2021-12-12, 13:15
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Jag skriver om inkomstskatten på arbete. Oavsett om du är låginkomsttagare eller höginkomsttagare.

Ja reporäntan har legat på 0% och även på -% i ett tag nu. Skapandet av pengar är indirekt en skattefinansierad process. Inte minst när finansmarknaden kollapsar (vilket den alltid gör eftersom den är cyklisk).

Nej entrepenörer sitter inte och fiser? Någon kanske gör. Det skrev jag inte. Men du kan ärva pengar eller sitta i en hyresrätt som ombildas, och rent passivt bli mångmiljonär. Borde inte systemet prioritera folk som arbetar och folk som startar eget? Ge mig ett argument för att en skattepolitik som gynnar arbete skulle vara skadlig?

Diskussionen handlar om att ha råd med bostad i Sthlm. Detta avgörs till största del av din inkomst. Hur är det politikerna fel att en massa snowflakes i tråden inte kan köpa villa i Bromma?

Det finns en normalfördelningskurva för inkomster. Säg att topp 5% har råd med villa i Sthlm och det finns ett begränsat antal villor. Om alla fick högre reallöner pga breda skattesänkningar skulle det inte påverka situationen. Det är fortfarande topp 5% som kan köpa dessa villor.

Enda sättet att ändra detta, tex så topp 10% har råd med villor, är att dubbla antalet villor i Sthlm.

Visst finns det några som vunnit på ombildningslotteriet men detta är en extremt liten minoritet som inte påverkar marknaden.
Citera
2021-12-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Diskussionen handlar om att ha råd med bostad i Sthlm. Detta avgörs till största del av din inkomst. Hur är det politikerna fel att en massa snowflakes i tråden inte kan köpa villa i Bromma?

Njae, det är något fel. "råd med en villa i en av Sveriges större städer idag".

Annars håller jag med helt i vad du skriver.
Citera
2021-12-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Säg att man tjänar 40000, vilket inte är skitlite. En villa i stockholm (ej centralt) kostar va 10 miljoner och uppåt.

Man ska alltså ha kontantinsats 2 milj + att enligt bolånkalkylatorn räcker inte det, man MÅSTE ha högre lön också tydligen för att få lån på 10 miljoner. Kanske 60-70. Hur många har det? Inte nog med det, inflationen, skatter, elpriser, matpriset ALLT blir fan dyrare i mkt snabbare takt än en normal löneutveckling.

Så hur fan ska en vanlig medelklass kunna köpa villa idag? Kommer villor i framtiden bara husera överklassen eller vad? Ska man behöva bo med 3 barn i en liten sketen laxask till lägenhet i förorten bland alla skjutningar? Vad är det som gör att det är så här egentligen?

Hur är det tänkt att man på en normallön ska ha råd med ett vanligt familjehus i relativt avstånd till arbete i en större stad när det kostar minst 10 miljoner? Och slutligen vem fan är det som står för den här bizarra utvecklingen?
Hade en villa i innerstaden varit din ambition hade du väl planerat för det långt tidigare.
Nu var det inte så och du planerade inte för det, men klaga ska du?
En villa i storstadsområde trots allt kanske inte är någon mänsklig rättighet.
Citera
2021-12-12, 17:59
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Njae, det är något fel. "råd med en villa i en av Sveriges större städer idag".

Annars håller jag med helt i vad du skriver.

De jag syftar på har gett sthlm som exempel. Men mitt inlägg gäller även andra "stora" städer. Men man måste tjäna väldigt lite för att inte ha råd att köpa ett hus i typ Örebro.
Citera
2021-12-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
De jag syftar på har gett sthlm som exempel. Men mitt inlägg gäller även andra "stora" städer. Men man måste tjäna väldigt lite för att inte ha råd att köpa ett hus i typ Örebro.

Skulle tippa, utan att exakt veta, att TS avser bättre villaområden utanför våra tre största storstäder (eller några få till). Det är inte alltid så enkelt då de flesta bättre områden utan för de ligger villor oftast på 10-15. Men har man en hyfsad bostadskarriär, och två vuxna med hyfsade löner, så är det ändå relativt prisvärt och överkomligt (förutom elpriserna just nu ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in