Har under några veckors tid sparat skal från lökar (vit, röd och gul) och skal från morötter. Även småbitar som blivit över av olika grönsaker. Finns hundratals recept online på hur man sedan kan slänga ner alla dessa överblivna delar av grönsakerna och göra en fin grönsaksbuljong, lätt som en plätt.
Sagt och gjort så slängde jag ner allt detta i en kastrull och när jag smakade av efter ca 1,5 timme så var det så jävla beskt att tungan höll på att skrumpna i munnen på mig. Vad gjorde jag för fel som gjorde hela buljongen oätlig? Har kollat på flera recept på nätet och inga nämner att det finns någon risk för att det ska bli beskt. Här är en lista på allt jag hade i:
- Morot (skal och småbitar)
- Gul lök (skal och småbitar)
- Rödlök (skal och småbitar)
- Vitlök (Kanske 5-6 tärningar)
- Gurka (småbitar som blivit över)
- En hel tomat
- En hel palsternacka
- Lite svartpeppar och vitpeppar
Merparten av dessa har legat i en påse i frysen i 1-2 veckor. Palsternackan och tomaten var dock färska. Någon klyfta vitlök likaså. Innan jag lade till vattnet fräste jag alla grönsaker lite snabbt i olivolja också om det spelar någon roll.
Någon grönsaksbuljongexpert som har någon aning om vad det var som gick snett i processen?
Tack på förhand