2021-12-06, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.

Bästa förklaringen hittills, så många miljoner utflyttade Svenskar som måste förklara detta fenomen år efter år, Facebook sidor har bildats, det twittras och instagrammas så inåt satan...
IKEA vek sig och ändrade namnet..
Citera
2021-12-06, 16:30
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Men det blir inte tydligare eller fler som förstår vad det är genom att hitta på ett nytt ord.
Betydligt fler som vet vad det är om den kallas för must och inte vintersaga.

Förvaringslådorna "Förvara" kallas fortfarande för förvaringslådor även om de också har ett namn så det är inte samma sak.

Vad Vintersaga är står beskrivet på etiketten ifall du hade orkat kolla hur den ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Bättre att försöka förklara vad vintersaga är?

Vad Vintersaga är står beskrivet på etiketten ifall du hade orkat kolla hur den ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Jag kan tänka mig att man kollar upp en bra förklaring som tar ca 5 sekunder att framföra efter man fått frågan ca 10 gånger. “It’s a Swedish tradition with a taste of…”, klart. Alternativt så kan de skriva informationen på baksidan av flaskan.

Hur tycker du att det är lättare att förklara hur ”Vintersaga” smakar?

Detta är såklart inget annat än PK-strunt. Ingvar Kamprad vänder sig i graven.

Är det inte lättare att skriva på etiketten vad det är istället för att förklara?

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur förklarar du vad julmust är, och hur kommer du förklara vad vintersaga är?

Erbjuder folk att smaka, eftersom dom oftast fråga när man dricker.

Att folk är så upprörda över vad Ikea väljer att kalla en av sina produkter är lite roligt tycker jag

Hade ni någonsin smakat ikeas julmust hade ni snarare uppskattat att dom inte förknippar den med vad vi är vana med.
Citera
2021-12-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Ikea, detta som förknippas så starkt med Sverige, som Björn Borg, Stenmark Abba och Nobel.... men så är det inte länge tyvärr. Bara muslimer på Ikea i Malmö. Och ordet "jul" censurerat. Säljer de korv med fläsk i ff? Julstjärnor? Julpynt? Vintersaga-pynt och Vintersaga-stjärnor. Halal och bönemattan Aboudi i sortimentet 79 kr
Jag har inte handlat på IS-kea på flera år och tänker inte ändra mig.

Lidt Jul er der i IKEA:

https://www.ikea.com/se/sv/
Citera
2021-12-06, 16:32
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Erbjuder folk att smaka, eftersom dom oftast fråga när man dricker.

Såhär skrev du:

Citat:
Skulle tro att det är för att slippa förklara vad julmust är. Bor själv utomlands och måste förklara vad jag dricker varje år.

Att byta namn till Vintersaga löser väl inte problemet? Det hade så klart kunnat stå "Julmust - A Swedish festive drink." Eller!?
Citera
2021-12-06, 16:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Då faller ju argumentet att det är jobbigt att förklara vad must är.
Citera
2021-12-06, 16:37
Medlem
Åh nej väljer Ikea själva vad dem kallar sin egna dricka! Det kommer ju kränka sönder alla svärjevänner
Citera
2021-12-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Lidt Jul er der i IKEA:

https://www.ikea.com/se/sv/

Se där ja. Kanske min, o andras reaktion blev lite av en storm i "ett julmustglas".
Här var det ingen brist på jul.

Anledningen är nog Ikeas ständiga reklam där man får söka länge för att hitta en vit man.
Man ser därför "lite rött" när Ikeas reklam och produkter kommer på tal och reagera instinktivt.
I mitt minne är också krögarnas byte från Julbord till vinterfest, helgbord eller något annat krystat, färskt.
Citera
2021-12-06, 16:38
Medlem
Duvlorts avatar
Varför följer man inte det sedvanliga och döper efter orter, kunde ju hetat "Beckomberga" och "Lillhagen" dessa drycker?
Citera
2021-12-06, 16:51
Medlem
Citat:
Fast nu måste du ju förklara vad Vintersaga är... hur underlättar detta?
Citera
2021-12-06, 16:55
Medlem
Antagligen är det så enkelt att ordet "julmust" inte passar så bra på ett eller flera andra språk där IKEA huserar, och av den anledningen har de valt ett namn som är mer globalt (vilket såklart kan ses som konstigt i Sverige, men IKEA finns ju på några mer ställen än här hemma).
Citera
2021-12-06, 16:56
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Antikristet?

I Sverige dricker vi Jul och har gjort det innan Ansgar kom hitsläpande med sitt kors.

Jag håller med. Vilken religon är det vi kränker genom att fira jul? Nej jag tänker att den kristna hjärntvätten är så djupt rotad att vi fått för oss att den "jul" är vår protetsantiska guds gåva till oss och från början synonymt med att fira ankomsten av denns son, som sig själv genom junfrufödsel och allt det där.
Citera
2021-12-06, 16:57
Medlem
I Danmark kan man stadigvæk købe Fransk Hotdog og Ristet pølse med brød som indeholder Langelænder pølser.
Langelænder pølser er lavet med grisekød:

https://www.ikea.com/dk/da/stores/restaurant/ikea-bistro-pub2838027f

https://www.nemlig.com/grillpoelser-5010641
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in