• 1
  • 2
2021-12-09, 20:49
Medlem
Liten uppdatering! Jag lyckades tillslut efter en massa grävande, hitta E-mail, telefonnummer och hemadress på den där hemsidan, som jag dumt nog skaffade medlemskap på. Någon här undrade ifall företaget är seriöst, jag tror inte att det är de.

Jag har försökt mejla dem med både hotmail och gmail i snart 2 dagar, men får meddelande att mejlet inte kommer fram och jag tror att E-mail-adressen inte existerar. Hemadressen ligger i ett bostadsområde i ett av Danmarks mest invandrartäta områden(jag sökte upp hemadressen på Google-maps och kollade upp området på Wikipedia). Nu återstår det att ringa deras danska telefonnummer, men jag är inte säker på att jag vill göra det. För man undrar vad är det för typ som kommer svara en(ifall någon svarar) och såklart att det kostar att ringa utomlands.

Ska jag försöka ringa dem eller ska jag bara spärra kortet istället?
Citera
2021-12-10, 15:04
Medlem
En konstig sak med prenumerationer som jag upptäckte i år var att det inte är säkert att betalningarna spärras bara för att kortet spärras.

För några månader sedan upptäckte jag på mitt kontoutdrag att det under några månader dragits löpande betalning för två konton av Spotify. Vi har bara ett konto i familjen, och jag kollade alla enheter så att de var inloggade på samma konto, så att ingen familjemedlem startat något nytt eller liknande. Allt var i sin ordning där. Eftersom jag såklart inte hade inloggningsuppgifter till det falska kontot som dragit pengar tänkte jag att det enklaste var att spärra kortet så skulle problemet vara löst. Men samma betalning från det falska kontot drogs ändå månaden efter. Jag ringde då upp min bank (Handelsbanken) som bekräftade att löpande prenumerationer inte alltid behöver vara kopplade till kortet i sig, och att de inte kunde göra något för att stoppa dessa betalningar. Jag var tvungen att kontakta Spotify för att stoppa detta. Jag chattade med Spotify och fick lämna bankuppgifter för att de skulle hitta det falska kontot. De stängde av det och jag fick återbetalat av Spotify för de dubbla kostnaderna jag haft.

Jag grävde aldrig mer i det hela, men blev förvånad att det inte hjälpte att spärra kortet eller att banken inte kunde göra något åt saken.
Citera
2021-12-11, 12:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taykorj

Ska jag försöka ringa dem eller ska jag bara spärra kortet istället?

Jag tycker att du ska nöja dig med att spärra, eller förlustanmäla kortet. Se till att ditt nya kort har ett helt annat kortnummer.

Spara de skickade mejlen där du säger upp prenumerationen. Spara också en skärmdump av deras hemsida så du har bevis för att du har mejlat till rätt adress. Nu har du gjort vad som rimligen kan krävas av dig.

Företaget kommer säkert att bomba dig med påminnelser och krav. Bestrid dessa (eller åtminstone det första) om det finns kontaktuppgifter. Om de mot förmodan vänder sig till Kfm så meddelar du denne att du har bestridit kravet. Då är företaget tvingat att stämma dig och vinna för att Kfm ska kunna kräva in pengarna. Detta kommer aldrig att ske.
Citera
2021-12-11, 12:44
Medlem
godboys avatar
Bara för att ha bra bevisning, om det nu blir något så rekommenderar jag dig att kontakta en konsumentvägledare så kan de ge dig råd om hur du ska göra för att få så lite bekymmer som möjligt framöver. Det kan vara så att de rekommenderar att göra en anmälan av något slag, och den kan vara bra att ha till grund om du senare behöver bestrida framtida krav. Men är det en kamelknullare så brukar det bara bli lite arga fakturor och inget mer. De har ju inte så bra koll vanligtvis.
Citera
2021-12-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag tycker att du ska nöja dig med att spärra, eller förlustanmäla kortet. Se till att ditt nya kort har ett helt annat kortnummer.

Spara de skickade mejlen där du säger upp prenumerationen. Spara också en skärmdump av deras hemsida så du har bevis för att du har mejlat till rätt adress. Nu har du gjort vad som rimligen kan krävas av dig.

Företaget kommer säkert att bomba dig med påminnelser och krav. Bestrid dessa (eller åtminstone det första) om det finns kontaktuppgifter. Om de mot förmodan vänder sig till Kfm så meddelar du denne att du har bestridit kravet. Då är företaget tvingat att stämma dig och vinna för att Kfm ska kunna kräva in pengarna. Detta kommer aldrig att ske.

Jag vet att det här är en dum fråga, men jag ska ställa den ändå. Kan dem identifiera mig via kortnumret på mitt bankkonto? Mailet jag använde, när jag köpte medlemskapet var ett falsk 60-minuters mejl.

Jag valde att prova ringa dem(kunde inte låta bli) och jag fick en engelsk röst som sa till mig att lämna röstmeddelande efter tonen. Lämnade inget meddelande såklart.
Citera
2021-12-12, 20:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taykorj
Jag vet att det här är en dum fråga, men jag ska ställa den ändå. Kan dem identifiera mig via kortnumret på mitt bankkonto? Mailet jag använde, när jag köpte medlemskapet var ett falsk 60-minuters mejl.

Jag valde att prova ringa dem(kunde inte låta bli) och jag fick en engelsk röst som sa till mig att lämna röstmeddelande efter tonen. Lämnade inget meddelande såklart.

Jag vet inte om de kan det, men jag tvivlar.

Företaget har alltså inte uppgift om ditt namn, adress eller telefonnummer? Har de bara uppgift om ditt kortnummer och en fejkad mejladress?
Citera
2021-12-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag vet inte om de kan det, men jag tvivlar.

Företaget har alltså inte uppgift om ditt namn, adress eller telefonnummer? Har de bara uppgift om ditt kortnummer och en fejkad mejladress?

Ja, det stämmer. När jag köpte 1-månad medlemskap där, så gav jag dem en fejkad mejladress och mitt kortnummer. Jag använde ett falsk mejladress och användarnamn när jag öppnade ett inloggnings-konto där. Fast nu är det endast Google-konto du kan logga in där med, fast det hände efter prenumerationen.

Jag har spärrat kontot, så jag får väl hoppas att det går bra nu.
Senast redigerad av Taykorj 2021-12-12 kl. 23:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in