2021-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, de kan dra in bidragen helt. De både kan och gör om man inte uppfyller de villkor som ställs upp.
Varför tror du så många blir vräkta om soc nu var skyldig att betala villkorslöst?

Det finns domar på sådant.
Kommunerna tar sina egna friheter.
Många kommuner har tex att man ska ha aktivitet inom 24h för att få EB.
MEN det är inte lagligt att ställa sådana krav.
Har haft föreläsningar av en jurist om sådant där.
Citera
2021-12-05, 23:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpunk
Det finns domar på sådant.
Kommunerna tar sina egna friheter.
Många kommuner har tex att man ska ha aktivitet inom 24h för att få EB.
MEN det är inte lagligt att ställa sådana krav.
Har haft föreläsningar av en jurist om sådant där.
Jo, det är lagligt att ställa krav på fullt arbetsföra människor.
Det är inte heller Socialtjänsten som skall distribuera lägenheter, sånt skall folk skaffa sig själva via bostadsförmedling eller privat.

Den juristen kanske bör skola om sig eller också har du totalt missförstått vad vederbörande säger.
Citera
2021-12-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Vadå kan dem tvinga in mig på lss eller gruppboende typ isåfall?

Nej, men i min kommun finns det både bättre och sämre ”boende”.
Stugby är ju en klassiker eller ett miljonprogramsområde.
Många rivningskontrakt brukar det vara.

Men ett tips är att ta arbetsträning och sen sjukanmäler du dig. Det kommer vara lindrigast för dig.
Då slipper du allt jävla tjat från myndigheter och ev slippa bo i en rutten stugby.

Jag vill inte uppmana någon till att skita i att jobba men vad fan, Flashback är ju ändå Flashback.
Citera
2021-12-05, 23:37
Medlem
Citat:
Jo, det är lagligt att ställa krav på fullt arbetsföra människor.
Det är inte heller Socialtjänsten som skall distribuera lägenheter, sånt skall folk skaffa sig själva via bostadsförmedling eller privat.

Den juristen kanske bör skola om sig eller också har du totalt missförstått vad vederbörande säger.
Så jobbar du inte med skiten heller…..
Citera
2021-12-05, 23:39
Medlem
Bajslukts avatar
När jag var ung och arbetslös fick jag inte ens socialbidrag - eftersom jag bodde med en annan person.

Istället fick jag någon betalning från arbetsförmedlingen på 3.000:-, eller vad det nu var. För att få de pengarna behövde man mellan klockan 9 och 4 sitta hos nån inhyrd jobbcoachs kontor och "lära sig skriva CV" och "dela erfarenheter med andra arbetslösa".

Det vill säga, vi satt ungefär 10 människor i ett trångt kontor i 7 timmar och gav varandra "tips". Folk mellan 18 och 60 år satt där och fick råd från en 20-årig flicka ("jobbcoachen"), som troligtvis aldrig haft ett annat jobb, om hur en jobbintervju går till.

Resten av tiden fick vi sitta vid en dator och söka jobb.

Det var helt sanslöst. Både oproduktivt, omotiverande och förminskade. Att köpa ett busskort på 800-1000 kronor för att ta sig 45 minuter till jobbcoachen gjorde det inte bättre.

Där satt, vi bara svenskar. Folk som knegat i 20 år och var utbildade fick inte ens jobb på lager. Jag, som ung svensk, fick inte ens jobb som städare eller fönsterputsare. Eftersom alla de jobben fick bidrag från staten för att anställa invandrare.

Allt detta för 3 lök i månaden.

Och du gnäller på att du inte får socialbidrag för att arbeta på ett ställe som potentiellt kan ge dig ett jobb i framtiden?
Citera
2021-12-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlobLobb
Du är inte bara skattebetalare !
Har du ens en aning hur mycket staten snor innan du får din surt förvärvade lilla lön !
Det mesta går till skatter och avgifter och det du får i handen är endast en bråkdel av vad arbetsgivaren får punga ut med !

Arbetar man i Sverige är man fanimej dum i huvudet på riktigt !

Jo det har jag koll på. Men ts gör saken allt annat än bättre. Men jag ser alla fall till och gör rätt för mig. Studerar heltid på universitetet. Sen vart jag skaffar jobb efter hör inte hit. Vill du inte arbeta i Sverige är det upp till dig. Det har inget med ts inlägg att göra.
Citera
2021-12-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpunk
Nej, men i min kommun finns det både bättre och sämre ”boende”.
Stugby är ju en klassiker eller ett miljonprogramsområde.
Många rivningskontrakt brukar det vara.

Men ett tips är att ta arbetsträning och sen sjukanmäler du dig. Det kommer vara lindrigast för dig.
Då slipper du allt jävla tjat från myndigheter och ev slippa bo i en rutten stugby.

Jag vill inte uppmana någon till att skita i att jobba men vad fan, Flashback är ju ändå Flashback.

Jag har en lägenhet med hyra på 4500 nu visst det finns väll lägenheter som kostar mindre men då får jag väll vara beredd att flytta till en sådan isåfall för slava gratis nästan tänker jag ej göra tänker söka jobb däremot

Bara dem ej hotar med gruppboende är jag lugn
Citera
2021-12-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
Jag har en lägenhet med hyra på 4500 nu visst det finns väll lägenheter som kostar mindre men då får jag väll vara beredd att flytta till en sådan isåfall för slava gratis nästan tänker jag ej göra tänker söka jobb däremot

Bara dem ej hotar med gruppboende är jag lugn

Men då gissar jag att du är anmäld på AF? Då brukar det vara lugnt.
Men arbetsträning är ju sällan 40 timmar i veckan direkt.
Man brukar börja på 3-4 timmar. Sen kan man säga när dom vill öka att man inte är redo, söker mycket jobb etc.
Det finns 1000 bortförklaringar.

