Hejpåer,
Håller inte själv på med att handla med värdepapper eller dylikt (utöver lite placeringar i fonder men det räknas väl inte) men på senare tid (läs post-GME) så verkar det som om många av mina vänner har börjat hänga runt på olika reddit och discord-forum, kastar omkring sig memes, pratar om diamanthänder, hodlar och håller på. Mycket har ju blivit lättare för den enskilde genom social medier och möjligheten att handla på nätet men det kan ju knappats vara särskilt nytt. Efter lite slött googlande hittade jag denna artikel vilket jag tycker stämmer in på det jag sett:
https://www.investopedia.com/2020-was-a-big-year-for-individual-investors-5094063 så nu är jag ute efter era egna erfarenheter. Lite frågor
När började ni?
vad handlar ni med (i stora drag)?
vilket åldersspann befinner ni er i (avrundat till decennium, e.g. tjugoårsåldern)?
En liten reflektionen: Eftersom en del av detta tycks hänga ihop med GME så tänker jag mig att många av de som hänger runt på de sociala forumen har en bakgrund i dator/tv-spelskulturen. Kan detta kanske förklara förkärleken till memes och att jag tycker att de som jag känner behandlar handeln lite som ett tv-spel. När de pratar om det så ser jag vissa likheter i hur de pratar om hur man får ihop den bästa builden i WoW. Men det kanske bara är min egen upplevelse.
hursomhelst. Vad tror ni? Har jag nått här?