Citat:
Ursprungligen postat av
Ola.Bella
Jag skriver om inkomstskatten på arbete. Oavsett om du är låginkomsttagare eller höginkomsttagare.
Ja reporäntan har legat på 0% och även på -% i ett tag nu. Skapandet av pengar är indirekt en skattefinansierad process. Inte minst när finansmarknaden kollapsar (vilket den alltid gör eftersom den är cyklisk).
Nej entrepenörer sitter inte och fiser? Någon kanske gör. Det skrev jag inte. Men du kan ärva pengar eller sitta i en hyresrätt som ombildas, och rent passivt bli mångmiljonär. Borde inte systemet prioritera folk som arbetar och folk som startar eget? Ge mig ett argument för att en skattepolitik som gynnar arbete skulle vara skadlig?
Diskussionen handlar om att ha råd med bostad i Sthlm. Detta avgörs till största del av din inkomst. Hur är det politikerna fel att en massa snowflakes i tråden inte kan köpa villa i Bromma?
Det finns en normalfördelningskurva för inkomster. Säg att topp 5% har råd med villa i Sthlm och det finns ett begränsat antal villor. Om alla fick högre reallöner pga breda skattesänkningar skulle det inte påverka situationen. Det är fortfarande topp 5% som kan köpa dessa villor.
Enda sättet att ändra detta, tex så topp 10% har råd med villor, är att dubbla antalet villor i Sthlm.
Visst finns det några som vunnit på ombildningslotteriet men detta är en extremt liten minoritet som inte påverkar marknaden.