2007-06-02, 00:36
  #2941
Medlem
edlunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punchline
http://www.cbc.ca/sports/hockey/story/2007/05/31/crosby-penguins-captain.html

Är han redo? Jag tror inte det.


Ytterst tveksam. Hur ska en ungtupp med knappt någon erfarenhet från världens bästa liga kunna leda ett lag? OM han lyckas så tycker jag C'et har tappat allt i sitt värde.

Varför? Jo, jag tycker att en kapten behöver absolut inte vara någon målspruta eller ett passningsgeni. Visserligen kan man lätt tycka att Sidney "ledde" Pingvinerna matcher igenom men var det genom att vara en förebild som även de äldre kan se upp till eller genom att hänga en kasse då och då?

Bara för att man gör poäng behöver man inte vara rätt man att leda ett lag.
Jag tror att detta kan vara Sid's undergång, ska samtidigt gardera, lika mycket som hans största genombrott hittills.

En kapten ska, enligt mig, ha mycket erfarenhet. Ha svar på det flesta frågor som alla i laget vill ha svar på. Vara en bra kille på isen likväl som utanför. Vara bra med press och ha ett enormt hjärta för det han gör och speciellt för klubben. Passar Sid in i beskrivningen? Mjea jag vet inte riktigt.

Bengan kapten i DIF? Regin kapten i TIK? Hedman kapten i MoDo?

Nej jag skulle inte sätta honom som kapten. MÖJLIGEN ett A på tröjan absolut inge mer.

I vilket fall som helst önskar jag honom ett stort lycka till.
Det är en enorm uppgift han axlar inför nästa säsong.
Citera
2007-06-02, 00:40
  #2942
Medlem
RedXs avatar
Äh, lägg ner nu. Crosby är en av de största talangerna genom alla tider. Han verkar dessutom ha mycket goda ledaregenskaper. Som klippt och skuren för ett C med andra ord. Totti var ju för guds skull lagkapten i Roma som tonåring om jag inte är helt felunderrättad...
Citera
2007-06-02, 00:47
  #2943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn
Nej jag skulle inte sätta honom som kapten. MÖJLIGEN ett A på tröjan absolut inge mer.

Han var väl assisterande kapten redan säsongen som gick?
Citera
2007-06-02, 00:53
  #2944
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iffan
Han var väl assisterande kapten redan säsongen som gick?
Ja, jag har för mig det.
Bättre att välja en kapten som är klippt och skuren för det även fast han är ung än en gammal stofil som är en hygglig kapten.
Citera
2007-06-02, 01:05
  #2945
Medlem
Icecubes avatar
Erfarenhet är ju en viktig aspekt som lagkapten men samtidigt är nog inte Crosby en spelare man har svårt att se upp till.
Citera
2007-06-02, 01:36
  #2946
Medlem
Har för mig att Yzerman blev kapten vid 19 års ålder. I en intervju sa han något i stil med att han i början, trots C:et på bröstet, inte var den självklare ledaren i laget men att han lärde sig av de äldre och växte in i rollen som kapten.
Citera
2007-06-02, 10:44
  #2947
Medlem
edlunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iffan
Han var väl assisterande kapten redan säsongen som gick?

Det kanske han hade, inte så stor koll på det.
Men låt han ha kvar A'et nåt år tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av iffan
Har för mig att Yzerman blev kapten vid 19 års ålder. I en intervju sa han något i stil med att han i början, trots C:et på bröstet, inte var den självklare ledaren i laget men att han lärde sig av de äldre och växte in i rollen som kapten.

Då är/var Yzerman en "one of a kind" spelare eller hur?

Nej men visst, Sid är nog mycket väl kapabel till att bära ett C. Har inte haft förmånen att följa honom säsongen genom på och utanför isen. I flygplanet, bussen, hotellet eller på fritiden.

Känns bara att som ung har du mycket spring i benen och är lite yrare än en äldre spelare. Men jag tror ändå att han kan utvecklas genom åren och bli den perfekte kaptenen. Men hur ser framtiden ut? Hur länge kommer han att spela han i Penguins? Jag hoppas han blir en Penguinsfigur och att han kommer lyckas leda dom länge och att han gör det bra.
Citera
2007-06-02, 12:27
  #2948
Medlem
Jämförde Mario Lemieux och Sidney Crosbys sista år i QMJHL och två första år i NHL. Lite intressant faktiskt. :P

Mario:
GP G A P
1983-1984 Laval QMJHL 70 133 149 282
1984-1985 Penguins NHL 73 43 57 100
1985-1986 Penguins NHL 79 48 93 141


Sidney:
GP G A P
2004-2005 Rimouski QMJHL 62 66 102 168
2005-2006 Penguins NHL 81 39 63 102
2006-2007 Penguins NHL 79 36 84 120


Visst han kommer bli något stort det är inget snack om det. Eller han är stor rättare sagt. Men når han upp till Gretzky/Lemieux klass. Det tvekar jag på alltså. För det som Wayne gjorde de tror jag aldrig att någon lyckas med igen.

PS. När man gör en sån här jämförelse inser man att man inte har något vettigt liv en lördag lite lätt bakfull.
Citera
2007-06-02, 12:46
  #2949
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullzor
Jämförde Mario Lemieux och Sidney Crosbys sista år i QMJHL och två första år i NHL. Lite intressant faktiskt. :P

Mario:
GP G A P
1983-1984 Laval QMJHL 70 133 149 282
1984-1985 Penguins NHL 73 43 57 100
1985-1986 Penguins NHL 79 48 93 141


Sidney:
GP G A P
2004-2005 Rimouski QMJHL 62 66 102 168
2005-2006 Penguins NHL 81 39 63 102
2006-2007 Penguins NHL 79 36 84 120


Visst han kommer bli något stort det är inget snack om det. Eller han är stor rättare sagt. Men når han upp till Gretzky/Lemieux klass. Det tvekar jag på alltså. För det som Wayne gjorde de tror jag aldrig att någon lyckas med igen.

PS. När man gör en sån här jämförelse inser man att man inte har något vettigt liv en lördag lite lätt bakfull.
Du får tänka på att målsnittet är mycket lägre nu än när Lemieux och Gretzky gjorde sina första år i ligan.
Citera
2007-06-02, 16:23
  #2950
Medlem
edlunns avatar
Gjorde Sid 133 kassar på 70 matcher? DAMN!
Citera
2007-06-02, 16:32
  #2951
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn
Gjorde Sid 133 kassar på 70 matcher? DAMN!

Nej.
Citera
2007-06-02, 17:16
  #2952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn
Gjorde Sid 133 kassar på 70 matcher? DAMN!

Nej, det var Mario Lemieux som gjorde det i QMJHL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in