluta tänka amerikanskt noll-summe-spel, Ryssland tjänar på att samarbeta med Kina och omvänt. Vem som tjänar mest är i en mening ointressant.
Ryssland har enorma maktanspråk i förhållande till dess verkliga makt, som ekonomiskt är mindre än en tiondel av USA och teknologiskt/militärt också halkar efter. Skulle Ryssland vara av USAs storlek ekonomiskt skulle vi leva i en annan värld, det är nu USA som är leviathan och även Ryssland vet att det finns gränser för hur de får agera. Skulle USA inte existera skulle de givetvis redan invaderad Ukraina och Vitryssland, jag förhåller mig mer ifrågasättande hur de skulle agera mot de forna satellitstaterna i EU. De skulle likaså antagligen vara landet som invaderar Mellanösterns kaotiska landskap med en eller annan ursäkt.
Jag gillar nu en del av vad Ryssland står för ändå, de kanske är ett nödvändigt ont, men vi kan inte vara naiva över vilka maktanspråk Ryssland har.
Jag är förhållandevis neutral ifall den maktbalans
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Ryssland och Putin har övergett Europa, satsar inte längre på en part som inte kan ha en konsistent diplomatisk linje och som inte längre har det Ryssland vill ha med all den wokeism och alla dekadenta idéer som frodas där. Varför skall Kina isoleras? Vänligen ge ett enda argument!
Är du seriöst så naiv att du inte kan se faran med Kina? En befolkning på 1,5 miljarder människor som är offantligt resurstörstande och i varje steg då de utökar sin makt så leker de lite till med vad de tillåts göra. Tror du verkligen att de stannar vid att ta över Sydostasiatiska småländer och muta afrikanska ledare för att få deras resurser?
Kinas ledning är smarta och pragmatiska, de kan bara använda sin makt så pass mycket så att de inte verkar ett för stort hot mot de som fortfarande har mer makt (USA).
De behövde innan de började med militär expansionslust göra sig själv självständiga från att bero på exporter till västvärlden, något de i princip lyckats med. För kommunistiska partiet kan jag inte tänka mig att de lyder under någon etisk princip bortom "might makes right" och de råkar nu inte vara fullständigt megalomaniska i att tro sig vara mäktigare än vad de är (ett misstag som så många andra gjort genom historien). De är kineser, och kineser har tålamod, de håller på att transformera sig till världens enda supermakt, när de når den positionen får de givetvis vara fria att leka på deras vilkor.
Du tror inte att Putin fattar hur mycket Kina även törstar efter den offantliga mängden naturresurser som Sibirien har? Idag kommer Kina vara försiktiga med att hota andra stora rovdjur, men imorgon då de är världens enda supermakt? Då kan vad som helst hända.