• 1
  • 2
2021-12-05, 10:51
Medlem
I slutet av oktober, gjorde jag misstaget att skaffa prenumeration på någon hemsida. Jag trodde att det skulle bara gälla i en månad, vilket de också sa på mitt konto på den hemsidan. Men till min förvåning debiterade de mig i slutet av november och nu oroar jag mig att dem varje månad kommer fortsätta göra det. Jag valde att inte spara mina uppgifter hos dem och använde mail från den här hemsidan https://www.fakemail.net/. Jag skrev mitt kortnummer, utgångsdatum och numret på baksidan av kortet när jag betalde för första gången.

Men nu kan man inte använda kontot man skapade där från början på den hemsidan, utan man måste nu använda ett Google-konto. Så nu är det som att jag aldrig varit skaffat prenumeration. Jag hittar inte heller något telefonnummer eller E-mail adress på hemsidan.

Kan jag stänga av en prenumeration med att spärra kontot eller kommer jag hamna i knipa för det? Jag vill inte få skulder eller bli dragen till rätta för det här. Om jag nu ska spärra kontot ska vara ärlig till varför jag vill spärra det eller ska jag bara säga att kortet är trasigt?
Senast redigerad av Taykorj 2021-12-05 kl. 11:16.
Citera
2021-12-05, 10:57
Medlem
Samurajzs avatar
Jag brukar bara "tappa bort" mitt kort och spärra det. Får ett nytt inom några dagar. Gjort det sedan Swedbank tog bort funktionen att skapa temporära kort i webbläsaren för en massa år sen.

Förr kunde man skapa temporära kort som man kunde betala på olika sidor med, sedan kunde man säga upp dem med några knapptryckningar eller göra nya. Men nu finns inte funktionen längre så att hantera prenumerationer är en mardröm.

Ha bara koll på dina autobetalningar så att inga räkningar blir bortglömda så går det bra.
Citera
2021-12-05, 11:00
Medlem
Hackenbush55s avatar
Det tråkiga idag är att man vågar inte ta en prenumeration längre för man blir aldrig av med den. Man får ringa, skicka e-post, tjata och tjata innan man kan avboka den.
Citera
2021-12-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taykorj
I slutet av oktober, gjorde jag misstaget att skaffa prenumeration på någon hemsida. Jag trodde att det skulle bara gälla i en månad, vilket de också sa på mitt konto på den hemsidan. Men till min förvåning debiterade de mig i slutet av november och nu oroar jag mig att dem varje månad kommer fortsätta göra det. Jag valde att inte spara mina uppgifter hos dem och använde mail från den här hemsidan https://www.fakemail.net/. Jag skrev mitt kortnummer, utgångsdatum och numret på baksidan av kortet när jag betalde för första gången.

Men nu kan man inte använda kontot man skapade där från början på den hemsidan, utan man måste nu använda ett Google-konto. Så nu är det som att jag aldrig varit skaffat prenumeration. Jag hittat inte heller något telefonnummer eller E-mail adress på hemsidan.

Kan jag stänga av en prenumeration med att spärra kontot eller kommer jag hamna i knipa för det? Jag vill inte få skulder eller bli dragen till rätta för det här. Om jag nu ska spärra kontot ska vara ärlig till varför jag vill spärra det eller ska jag bara säga att kortet är trasigt?

Bara att spärra så de inte kan dra pengar, händer inget
Citera
2021-12-05, 11:45
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:

Men nu kan man inte använda kontot man skapade där från början på den hemsidan, utan man måste nu använda ett Google-konto. Så nu är det som att jag aldrig varit skaffat prenumeration. Jag hittar inte heller något telefonnummer eller E-mail adress på hemsidan.