Nej, gruppboende blir det inte. däremot kan det bli väldigt dålig levnadsstandard.
Citera
2021-12-06, 00:03
Medlem
Citat:
Jo, de kan dra in bidragen helt. De både kan och gör om man inte uppfyller de villkor som ställs upp.
Varför tror du så många blir vräkta om soc nu var skyldig att betala villkorslöst?

Ja, många kvinnor som tvingas prostituera sig för att de inte orkar med socialen och deras krav.

Undrar hur många kvinnor som tvingas suga kuk för att det är enklare än att söka socialbidrag?
Senast redigerad av Femtekolonnaren 2021-12-06 kl. 00:07.
Citera
2021-12-06, 00:14
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
När jag var ung och arbetslös fick jag inte ens socialbidrag - eftersom jag bodde med en annan person.

Istället fick jag någon betalning från arbetsförmedlingen på 3.000:-, eller vad det nu var. För att få de pengarna behövde man mellan klockan 9 och 4 sitta hos nån inhyrd jobbcoachs kontor och "lära sig skriva CV" och "dela erfarenheter med andra arbetslösa".

Det vill säga, vi satt ungefär 10 människor i ett trångt kontor i 7 timmar och gav varandra "tips". Folk mellan 18 och 60 år satt där och fick råd från en 20-årig flicka ("jobbcoachen"), som troligtvis aldrig haft ett annat jobb, om hur en jobbintervju går till.

Resten av tiden fick vi sitta vid en dator och söka jobb.

Det var helt sanslöst. Både oproduktivt, omotiverande och förminskade. Att köpa ett busskort på 800-1000 kronor för att ta sig 45 minuter till jobbcoachen gjorde det inte bättre.

Där satt, vi bara svenskar. Folk som knegat i 20 år och var utbildade fick inte ens jobb på lager. Jag, som ung svensk, fick inte ens jobb som städare eller fönsterputsare. Eftersom alla de jobben fick bidrag från staten för att anställa invandrare.

Allt detta för 3 lök i månaden.

Och du gnäller på att du inte får socialbidrag för att arbeta på ett ställe som potentiellt kan ge dig ett jobb i framtiden?

ja det minns jag, hette ungdomsgarantin då upp till 25 år eller nåt, fick också runt 3000kr jobba heltid på praktik 2 månader 08 till 15 snacka om värdelöst o så satt man där o snackade med nån arbetscoach som tyckte jag kunde söka jobb över hela jävla landet o bara ska lämna min familj eller nåt ifall nån vile anställa mig... helt sjukt , trots att man skötte sig på ett större hotell praktik så fick man såklart inte jobb efteråt trots att man hade att göra dagligen saker som lämpligen praktikanten kunde göra för typ gratis. viilket jävla skämt då jag vill inte ens fundera hur det är idag.. jävla bajsland är det gick inte ens för 10 år sen skaffa ett vanligt jobb som svensk än mindre idag helt omöjligt i princip och det läser man o hör hela tiden.
Citera
2021-12-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja det minns jag, hette ungdomsgarantin då upp till 25 år eller nåt, fick också runt 3000kr jobba heltid på praktik 2 månader 08 till 15 snacka om värdelöst o så satt man där o snackade med nån arbetscoach som tyckte jag kunde söka jobb över hela jävla landet o bara ska lämna min familj eller nåt ifall nån vile anställa mig... helt sjukt , trots att man skötte sig på ett större hotell praktik så fick man såklart inte jobb efteråt trots att man hade att göra dagligen saker som lämpligen praktikanten kunde göra för typ gratis. viilket jävla skämt då jag vill inte ens fundera hur det är idag.. jävla bajsland är det gick inte ens för 10 år sen skaffa ett vanligt jobb som svensk än mindre idag helt omöjligt i princip och det läser man o hör hela tiden.

Äh! Ryck upp dig.

Du ska väl göra rätt för dig. Mat och husrum är inte fy skam. Tänk förr i tiden, då hade folk varit överlyckliga för 3000 riksdaler i månaden.

Min farfarsfar han gick två mil i snön för att komma till skolan. För att få jobb som dräng var han tvungen att slänga upp en 100 kilos säck på ryggen och bära upp på en stege till höloftet.

Sill och potatis fick man efter en hård dags slit. Och här sitter du och klagar, lille pöjk. Du har mycket att lära!
Citera
2021-12-06, 05:26
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proletaer
Personligen tycker jag man ska skicka sådana som dig till ett sibiriskt arbetsläger. Arbetsträning är inte tillräckligt karaktärsbyggande för sådana kalkryggar.
Jag håller verkligen med dig i detta fall. Ynkryggar som gråter för man inte får gratis soc ska ut på arbete det borde vara normalt krav. TS verkar vara arg för att soc ställer krav på honom för han gått på soc i ett helt år. 1 normalt funtad människa vill ju bort från soc för att leva ett liv och INTE bli beroende.
Alla som stannar och lever på soc är för det mesta löst folk om man inte kan ta sig ur soc på 1 helt år.
Risken är uppenbar att detta slutar med en uteliggare som tigger burkar sover hos polare.
Bara skicka upp honom till fjällen för att slå ihjäl mygg eller plantera skog vad som helst så det blir lite nytta med nöje. Man ska inte ha möjligheten att parkera röven i soffan och tro att bidrag är en rättighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in