Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Nej, det är du som låtsas att inte förstå - eller kanske snarare att du saknar kognitiv förmåga för att förstå. Jag tror inte att en frisk människa kan ha en sån vidrig världssyn som du.
Det är inte USA eller "väst" som har flyttat fram sina positioner, det är länder som tidigare var ockuperade av Sovjetunionen som, vid första tillfälle som möjlighet gavs, snabbt hellre ville alliera sig med väst. Det är ganska osmakligt av dig att förutsätta att alla dessa länder och miljontals människor för all framtid ska vara Putins marionettdockor. Kan du ge något argument som inte är "men USA då" till varför människor i t.ex Ukraina ska vara fastkedjade i Rysslands eviga misär och korruption? Ska man bara acceptera att man inte är ett självständigt land och ge Ryssland fri lejd att fortsätta mörda politiker och journalister och valfuska hejvilt i landet?
Din grej verkar vara att påstå att andra säger saker de inte sagt och bara svinga hej vilt. Situationen är inte alls så endimensionell som du verkar tro.
Ryssland är och kommer vara en åtminstone regional stormakt och som sådan hävda sina intressen, som andra stormakter också gör.
Pressar man dem för hårt känner de sig tvungna att agera, det ingår i reglerna för stormaktspolitiken. Det är tråkigt att inte mindre nationer fritt kan avgöra sina öden men så ser världen ut.
Dessutom har det länge pågått en inre politisk konflikt i Ukraina om vilken väg man vill gå. Förenklat mellan en mer västvänlig och mer rysslandstillvänd del. Många, framförallt i öst stödjer inte regeringen i Kiev.
Att ensidigt utmåla Ryssland som skurk i detta är inte bara farligt det är fel. Vad skulle Putin ha gjort när den valda regeringen störtades? Tittat på när deras medborgare massakrerades i Mariopol? När deras flottbas i Sevastopol omringas av fientlig trupp? De skulle förlorat kontrollen över svarta havet. Detta skulle inneburit en enorm förlust både ekonomiskt och prestigemässigt.
Jag och en annan skribent har försökt ge dig exempel på scenarion där tex USA skulle känna sig tvungna att agera på ett liknande sätt. Också gett dig flera exempel på när man faktiskt gjort det. Jag är emot all imperialism du verkar bara hysa ett hat mot Ryssland. Fortsätter Nato den inslagna vägen är jag rädd att det kan leda till en storskalig konflikt.