2021-12-05, 19:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
De lider ofta av en stark Dunning-Kruger-effekt.

De har fått någon form av "bekräftelse" att de är smartare än andra och ser därmed ser sin egen åsikt som den enda rätta. Vilket gör att de stannar i utveckling. Min gissning är att det är just denna avsaknad av ödmjukhet som senare lider till problem i sociala situationer.
Jag förmodar att du är helt övertygad om att du har förstått vad Dunning-Kruger-effekten innebär och att du vet precis hur den påverkar personer med olika intelligens.
Citera
2021-12-05, 19:26
Medlem
Ravatoss avatar
Jag tycker det är väldigt deprimerande att se sin omgivning lägga sig i händerna på auktoriteter.
En omgivning som har dålig förmåga att dra egna slutsatser och lätt hänfaller till nedsättande epitet och andra ohederliga metoder för att göra slut på en diskussion.
Citera
2021-12-05, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Jag tycker det är väldigt deprimerande att se sin omgivning lägga sig i händerna på auktoriteter.
En omgivning som har dålig förmåga att dra egna slutsatser och lätt hänfaller till nedsättande epitet och andra ohederliga metoder för att göra slut på en diskussion.

Det är väldigt lätt att visa att hela samhället bygger på lögner, men eftersom de flesta människor är dumma och därtill fega och konformistiska så hjälper det inte, även om man i detalj pekar ut lögnerna. De är inte ens särskilt avancerade. Det du nämner med auktoriteter är ju det mest uppenbara: ingen har gett sitt frivilliga samtycke till att det ska finnas en stat och lagar och instanser som kan tvinga individer till något, men ändå existerar detta sjuka samhälle sedan flera tusen år.
Citera
2021-12-05, 20:19
Avslutad
En sak som stör mig lite är att jag uppfattar att väldigt intelligenta sällan vill arbeta stödjande i grupp till de som behöver mycket stöd. Man är varken intresserad av att ta hjälp av andra eller att hjälpa andra. Ett exempel är sidan pluggakuten,Naturämnena framförallt Matte, där en moderator som kallat sig Smaragdalena och som säkerligen har hög IQ säger så här:
Citat:
Tänkte du skicka ett PM och be mig svara i din tråd? Då vill jag bara varna dig och säga att det är ett effektivt sätt att få mig att INTE svara, inte heller i dina trådar i fortsättningen - jag tycker inte om tjat. Och bara för att förtydliga: det är lika illa att skicka frågan i ett PM som att be mig att svara i tråden (dessutom bryter detta mot ytterligare en regel).
https://www.pluggakuten.se/profile/smaragdalena/
Många får fråga många gånger och får väldigt vaga ledtrådar av både andra elever som mentorer. Det är ingen bra väg tycker jag. Finns dock ett lysande undantag: Magnus Ehinger. Som kör en helt annan metodik. Han undervisar i Kemi på nätet och bygger på att visa svaret och varför det blir så. Den omvända metodiken gör att många elever snabbt oavsett IQ kan bli intresserade och lära sig enormt mycket mer än via pluggakutens matte. Många med hög IQ verkar inte gilla att ge svar utan det ska du tänka ut själv. För mig är det som på ett jobb där nåt går åt hvete..en arbetskompis står brevid och tittar på och efter allt gått åt hvete så flinar denne och säger: Du, det där var jag med om för ett år sedan..men du..jag gjorde så här och så här och fixade det. Tänk på det nästa gång..va? Eller säger inget alls och man får reda av andra att denne minsann visste hur man gjorde.
Hade en intelligent chef på jobbet en gång vars favvokommentar var: Vet du int de?
Å andra sidan tog han ju inte hjälp själv..å en gång gick det minsann åt hvete för honom
Senast redigerad av lone star 2021-12-05 kl. 20:31.
Citera
2021-12-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Man tror ofta att man är bättre människa än alla andra.

