2021-12-05, 15:24
Medlem
VergissMichs avatar
Har under några veckors tid sparat skal från lökar (vit, röd och gul) och skal från morötter. Även småbitar som blivit över av olika grönsaker. Finns hundratals recept online på hur man sedan kan slänga ner alla dessa överblivna delar av grönsakerna och göra en fin grönsaksbuljong, lätt som en plätt.

Sagt och gjort så slängde jag ner allt detta i en kastrull och när jag smakade av efter ca 1,5 timme så var det så jävla beskt att tungan höll på att skrumpna i munnen på mig. Vad gjorde jag för fel som gjorde hela buljongen oätlig? Har kollat på flera recept på nätet och inga nämner att det finns någon risk för att det ska bli beskt. Här är en lista på allt jag hade i:
  • Morot (skal och småbitar)
  • Gul lök (skal och småbitar)
  • Rödlök (skal och småbitar)
  • Vitlök (Kanske 5-6 tärningar)
  • Gurka (småbitar som blivit över)
  • En hel tomat
  • En hel palsternacka
  • Lite svartpeppar och vitpeppar
Merparten av dessa har legat i en påse i frysen i 1-2 veckor. Palsternackan och tomaten var dock färska. Någon klyfta vitlök likaså. Innan jag lade till vattnet fräste jag alla grönsaker lite snabbt i olivolja också om det spelar någon roll.

Någon grönsaksbuljongexpert som har någon aning om vad det var som gick snett i processen?
Tack på förhand
Citera
2021-12-05, 15:34
Medlem
Tillsätt socker.
Citera
2021-12-05, 15:34
Avslutad
Morotsskal är ju ganska beskt. Kan vara det. Men jag tycker ändå att det låter lite märkligt. Tänkte att det kanske kunde vara att allt hade legat för länge, men då tycker jag det snarare borde bli sött istället för beskt.
Citera
2021-12-05, 15:37
Medlem
Wakzlms avatar
Ha du kokat buljongen hårt? Skulle rekommendera en kort infusion typ 90 grader, framför att faktiskt koka buljongen. Grönsaker har många flyktiga aromer som förstörs av värme.

Det förutsätter att grönsakerna skärs/strimlas relativt smått.

Har du rostat / brynt grönsakerna? Det kan ge bittra smaker.

Vitlök kan ge beska och sura smaker om det kokas.

Att grönsakerna var frysta tror jag nog är den riktiga boven här. Smaka på en fryst morot och jämför med en färsk. Som kock är smaklökarna, näsan och ögonen det enda vetenskapliga underlag som behövs.

Skal ska inte vara någon fara så länge de inte är jordiga & smutsiga.

Tillsätt definitivt inte socker som någon föreslog. Fixa din metod och kvalitén på råvarorna, istället för att försöka dölja dåliga smaker.
Citera
2021-12-05, 15:39
Medlem
SexSexSexs avatar
palsternacka är besk i skalet, även köttet har lite beskhet
Citera
2021-12-05, 15:57
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Ha du kokat buljongen hårt? Skulle rekommendera en kort infusion typ 90 grader, framför att faktiskt koka buljongen. Grönsaker har många flyktiga aromer som förstörs av värme.

Det förutsätter att grönsakerna skärs/strimlas relativt smått.

Har du rostat / brynt grönsakerna? Det kan ge bittra smaker.

Vitlök kan ge beska och sura smaker om det kokas.

Att grönsakerna var frysta tror jag nog är den riktiga boven här. Smaka på en fryst morot och jämför med en färsk. Som kock är smaklökarna, näsan och ögonen det enda vetenskapliga underlag som behövs.

Skal ska inte vara någon fara så länge de inte är jordiga & smutsiga.

Tillsätt definitivt inte socker som någon föreslog. Fixa din metod och kvalitén på råvarorna, istället för att försöka dölja dåliga smaker.

Inte stormkokat men definitvt kokat. Fräste grönsakerna en snabbis innan jag tillsatte vatten och läste på nätet att lök tydligen kan bli jävligt besk om den bränns. Var noggrann med att inte bränna någon men är väl inte omöjligt att jag råkade göra det ändå :/ Ska prova igen med lägre temperatur och färska grönsaker istället. Tack för svar!
Citera
2021-12-05, 16:05
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jag vill säga att gurkskal är den stora boven i dramat men kan ha fel. Köp Mirin (japanskt sötningsmedel) som funkar perfekt om man råkar salta lite för kraftigt eller för syrligt. Håller i skrivande stund på med en fiskgryta där nu alla rotfrukter småputtrar innan fisken skall i sista minuterna och där vart basen allt för salt/syrlig som en matsked Mirin löste galant.

Lagar för ca 12 personer så krävs inte mycket.

Ps. Äter själv inte skalet på gurka för att jag blir skitdålig i kistan men testa skala gurkan och smaka skalet.
Citera
2021-12-05, 16:17
Medlem
VergissMichs avatar
Såklart är det gurkan . Precis som du säger är ju gurkskal beskt som attan, det måste på något sätt tagit över hela buljongen.
Citera
2021-12-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Har under några veckors tid sparat skal från lökar (vit, röd och gul) och skal från morötter. Även småbitar som blivit över av olika grönsaker. Finns hundratals recept online på hur man sedan kan slänga ner alla dessa överblivna delar av grönsakerna och göra en fin grönsaksbuljong, lätt som en plätt.

Sagt och gjort så slängde jag ner allt detta i en kastrull och när jag smakade av efter ca 1,5 timme så var det så jävla beskt att tungan höll på att skrumpna i munnen på mig. Vad gjorde jag för fel som gjorde hela buljongen oätlig? Har kollat på flera recept på nätet och inga nämner att det finns någon risk för att det ska bli beskt. Här är en lista på allt jag hade i:
  • En hel tomat
  • En hel palsternacka
Merparten av dessa har legat i en påse i frysen i 1-2 veckor. Palsternackan och tomaten var dock färska. Någon klyfta vitlök likaså. Innan jag lade till vattnet fräste jag alla grönsaker lite snabbt i olivolja också om det spelar någon roll.

Någon grönsaksbuljongexpert som har någon aning om vad det var som gick snett i processen?
Tack på förhand

Palsternacka kan vara lurigt.
Ibland är dom söta och milda, ibland beska och peppriga.
Förmodligen har du använt en palsternackq av det senare slaget.

Släng skiten och börja om.

Det går absolut inte att rädda med socker som någon pappskalle skrev.
Citera
2021-12-05, 16:30
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Palsternacka använder jag flitigt när jag fräser grönsakerna i grytan där det kan bli lite "bränt", häller bara i nån dl vin
och skrapar bort det med slickepotten och det är inte beskt . Dock har jag aldrig i gurka.

Köp Mirin
Citera
2021-12-05, 18:15
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich

• En hel tomat
  • En hel palsternacka

Tack på förhand
Låter som en gift blandning! Smakar det skit är det inte bra,
Citera
2021-12-05, 18:16
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Palsternacka använder jag flitigt när jag fräser grönsakerna i grytan där det kan bli lite "bränt", häller bara i nån dl vin
och skrapar bort det med slickepotten och det är inte beskt . Dock har jag aldrig i gurka.

Köp Mirin

Mirin är inte ett japanskt sötningsmedel. Det är ett sött starkvin. Vad fan ska han ha det i sin buljong för? Massa idioter som svarar här.

Han vill göra en enkel god grönsaksbuljong, ingen jävla teriyaki. Tänk om buljongen är menad till en fransk bondsoppa så kommer du och äcklar till det med japanska dessertviner. Fan vad efterblivna amatörkockar är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in