2021-12-05, 18:37
Bannlyst
Vad tycker ni om onödiga bilder till artiklarna, tillför det något egentligen?

Det vanliga bilderna på bilder på polisens logotyp , en polis man bara ser armen på med logotyp, en hög med pärmar och en blåskjorta.
Bilder på en siluett med en luva som sitter med tangentbordet som att det ska vara någon hacker.
Baksidan av en kvinna som tittar in i en datorskärm.
En grå siluett av någon som är långt ifrån gärningsmannen ser ut egentligen.

Man kan tycka att det verkar som artikeln inte har något att komma med om det inte finns bilder, men sanningen är ju att de inte direkt har något att komma med.
Jag fick reflektionen när man googlar och vill hitta bilder men allt som dyker upp är bara såna här fåniga bilder utan något riktigt värde.

Så länge bilderna inte tillför något så kan de dra åt helvete egentligen tycker jag, men någon annan kanske tycker det är ett måste för att de ska orkar läsa?
Det känns bara som ett trick för att lura läsare att de jobbat hårdare än vad de har.
Citera
2021-12-05, 18:39
Avslutad
ger väll läsare ett hum vad artikeln handlar om. men håller med ibland är bilderna helt värdelösa.
Citera
2021-12-05, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Vad tycker ni om onödiga bilder till artiklarna, tillför det något egentligen?

Det vanliga bilderna på bilder på polisens logotyp , en polis man bara ser armen på med logotyp, en hög med pärmar och en blåskjorta.
Bilder på en siluett med en luva som sitter med tangentbordet som att det ska vara någon hacker.
Baksidan av en kvinna som tittar in i en datorskärm.
En grå siluett av någon som är långt ifrån gärningsmannen ser ut egentligen.

Man kan tycka att det verkar som artikeln inte har något att komma med om det inte finns bilder, men sanningen är ju att de inte direkt har något att komma med.
Jag fick reflektionen när man googlar och vill hitta bilder men allt som dyker upp är bara såna här fåniga bilder utan något riktigt värde.

Så länge bilderna inte tillför något så kan de dra åt helvete egentligen tycker jag, men någon annan kanske tycker det är ett måste för att de ska orkar läsa?
Det känns bara som ett trick för att lura läsare att de jobbat hårdare än vad de har.

Jag prenumererade senast på en tidning för 15 år sedan och slängde ut TVn 2012. Jag hatar svensk etablerad massmedia med sina horor till aktivister.

Reagerar också sedan flera år framförallt på journalisternas ansikten och korslagda armar och allt vad det är. Åt helvete fullständigt med alla dessa fula människor inklusive Peter Wolodarskis person eller någon annan journalist som är genomvidrig. Har med glädje glömt namnet nu på den senare.

Jag vill bara ha text! Enbart. När det gäller nyheter eller bra analys (som inte förekommer längre). Som Post- och Inrikestidning. Bilder hör hemma bland annonserna och bara där.
Citera
2021-12-05, 21:31
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ger väll läsare ett hum vad artikeln handlar om. men håller med ibland är bilderna helt värdelösa.

*väl*

Gäller väl att fylla spaltutrymmet och som sagt, ge ett intryck av hemskheter man inte har adekvata foton på.
Påminner lite om kvällspressens mittuppslagsbilder av typen Här styckmördar han-mitt på gatan, och en gigantisk oskarp och ibland pixlad bild som inte säger ett skit.
Men den ger ett intryck, så de är nöjda.
Citera
2021-12-05, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag prenumererade senast på en tidning för 15 år sedan och slängde ut TVn 2012. Jag hatar svensk etablerad massmedia med sina horor till aktivister.

Reagerar också sedan flera år framförallt på journalisternas ansikten och korslagda armar och allt vad det är. Åt helvete fullständigt med alla dessa fula människor inklusive Peter Wolodarskis person eller någon annan journalist som är genomvidrig. Har med glädje glömt namnet nu på den senare.

Jag vill bara ha text! Enbart. När det gäller nyheter eller bra analys (som inte förekommer längre). Som Post- och Inrikestidning. Bilder hör hemma bland annonserna och bara där.

Som jag minns tidningarna förut så pekade de ut gärningsmän med bild och lite sånt men nu är det bara en censurerat .
Allt de säger är att den där jävla tidningen vet hur personen ser ut men inte delar med sig om det, jag förstår inte deras tanke om varför de gör så och blir bara sur.

Men jag förstår vad nog vad du menar med de där löjliga bilderna med korslagda armar osv, så jävla fånigt.
Tänk om människor skulle bete sig likadant i socialmedia
Citera
2021-12-06, 08:48
Medlem
Det man vill sälja är inte en nyhet och fakta utan en känsla, en antydan. Så blir det när pengarna får styra.
Citera
2021-12-14, 08:12
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
[b]...

Man behöver luft i text för den estetiska uppfattningen skulle jag gissa. Däremot är bildtexter ofta undermåliga; som den blåögda tjejen i artikeln om hedersförtryck, vita händer med vigselring som ska illustrera bortgifte, krönikan om incels med illustration av en kepspojke framför Flashback t ex.

Nättidningar är hopplösa med sina bakifrånbilder på folk i hoodies, sin rörliga reklam, färger, olika typsnitt och länkar att man inte får en direkt överblick om när texten är slut.
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2021-12-14 kl. 08:17.
Citera
2021-12-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Du vill ha det som du hade det hemma i Sovjet
Citera
2021-12-14, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Man behöver luft i text för den estetiska uppfattningen skulle jag gissa. Däremot är bildtexter ofta undermåliga; som den blåögda tjejen i artikeln om hedersförtryck, vita händer med vigselring som ska illustrera bortgifte, krönikan om incels med illustration av en kepspojke framför Flashback t ex.

Nättidningar är hopplösa med sina bakifrånbilder på folk i hoodies, sin rörliga reklam, färger, olika typsnitt och länkar att man inte får en direkt överblick om när texten är slut.

Egentligen så är bilder väldigt uppskattade om de berättar lite mer än bara texten, men när det inte gör det så känns de mer som effekten blir tvärtom.
Jag läser ju mest nyheter ifrån Flashback och då kan de förekomma länkar till bilder man gärna vill se som tidningen aldrig visar.

Jag har sett så mycket faktafel i tidningar, ibland rätt dålig svenska och sen dessa urusla bilder.
Det blir en kombination som får mig känna att det inte har något alls att komma med.
Nu vet jag inte om det är lagar som hindrar tidningar från att publicera bättre, men det känns som de inte ens gjort någon research alls utan bara kopierat andra tidningar eller läst på Flashback.

Kanske de just är så?
Citera
2021-12-14, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du vill ha det som du hade det hemma i Sovjet

Hur tänker du nu? Jag uppskattar snarare vanliga tidningar i väst från förr.
Citera
2021-12-14, 11:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks

Yes, det är en liten visuell krok som berättar temat. Polisnytt med en anonym polislogga på en uniform, räddningstjänstens stegbil toppar en artikel om ett larm om industribrand, bilder på en graf i en artikel om boräntor och så vidare.

Jag tyckte själv de var fåniga men när jag insåg hur mycket mer trafik och lästid en artikel som toppas av en temabild får så förstår jag att de har ett värde. Primater gillar att titta på bilder och att leta symboler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in