Citat:
AH: ”Ensamvarg, har inga ”egna” barn, har jobbat på QX”:
AH: Och hur mycket av det här var din identitet under de här åren?
MG: Nej inte speciellt mycket.
[En förvånad Anna måste dubbelkolla och fråga om min läggning har förändrats sedan jag jobbade på QX]
AH: Och idag?
MG: Nej.
Jag förstår att Magda tolkar frågas som en fråga om hennes sexuella läggning då den ställs i samband med prat om avsaknaden av egna barn, HBTQ och redaktörskap på QX men nog har Hedenmo en poäng i att frågan inte alls direkt frågar om sexuell läggning. Snarare identifikation i relation till barnlöshet och arbete på en gaytidning.
Storm i ett vattenglas!
AH: Och hur mycket av det här var din identitet under de här åren?
MG: Nej inte speciellt mycket.
[En förvånad Anna måste dubbelkolla och fråga om min läggning har förändrats sedan jag jobbade på QX]
AH: Och idag?
MG: Nej.
Jag förstår att Magda tolkar frågas som en fråga om hennes sexuella läggning då den ställs i samband med prat om avsaknaden av egna barn, HBTQ och redaktörskap på QX men nog har Hedenmo en poäng i att frågan inte alls direkt frågar om sexuell läggning. Snarare identifikation i relation till barnlöshet och arbete på en gaytidning.
Storm i ett vattenglas!
Citat:
Fast frågans exakta formulering är ju ett så tydligt fönster in i huvudet på programmakarna att det är som att sitta med på redaktionsmötet: "Asså hörni, Magda är singel, inte mamma, jobbat på bögtidning... visst är det lite... mysko? Har hon kommit ut som lesbisk eller? Kan vi inte ta och nosa lite på det? Det vore ett riktigt smaskigt scoop!".
Jag stolpar upp det och så får ni säga till när ni hoppar av:
1. Är frågan om Gads sexuella läggning överhuvudtaget intressant för programmet? Ja, det är precis sådana här väldigt personliga aspekter den här typen av program vill diskutera. Vi ska lära känna den riktiga Gad, personen bakom yrkesrollen. Det ska vara naket (bildligt talat), öppet, ärligt.
2. Kan man fråga direkt: "Var du bög och är du fortfarande bög?". Nej, absolut inte! Frågan måste lindas in på något välavvägt och subtilt sätt så att man inte trampar någon på tårna. Lämna dörren lite på glänt så där försiktigt och så får man se om gästen vill berätta. Annars snabbt gå vidare och låtsas som inget har hänt (vilket man valde/tvingades att göra).
3. Så hur frågar man om någons sexuella läggning år 2021, i dessa tider av LGBTQQIP2SAA? Vilken är den PK-certifierade termen? Svar: Identifikation. "Hur identifierar du dig?" År 2021 spelar det nämligen ingen roll vad du är, om t.ex. en man identifierar sig som kvinna, då är det det sistnämnda som gäller. Identifiering (även bortsett från kontexten till frågan i just det här fallet) handlar om sexualitet. Möjligen-möjligen om ras ("Jag identifierar mig som svensk-somalier") men då ska det framgå tydligt att det är etnicitet man är ute efter.
4. Formuleringen "Hur mycket av det här var din identitet under de här åren?" är så pass nära "Hur identifierade du dig?" att inte gör någon skillnad. Översatt: "Man måste väl vara homo ("din identitet") för att jobba på en homotidning ("det här").
5. Det finns ingen situation där du som frågeställare kan förvänta dig att svaret på en rak fråga om identifikation blir: "Jag identifierar mig som någon som brinner för frågor om minoriteter." Då ställer man helt enkelt någon annan typ av fråga.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-12-14 kl. 15:50.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2021-12-14 kl. 15:50.