I värsta fall kan du spärra kortet och beställa ett nytt så sker det inga fler debiteringar.
Citera
2021-12-05, 11:49
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har skaffat ett kort hos P.F.C. just för nätköp. När jag beställer något så swishar jag över summan till det kortet från mitt ordinarie konto. Känns rätt säkert eftersom jag då aldrig exponerar mitt ”riktiga” kortnummer för nätföretag.
Citera
2021-12-05, 12:43
Medlem
Tack för svaren! Verkar som att jag får ta och spärra kortet. Blir att undvika prenumerationer ett tag.
Citera
2021-12-05, 12:54
Medlem
Citat:

Du är fortfarande betalnjngsskyldig även om du spärrar ditt kort. Företaget kan vänta ett par månader och sedan börja skicka fakturor till dig. Eftersom inte det dragits några pengar så har dessutom företaget rätt att ta ut förseningsavgift.

Att spärra sitt betalkort och inte ta tag i grundprincipen att avsluta prenumerationen kan kosta dig en massa pengar.

Dessa företag har som affärsidé att folk gör precis som du tänker att göra, spärra ditt kort. Leder till att företaget har möjlighet till att tjäna ytterligare pengar på alla förseningsavgifter...

Du måste avsluta prenumerationen annars kan det komma att kosta dig många, många tusenlappar helt i onödan.
Citera
2021-12-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du är fortfarande betalnjngsskyldig även om du spärrar ditt kort. Företaget kan vänta ett par månader och sedan börja skicka fakturor till dig. Eftersom inte det dragits några pengar så har dessutom företaget rätt att ta ut förseningsavgift.

Att spärra sitt betalkort och inte ta tag i grundprincipen att avsluta prenumerationen kan kosta dig en massa pengar.

Dessa företag har som affärsidé att folk gör precis som du tänker att göra, spärra ditt kort. Leder till att företaget har möjlighet till att tjäna ytterligare pengar på alla förseningsavgifter...

Du måste avsluta prenumerationen annars kan det komma att kosta dig många, många tusenlappar helt i onödan.
Det är just det där som oroar mig mest. Kommer något dansk-registrerat företag skicka fakturor till mig? Jag vill avsluta prenumerationen, men jag hittar inte telefonnummer eller e-mail på deras hemsida.
Citera
2021-12-05, 19:08
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Det är just det där som oroar mig mest. Kommer något dansk-registrerat företag skicka fakturor till mig? Jag vill avsluta prenumerationen, men jag hittar inte telefonnummer eller e-mail på deras hemsida.

Det finns ju ett kontaktformulär på hemsidan. Använd detta och skriv att du vill avsluta abonnemanget. Ta en skärmdump och spara denna. Om de skickar fakturor som avser en period efter avslutandet så bestrider du dessa på samma sätt.

Om de vänder sig till Kronofogden så meddelar du Kfm att du har bestridit fakturorna. Företaget måste då stämma dig i tingsrätten och vinna för att Kfm ska kunna driva in deras fordran.

Edit: Jag fick för mig att du hade tecknat abonnemang hos ”fakemail”, men så var det ju inte!

Har företaget du tecknade abonnemanget hos inga kontaktuppgifter alls? I så fall går det ju inte att avsluta. Meddela banken att du har tappat kortet och att du vill ha ett nytt med nytt kortnummer.
Senast redigerad av Sonny00 2021-12-05 kl. 19:14.
Citera
2021-12-05, 23:27
Medlem
I vissa fall så finns det goda skäl för att man ska vara låst till ett abonnemang/prenumeration under en längre tid. Tänker exempelvis på gym där de ofta krävs 12 månader om man ska köpa via autogiro/kreditkort varje månad. Detta så klart för att alla vill träna inomhus under oktober-mars och gärna tränar utomhus under sommaren. Skulle man kunna bryta abonnemanget efter 6 månader så skulle ju inte gymmet ha några intäkter under sommaren.

Lika med exempelvis internetanslutning där man får eller får låna en router. Det är så klart en stor startkostnad för företaget och då är det ju självklart att man behöver vara kund under en viss bindningstid.

Köpa en mobiltelefon med rabatt kräver också att man binder sig till att vara kund under en viss tid.

Hur det är i TS fall vet vi inte, om det är ett seriöst eller ett oseriöst företag framgår inte.
Citera
2021-12-06, 07:05
Bannlyst
Spärra kortet och lär dej en läxa, att sånt där skall man ta via t.ex paypal eller liknade där man blockera sånt här.

Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in