Citat:
Ursprungligen postat av
Oucho.Sparks
Man behöver luft i text för den estetiska uppfattningen skulle jag gissa. Däremot är bildtexter ofta undermåliga; som den blåögda tjejen i artikeln om hedersförtryck, vita händer med vigselring som ska illustrera bortgifte, krönikan om incels med illustration av en kepspojke framför Flashback t ex.
Nättidningar är hopplösa med sina bakifrånbilder på folk i hoodies, sin rörliga reklam, färger, olika typsnitt och länkar att man inte får en direkt överblick om när texten är slut.
Egentligen så är bilder väldigt uppskattade om de berättar lite mer än bara texten, men när det inte gör det så känns de mer som effekten blir tvärtom.
Jag läser ju mest nyheter ifrån Flashback och då kan de förekomma länkar till bilder man gärna vill se som tidningen aldrig visar.
Jag har sett så mycket faktafel i tidningar, ibland rätt dålig svenska och sen dessa urusla bilder.
Det blir en kombination som får mig känna att det inte har något alls att komma med.
Nu vet jag inte om det är lagar som hindrar tidningar från att publicera bättre, men det känns som de inte ens gjort någon research alls utan bara kopierat andra tidningar eller läst på Flashback.
Kanske de just är så?