2021-12-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Du menar internationellt som, Särö, Hasselön, Håmö?
Nej, som "carbonated soft drink".
Citera
2021-12-06, 15:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Julmust framträder ju nu mera i de flesta högtider, om än under andra namn *-must-namn.
Så vill man marknadsföra den utomlands är det väl inte så konstigt att utesluta det säsongsbetonande namnet.

Så var det förr, julmust, påskmust och så var det väl nån till midsommar också?
Citera
2021-12-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Kan nog vara rätt drygt för kassörskor som inte vet själva riktigt vad det är, när dom blir tillfrågade 150 gånger om dagen.

Jag kan tänka mig att man kollar upp en bra förklaring som tar ca 5 sekunder att framföra efter man fått frågan ca 10 gånger. “It’s a Swedish tradition with a taste of…”, klart. Alternativt så kan de skriva informationen på baksidan av flaskan.

Hur tycker du att det är lättare att förklara hur ”Vintersaga” smakar?

Detta är såklart inget annat än PK-strunt. Ingvar Kamprad vänder sig i graven.
Citera
2021-12-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackdaniels1098
Såå vinter är inte en säsong enligt dig?
Det var just "festive drink" som TS hade synpunkter på. Vinter är på svenska och är själva produktnamnet. Nu är det visserligen likt den engelska stavningen så de kanske även går att göra den kopplingen för engelsktalande.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tror till och med att jag har sett "sommarmust" någon gång.

Tycker dock det är rätt bra att det är mer tillgängligt. Cola som jag vanligtvis dricker innehåller tyvärr alltid koffein, vilket inte är så bra om man vill dricka en läsk på kvällen.
Då lämpar sig den koffeinfria julmusten bättre. Tekniskt sett finns väl koffeinfri cola men är ju omöjligt att hitta.
Citera
2021-12-06, 15:54
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Fyfan vad kränkt jag blir, det blir aldrig mer Ikea julmust igen. Har inte smakat den, är den bättre än Zeunerts ellere?
Citera
2021-12-06, 16:02
Medlem
Har hetat så senaste åren på IKEA utomlands på de orter jag har bott. Visste inte ens att det hetat julmust någon gång.

Vad fan är problemet är frågan?

Ingen utomlands vet vad julmust är, det låter mer lockande med "Vinterfest" för någon som inte kan svenska.

IKEA skiter väl i sina svenska butiker, de finns över hela världen och har samma utbud. Självklart marknadförs deras produkter av internationellt intresse och inte för att klappa svenskar medhårs.

Köper en del julprodukter inför jul på IKEA då jag ej bor i Sverige. Gråter inte direkt blod över namnet så länge det smakar svensk jul, vilket det gör.
Citera
2021-12-06, 16:04
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.

Hur förklarar du vad julmust är, och hur kommer du förklara vad vintersaga är?
Citera
2021-12-06, 16:06
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du har m.a.o noll koll på hur ikea ser ut i resten av världen. Det räckte att snabbt gå in på ikea canada för att se att samma flaskjävel säljs där med samma namn, inklusive en fransk text eftersom canada är tvåspråkigt.
Inte fan vet heller en finne vad julmust är.
Varför inte bara kalla det för Christmas soft drink så förstår alla att det är en juldryck. Nä det är namnet Jul/Christmas dom inte gillar helt enkelt.
Citera
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Handlar inte bara om Sverige såklart, de byter namn för att tjäna på de andra länderna som IKEA finns i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ja, sommarmust säljs på Lidl under sommaren.
Citera
2021-12-06, 16:09
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.

På vilket sätt är detta annorlunda att förklara än "Julmust" ?
Citera
2021-12-06, 16:11
Avslutad
Citat:
Fast nu görs nog inte detta för svenska marknaden utan den utländska.

Är själv utlandssvensk som brukar köpa julmust pà Ikea. Varje gång kommer dom och ska hjälpa till och förklara vad det är, det samma under påsk med påsk ägg.

Man har väl en mobil att googla med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in