• 1
  • 2
2021-12-07, 01:43
Medlem
Vi vet att snus är ett bättre att använda som alternativ för cigaretter. Men snuset verkar påverka blodcirkulationen av nikotinet och ska beror på att artärer(rätt ord) Får sämre flöde.
Vilket försämras blodflödet? Kefft för hjärtat?
Hur står det till med andra riskerna med att snusa dagligen. Kan sluta väldigt enkelt men gillar smaken och ibland ruschen man får. Men har den tydligen negativa hälsoeffekter släpper jag taget om cigg och snus helt.

Har två snus kvar. Har bestämt mig för att sluta.
Citera
2021-12-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Vi vet att snus är ett bättre att använda som alternativ för cigaretter. Men snuset verkar påverka blodcirkulationen av nikotinet och ska beror på att artärer(rätt ord) Får sämre flöde.
Vilket försämras blodflödet? Kefft för hjärtat?
Hur står det till med andra riskerna med att snusa dagligen. Kan sluta väldigt enkelt men gillar smaken och ibland ruschen man får. Men har den tydligen negativa hälsoeffekter släpper jag taget om cigg och snus helt.

Har två snus kvar. Har bestämt mig för att sluta.

Snus ger x antal fler hjärtslag så högre puls.
Strongt av dig. Finare tänder och bättre ekonomi. Lycka till!
Citera
2021-12-07, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Snus ger x antal fler hjärtslag så högre puls.
Strongt av dig. Finare tänder och bättre ekonomi. Lycka till!
Har slutat och börjat, kanske 2 gånger tidigare. Att sluta är inga problem, samma med att inte börja, enligt mig. Så länge man innerst inne vill och inser att nackdelarna väger mera än dom positiva.

Men det kan vara att jag är drogad av alkohol på krogen sedan så erbjuder någon snus (När jag har slutat) så kan de lätt trigga till receptorerna nikotinet ger sig på.
Citera
2021-12-07, 02:34
Riskerna med en dosa snus per dag är denna gång gissningsvis inte högre än ett par eller tre cigaretter per dag.
Citera
2021-12-07, 08:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Cancer i munhåla, hals, mage och tarmar.
Oregelbunden och snabb puls vilket upphör om man slutar. På mig i alla fall.
Jag köpte ONICO som är fri från tobak och nikotin.
Vet inte hur den påverkar tänderna men hade som nertrappning i början och numera enstaka gånger vid behov.
Dosan jag köpte senast för tre veckor sedan är nästan oanvänd - tagit fem styck.
-----------------------------------------------------------------
Bra gjort
Citera
2021-12-07, 08:56
Medlem
AltaretRestess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Cancer i munhåla, hals, mage och tarmar.
Oregelbunden och snabb puls vilket upphör om man slutar. På mig i alla fall.
Jag köpte ONICO som är fri från tobak och nikotin.
Vet inte hur den påverkar tänderna men hade som nertrappning i början och numera enstaka gånger vid behov.
Dosan jag köpte senast för tre veckor sedan är nästan oanvänd - tagit fem styck.
-----------------------------------------------------------------
Bra gjort

Finns inga bevis för någon kausalitet när det gäller snus och cancer. Snus orsakar alltså sannolikt ej cancer. Sen har ju nikotin en del verkningar som kanske inte helt och hållet är positiva men de tycks generellt inte vara vanliga heller. Lite förhöjd puls och blodtryck. Men så länge det inte är allt för mycket ska det inte vara någon fara.
Citera
2021-12-07, 11:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltaretRestes
Finns inga bevis för någon kausalitet när det gäller snus och cancer. Snus orsakar alltså sannolikt ej cancer. Sen har ju nikotin en del verkningar som kanske inte helt och hållet är positiva men de tycks generellt inte vara vanliga heller. Lite förhöjd puls och blodtryck. Men så länge det inte är allt för mycket ska det inte vara någon fara.
Forskningen på kopplingen mellan snus och cancer är inte entydig
Swedish Match påstår att det finns studier som pekar på att det saknas koppling mellan snus och cancer
Folkhälsomyndigheten menar att det är osäkert läge och att vissa studier pekar på samband andra inte.
Cancerfonden anser likadant.
Jag anser att man skall sluta snusa om man vill minska risken att få cancer.
Citera
2021-12-07, 11:07
Medlem
Citat:
Swedish Match påstår att det finns studier som pekar på att det saknas koppling mellan snus och cancer
Folkhälsomyndigheten menar att det är osäkert läge och att vissa studier pekar på samband andra inte.
Det finns 0 belägg för att snus ger cancer. Det är rök som ger cancer, vilken rök som helst, det behöver inte vara tobak.

Vill man slippa hål i tänderna så är snus bra. Snus har sannolikt inga negativa hälsoeffekter men dyrt är det.
Citera
2021-12-07, 11:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det finns 0 belägg för att snus ger cancer. Det är rök som ger cancer, vilken rök som helst, det behöver inte vara tobak.

Vill man slippa hål i tänderna så är snus bra. Snus har sannolikt inga negativa hälsoeffekter men dyrt är det.
Nä det är fel.
Det finns studier som pekar på ett samband.
Det kallar jag för belägg.
Det påstår FHM och Cancerfonden.
men studierna är inte entydiga.
Citera
2021-12-07, 11:28
Medlem
AltaretRestess avatar
Citat:

Alla håller alltså med om att det inte finns något konkret som pekar mot att snus skulle kunna orsaka cancer. Men visst kan man tycka att det är bäst att avstå iallafall utifall att.

Ifall det just är cancer man oroar sig över så finns det ju även en hel del annat man använder till vardags som man bör se över. Men när det gäller snus kan det ju visserligen vara en kombination med övriga negativa aspekter som snus kan föra med sig, t.ex. skavsår på tandkött eller påverkan på blodtrycket.
Citera
2021-12-07, 12:52
Medlem
hockexs avatar
Dopaminsystemet rubbas även av niktoinet och en bedövande effekt på känslor rent generellt.
Citera
2021-12-07, 16:19
Medlem
Citat:
Nä det är fel.
Det finns studier som pekar på ett samband.
Det kallar jag för belägg.
Det påstår FHM och Cancerfonden.
men studierna är inte entydiga.

Om du räknar bort de studier som inte rör fermenterad Moist Snuff, Toombak eller Makla vilka har du kvar då som rör svenskt snus?

Sedan är förstås allt en fråga om mängd, men det finns alltså inte ett enda konstaterat kausalt fall av snusinducerad cancer i Sverige.

Livsmedelsverket konstarerar vidare att en dosa om dagen inte utgör någon ökad risk för konsumenten: https://www.dn.se/ekonomi/nya-regler...-amnen-i-snus/
Senast redigerad av Drsnus 2021-12-07 kl. 16:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in