2021-12-08, 16:47
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det är tydligen förbannat provocerande att efterfråga källor här på FB.. Varför så ilsken?

Jag är inte ilsken, jag anser bara att ett minimum av insats från dig är rimligt om du vill veta mer om ämnet.
Citera
2021-12-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, det är inte korrekt. Du behöver inte ha fått något beslut från Skatteverket.

25 § Den som är folkbokförd och har flyttat ska inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket.

42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Om du underlåter att anmäla ny adress inom en vecka så begår du lagbrott, så ser lagstiftningen ut.

På Lawline förklarar en jurist saken såhär:

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Folkbokföringslagen (FOL).

Du ska vara folkbokförd på adressen där du bor

Det framgår av lagen att du ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där du är att anse som bosatt (FOL 6 §). En person anses bo på den fastighet där denne regelmässigt sover (FOL 7 §). Om man flyttar så måste man anmäla detta till Skatteverket inom en vecka (FOL 25 §).

Skatteverket kan besluta om att en person ska göra en flyttanmälan

Det finns inte något straff för att man inte anmäler sin flytt. Skatteverket kan dock göra en utredning för att fastställa vem som bor på en adress, om de har fått in en anmälan om en misstanke att en person bor på en annan adress än där personen är folkbokförd. Skatteverket kan då besluta om att personen som är skyldig att göra en flyttanmälan, ska göra just detta. De kan också begära att man ska lämna de uppgifter som behövs för att en korrekt bedömning av personens folkbokföring ska kunna göras (FOL 31 §). Fastighetsägare och bostadsrättsägare som hyr ut kan också bli tvungna att uppge vem som bor i deras lägenheter, vilket även det sker på Skatteverkets begäran (FOL 32 §).

Följer man inte Skatteverkets instruktioner, så kan man bli tvungen att betala ett vite för detta (FOL 37 §). Du kan alltså bli tvungen att betala en summa pengar om du inte gör som Skatteverket begär.

Sammanfattning

Det är med andra ord inte olagligt att vara folkbokförd på en adress där man inte längre bor. Däremot kan Skatteverket göra en utredning för att fastställa vart personen i fråga verkligen bor. De kan t.ex. också besluta om att en person ska göra en flyttanmälan, om det kommer fram att personen bor på fel adress. Följer man då inte Skatteverkets instruktioner, så kan man bli tvungen att betala ett vite.

Källa: https://lawline.se/answers/ar-det-ol...den-man-bor-pa
Citera
2021-12-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Haha, och det snöar i Saharaöknen.
Kent Ekeroth är för bövelen dåren som ligger bakom Nyheter Idag, att påstå att tidningen inte står nära SD är ju ren idioti.

Så klart SD skulle ha tolererat detta, Jörgen Fogelklou blev till och med avslöjad för att skriva rasistisk skit på Flashback men bortförklarade det hela och SD la ner sin utredning. Att dom skulle bry sig om detta är ju bara i din fantasivärld.

Ekeroth ligger bakom Samnytt, Chang Frick ligger bakom Nyheter Idag.
Men lögnen ligger dig bra i käften, ser vi.

Sätt dig ned och lista upp alla i vårt parti som fått löpa gatlopp för mindre, så kanske du tillför någonting.
Senast redigerad av Merkur 2021-12-08 kl. 16:51.
Citera
2021-12-08, 16:49
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag är inte ilsken, jag anser bara att ett minimum av insats från dig är rimligt om du vill veta mer om ämnet.

Jag vet redan om allt det där. Ville bara ha källor av er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nå, jag trodde det var pojkvännens lägenhet hon flyttade in i, och som han då kunnat haft tidigare ?
(Det är valigare att unga flickor, mer eller mindre "flyttar ihop" med gubbslem, men ofta står skrivna hos mor och far, än man tror...)

ja hon kan bott där tidigare. sen 2004 tom. men hon skrev sig på 2006
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Okej, så med andra ord så har Sossarna inte nazistiska rötter, som så många påstår här i tråden?
Det är en tolkningsfråga, så det går bra att påstå vad man vill, utifrån hur man tolkar faktan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jo, hon heilar. Möjligen kan man kalla det för "flyktigt heilande", såsom Enerots tafsande bara var flyktigt, om man absolut vill förminska det.

Eller så kanske man kan kalla det för "oaktsamt heilande", i analogi med sexualbrottslagstiftningen.

Men heilar, det syns tydligt att hon gör.

Fast hur kan du fastställa det?
Citera
2021-12-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Haha, jo jag har faktiskt skippat att rösta på eget bevåg. Jag läste bara lite snabbt och snappade inte upp att hon var civilminister. Trodde det var ett vanligt drev efter SD-politiker

nu sa du det själv. vanligt drev mot sd.

men ok hos s.

det rimmar illa
Citera
2021-12-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hahah, det är fest och dom spelar som vanligt vit-makt musik och folk på festen springer runt
och heilar när det kommer någon bra textrad på stereon.
Klart hon hänger på, hon är ju en i gänget. Ung och dum.

Tycker verkligen INTE att hon skall avgå. Hon är oerhört värdefull som statsråd med nazistiska rötter.
Alla har rätt att göra fel och inte bli dömd på livstid.

Känns som att du försöker argumentera emot mig med ironi fastän jag håller med dig. logiskt (:
Citera
Medlem
Koncentrationsläger uppfanns under Boerkriget och ordet innebär ett läger där du internerar folk. Förintelseläger är en helt annan grej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Eh, nej det skrev jag inte. Det gör de säkerligen, men det gör det inte mera rätt. Snarare ännu mera fel.
Det är ju det här beteendet som är felet i svensk politik, att alla jävla politiker låter kvällstidningarna diktera villkoren. Alla är så rädda för kvällspressen att ingen riktig politik kan genomföras längre. Allt är blir bara yta och svammel som ingenting betyder.

det är ju s som satt den nivån. så skyll vänstern för det
Citera
2021-12-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Ja jag kan tänka mig att drevet blir mindre. Om det skulle vara en SD politiker som gör samma sak så är partiet mycket mer erfarna att hantera situation. Folk i allmänhet skulle mest rycka på axlarna åt att det ännu en gång grävs fram att en SD politiker viftat med högerarmen i sin ungdom. Men när det är en Sosse blir chockefekten mycket större då de ska stå högre moraliskt i fråga vilket leder till att fallet mycket längre. Lite som att för 30-40 år sen kunde det stå spaltmeter om ett mord men idag blir det en liten notis i tidningen.

så drevet va litet mot tjejen som hade armbindel?

btw, hur gick det för hennes karriär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in