2021-12-07, 11:47
Medlem
utmarkslallarens avatar
Hejpåer,

Håller inte själv på med att handla med värdepapper eller dylikt (utöver lite placeringar i fonder men det räknas väl inte) men på senare tid (läs post-GME) så verkar det som om många av mina vänner har börjat hänga runt på olika reddit och discord-forum, kastar omkring sig memes, pratar om diamanthänder, hodlar och håller på. Mycket har ju blivit lättare för den enskilde genom social medier och möjligheten att handla på nätet men det kan ju knappats vara särskilt nytt. Efter lite slött googlande hittade jag denna artikel vilket jag tycker stämmer in på det jag sett: https://www.investopedia.com/2020-was-a-big-year-for-individual-investors-5094063 så nu är jag ute efter era egna erfarenheter. Lite frågor
När började ni?
vad handlar ni med (i stora drag)?
vilket åldersspann befinner ni er i (avrundat till decennium, e.g. tjugoårsåldern)?

En liten reflektionen: Eftersom en del av detta tycks hänga ihop med GME så tänker jag mig att många av de som hänger runt på de sociala forumen har en bakgrund i dator/tv-spelskulturen. Kan detta kanske förklara förkärleken till memes och att jag tycker att de som jag känner behandlar handeln lite som ett tv-spel. När de pratar om det så ser jag vissa likheter i hur de pratar om hur man får ihop den bästa builden i WoW. Men det kanske bara är min egen upplevelse.

hursomhelst. Vad tror ni? Har jag nått här?
Citera
2021-12-07, 12:03
Medlem
Ja, antalet puckon som gamblar har väl nått sin peak nu 2021.

Många verkar ha bränt sig rejält då intresset för förhoppningsbolagen minskat bara de senaste halvåret.
Citera
2021-12-07, 12:22
Medlem
Det är väl alltid så kring toppen av en bubbla. Dvs när skoputsaren börjar ge dig aktietips kan det vara läge att sälja.
Citera
2021-12-07, 13:19
Medlem
intresset går i vågor

https://phillipjamesfinancial.com/blog/the-stock-market-cycle-chart

fast det är väl fler "kanaler" idag där det idkas pump & dump jämfört med tex it-bubblan ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rsmatchen
Citera
2021-12-07, 14:53
Medlem
utmarkslallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väl alltid så kring toppen av en bubbla. Dvs när skoputsaren börjar ge dig aktietips kan det vara läge att sälja.

Det har du förmodligen helt rätt i. Men å andra sidan så är det ju betydligt lättare idag att tillskansa sig kunskap som skoputsaren inte kunde, vilket också (om än i något mindre utsträckning) gäller de som var en del av it-bubblan. Idag så finns det ju en uppsjö av "experter" som tillhandahåller analyser via YouTube, Reddit &co, verktyg som även de mest teknikfientliga kan använda sig av om så vore. En slags diy attityd, som visserligen kanske inte kan jämföras med kunskapen hos proffsmäklare (eller vad de nu kallas), men som ändå gör en lite mer insikt än den Janne Storstark delar med sig från barstolen. Vilket åter för mig till tankarna hur gaming-communities funkar.
Citera
2021-12-07, 15:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmarkslallaren
Det har du förmodligen helt rätt i. Men å andra sidan så är det ju betydligt lättare idag att tillskansa sig kunskap som skoputsaren inte kunde, vilket också (om än i något mindre utsträckning) gäller de som var en del av it-bubblan. Idag så finns det ju en uppsjö av "experter" som tillhandahåller analyser via YouTube, Reddit &co, verktyg som även de mest teknikfientliga kan använda sig av om så vore. En slags diy attityd, som visserligen kanske inte kan jämföras med kunskapen hos proffsmäklare (eller vad de nu kallas), men som ändå gör en lite mer insikt än den Janne Storstark delar med sig från barstolen. Vilket åter för mig till tankarna hur gaming-communities funkar.

Nja, skillnaden är nog snarare att idag så är det lättare för folk att tro att dom är experter samt att kommunicera det så du upplever att fler personer vet vad dom håller på med. Kidsen kollar på ett gäng videos på YouTube där en finnig självutnämnd expert som lär dom lite om teknisk analys, sen köper dom något random bolag som råkar stiga 100% och vips kallar dom sig själva experter. Dom kan förmodligen bara marginellt mer än vad skoputsaren kunde men i och med sociala medier är det lättare för dom att kommunicera sina sköna skills, visa upp hur dom fått studiebidraget att dubblas i värde och prata om hur dom ska gå i pension vid 30.

På 90-talet satt dom i lurkiga kontorslandskap och trodde att dom var Gordon Gekko när dom ringde runt till pensionärer och krängde skitaktier dom inte kunde något om. Nu sitter dom på YouTube och håller kurser och kränger skitaktier dom inte vet något om till ungdomar.
Citera
2021-12-07, 15:34
Medlem
Hamleyss avatar
En stor sak som har hänt med pandemin är att digitaliseringen har ökat i hastighet.
Ökningen i hastighet innebär att nya företag bildas och nya förmögenheten skapas.
Till det här kommer sen också att folk har mer tid att köpa aktier eftersom de sitter hemma i sitt hem.

Såklart att det finns ett spekulativt inslag som verkar att nå nya höjder men verkligheten omformas snabbare än vi någonsin har varit med om
Citera
2021-12-16, 09:08
Medlem
utmarkslallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nja, skillnaden är nog snarare att idag så är det lättare för folk att tro att dom är experter samt att kommunicera det så du upplever att fler personer vet vad dom håller på med. Kidsen kollar på ett gäng videos på YouTube där en finnig självutnämnd expert som lär dom lite om teknisk analys, sen köper dom något random bolag som råkar stiga 100% och vips kallar dom sig själva experter.

Efter att ha hängt runt på lite discord-servrar där handel diskuteras så är jag benägen att hålla med dig helt. Jag var inne och lurkade i ett rum där man diskuterade en sektor som jag är väl insatt i och herrejävlariminlillalåda vad dumt det var. Det var otroligt mycket önsketänkande och ogrundade gissningar uppblandat med pruttroliga memes. Men det var väldigt intressant att se hur något som ena dagen var fria spekulationer andra dagen hade blivit en sanning och hur någon som var marginellt mer insatt i ämnet snabbt blev betraktad som en auktoritet. Så i sanning skoputsare med smartphones.
Citera
2021-12-16, 11:25
Medlem
Internetkrigares avatar
Jag brukar inte ge mig in i trender förrän varenda person i min omgivning håller på med det och till slut testar jag. Det betyder väl att vi är på toppen av en bubbla

Har experimenterat sen feb, mest large cap. Mest kul att följa makron.
Citera
2021-12-16, 19:04
Medlem
.
Senast redigerad av Mynicname 2021-12-16 kl. 19:56.
Citera
2021-12-16, 20:54
Moderator
ksvs avatar
Ökad tillströmning sker i alla uppgångar men det som är nytt är den här "gamifiering" som skett.
Det är en olycklig utveckling och av uppenbara skäl tittar man på hur man ska kunna reglera detta från finansmyndigheters håll.
Citera
2021-12-17, 09:54
Medlem
utmarkslallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ökad tillströmning sker i alla uppgångar men det som är nytt är den här "gamifiering" som skett.
Det är en olycklig utveckling och av uppenbara skäl tittar man på hur man ska kunna reglera detta från finansmyndigheters håll.

Om du vill vore det trevligt om du kunde utveckla vad du beskriver som olyckliga utvecklingen, för en som inte är så insatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in