2021-12-06, 21:52
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Jag står ej för dina fantasier och konspirationsteorier. De får du själv stå för.

Kan du inte stå för vad du uttrycker så får du tänka till ett varv extra innan du skriver nästa gång.

Jag står för det jag skriver men jag står inte för det som du fantiserar ihop, förstår du skillnaden?
Citera
2021-12-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag står för det jag skriver men jag står inte för det som du fantiserar ihop, förstår du skillnaden?

Konspirationsteorier om muslimer har du fantiserat ihop. Stå för det istället för att försöka få någon annan att ta ansvar för vad du skriver.
Citera
2021-12-06, 21:56
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Bara här i Norden? Gris äter man i alla delar av Europa. Nord, väst, syd och öst.

Allra största konsumenterna av griskött är dock kineserna.

Äter gris för att fira jul gör vi i Norden. I engelsktalande länder äter de mycket kalkon. I Tyskland äter de gås, i Frankrike anka och ostron mm.

Kineserna har sitt kinesiska nyår, de firar inte jul på samma sätt som i västerlandet. Jag håller med dig om att kineserna äter mycket gris, faktum är att kineser äter i princip allt som inte pratar med dem på kinesiska. Pratade en gång med en ung vacker kinesiska, hon hävdade att hon åt inte hundar, men hennes mormor gjorde det....
Citera
2021-12-06, 22:02
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Konspirationsteorier om muslimer har du fantiserat ihop. Stå för det istället för att försöka få någon annan att ta ansvar för vad du skriver.

Dina tolkningar av vad andra skriver är ointressanta, du skapar halmgubbar.
Citera
2021-12-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Äter gris för att fira jul gör vi i Norden. I engelsktalande länder äter de mycket kalkon. I Tyskland äter de gås, i Frankrike anka och ostron mm.

Kineserna har sitt kinesiska nyår, de firar inte jul på samma sätt som i västerlandet. Jag håller med dig om att kineserna äter mycket gris, faktum är att kineser äter i princip allt som inte pratar med dem på kinesiska. Pratade en gång med en ung vacker kinesiska, hon hävdade att hon åt inte hundar, men hennes mormor gjorde det....

Gås är också populärt i England på jul. Dominerade över kalkon in på sent 1800-tal.

Gris äter man också utanför Norden på jul. I England är den så kallade ”pigs in blankets” populär julmat.
Citera
2021-12-06, 22:06
Medlem
Citat:
Dina tolkningar av vad andra skriver är ointressanta, du skapar halmgubbar.

Jag tolkar inte. Att du tolkar in massa påhitt i IKEA:s beslut får stå för dig.
Citera
2021-12-06, 22:07
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Varför bygger du en halmdocka?
Det fornnordiska arvet införlivades i det kristna levernet, det var exakt så romarna från början införlivade nya regioner i sin maktbildning. Denna metodik följde givetvis med kristendomen. Du är medveten om att kristendomen är det romerska imperiet i efterlevnad? Först i och med protestantismen blev kristendomen en egen entitet.
Det finns inget Sverige före kristendomen, det finns inget efterlevande, eller vid sidan levande, väsen av asatro eller förkristen tid.

Du menar förstås att fläsk var förbjudet i de kristna länderna runt medelhavsregionen?

Svenskar har alltid varit kristna. Kristendomen fanns här före nationen.

Nu tar du i så du spricker. Det var inga romare som "kristnade" Sverige. Det var missionärer som Ansgar. Våra förfäder slog ihjäl dem på löpande band tills de en dag lyssnade på dem och insåg att religionen kunde utnyttjas i maktens syften.

Sverige var ett land bestående av lokala grupper av vikingar. Våra förfäder bodde på strategiska platser som Birka och bedriv handel och rövartåg. Vi hade ett eget skriftspråk, runorna. Mycket finns kvar i isländska traditioner och i Snorre Sturlassons Edda.

Du får säga till din lärare på prästseminariet elier din bibelskola i Livets Ord att han skall sluta med fake history!
Citera
2021-12-06, 22:07
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jag tolkar inte. Att du tolkar in massa påhitt i IKEA:s beslut får stå för dig.

Jo det är precis vad du gör, endast du som har fantiserat ihop hemliga krav från små grupper.
Citera
2021-12-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Är det inte lättare att skriva på etiketten vad det är istället för att förklara?

Ja, ett av alternativen jag skrev, det allra enklaste

Alltså, argumentet att det skulle vara jobbigt att förklara vad julmust är för nåt är således knappast giltigt.

Det har ju märkts tydligt efter IKs bortgång att IKEA har strävat efter att bli mer PK, den dåliga och aktivistiska typen av PK. IKEA är lite av en svensk ikon, oftast när man pratar om svenska saker så kommer ”moose, lingonberry and IKEA” på tal. Kan personligen tycka att företaget nästan har lite ansvar att upprätthålla svensk kultur och tradition såsom julmust, och köttbullar. Det sistnämnda finns ju på IKEA, “Swedish meatballs” som alla andra länder vet om, hur kul hade det varit om de döptes om till ”summer food” eller helt byttes på menyn till kebabtallrik

De som ansvarar för IKEA får införa hur mycket PK de vill egentligen, jag tror dock att det är dåligt för Sveriges kultur, deras egna rykte och mest av allt kasst för deras egna affärer, finns inte Sverige i IKEA så kan man ju för fan lika gärna gå till Jysk eller Dollar Store för att handla billigt skit.
Citera
2021-12-06, 22:13
Medlem
Citat:
Jo det är precis vad du gör, endast du som har fantiserat ihop hemliga krav från små grupper.

Det var du som drog upp muslimerna. Stå för dina egna konspirationsteorier istället för att skylla dem på andra.
Citera
2021-12-06, 22:15
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det var du som drog upp muslimerna. Stå för dina egna konspirationsteorier istället för att skylla dem på andra.

Det är endast du som har fantiserat ihop hemliga krav från små grupper som sagt.
Citera
2021-12-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
I stort sett samma sak som den här tråden (FB) IKEA avskaffar julen / byter julen mot vinterfest //mod

Just sådant som gör att iaf jag avskaffar ikea
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in