Det är mer trångsynthet än högt IQ: De med högt IQ aner väl snarare att alla är lika värda

SÅ du är nog mest trångsynt
Citera
2021-12-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En sak som stör mig lite är att jag uppfattar att väldigt intelligenta sällan vill arbeta stödjande i grupp till de som behöver mycket stöd. Man är varken intresserad av att ta hjälp av andra eller att hjälpa andra. Ett exempel är sidan pluggakuten,Naturämnena framförallt Matte, där en moderator som kallat sig Smaragdalena och som säkerligen har hög IQ säger så här:
https://www.pluggakuten.se/profile/smaragdalena/
Många får fråga många gånger och får väldigt vaga ledtrådar. Det är ingen bra väg tycker jag. Finns dock ett lysande undantag: Magnus Ehinger. Som kör en helt annan metodik. Han undervisar i Kemi på nätet och bygger på att visa svaret och varför det blir så. Den omvända metodiken hör att många elever snabbt oavsett IQ kan bli intresserade och lära sig enormt mycket mer än via pluggakutens matte. Många med hög IQ verkar inte gilla att ge svar utan det ska du tänka ut själv. För mig är det som på ett jobb där nåt går åt hvete..en arbetskompis står brevid och tittat på och efter allt gått åt hvete så flinar denne och säger: Du, det där var jag med om för ett år sedan..men du..jag gjorde så här och så här och fixade det. Tänk på det nästa gång..va?
Hade en intelligent chef på jobbet en gång vars favvokommentar var: Vet du int de?
Å andra sidan tog han ju inte hjälp själv..å en gång gick det minsann åt hvete för honom

Det handlar mer om personliga problem, hur deras barndom varit.. Visst väldigt Freudanskt, men intelligenta personer med medkänsla på riktigt beter sig inte sådär.
Citera
2021-12-05, 20:27
Medlem
VÄldigt intelligenta människor borde säkerligen känna sig väldigt ensamma.

Jag känner mig iaf väldigt ensam i mina tankegångar.

De flesta verkar bara tänka pengar och sex, så blir man lycklig.
Nej, det är inte så.

De flesta människor idag verkar nästan vara stolta över sin trångsynthet.
Som att ignorance is a bliss.

Att människor fortfarande verkar vara rädda för att förstå andra människor, och deras syn och tankar.

Helt otroligt.
Otroligt fånigt.
Citera
2021-12-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Finns någon överbegåvad som kan ge några exempel på hur eran intelligens kan besvära er?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Det är det största problemt. Smarta personers verklighet inom det mesta är ofta avsevärt större än allmänheten som stort. Därför vet vi våra begränsningar inom många ämnen och är därför mer osäkra än de som har en snävare verklighet.
Citera
2021-12-05, 21:16
Medlem
Lagerthas avatar
Jag är inget geni men har lärt mig att att hålla igen i sällskap där man vill vara en del av gemenskapen. När människor har fel eller förstår fel så är det ofta rätt att låta dem hållas. Proffesionellt är en bra strategi att lägga fram pusselbitar som ett diskussionsunderlag och låta gruppen själva komma fram till lösningen istället för att skriva alla på näsan även om det är frustrerande att vänta in.

Människor som har märkbart lägre logiskt förmåga verkar vidare känna sig obekväma i sällskap med betydligt mer resursfulla. Gissar att ni som är riktigt smarta kan identifiera er mer med detta?
Citera
2021-12-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Tänk dig att du själv rör dig helt och hållet i en värld med femåringar.

Precis så känns det.

Under längre stunder går det bra - så länge man kan fokusera på ytliga nöjen eller praktiska dito, men övergripande är det ett litet eget helvete.

En av de viktigaste sakerna jag lärt mig i livet är att acceptera och inte längre argumentera eller försöka demonstrera saker så inte livet försvinner i ett hav av att få andra att se eller förstå.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Tack.
Citera
2021-12-05, 21:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Finns någon överbegåvad som kan ge några exempel på hur eran intelligens kan besvära er?
Jag irriteras av alla efterblivna normies som bara kollar på fotboll, lyssnar på skitmusik, spelar värdelösa TV-spel och rent allmänt inte förstår hur världen fungerar (bland annat använder dessa iGnoranta iDioter, iPhone, och tror att kött är hälsosamt och något vi behöver äta, osv).

Det går inte heller att föra en seriös, djup och intellektuell diskussion med dessa mainstreamtänkare, eftersom de är mer eller mindre faktaresistenta och generellt totalt obildade också. Oavsett ämne alltså. Det enda de förstår är vilken fotbollsspelare som gjorde mål och vilket lag som vann Champions League och liknande efterbliven skit. Och namnet och smaken på varenda alkoholdryck också, vad annars.

Sedan uppskattar de inte schack heller, vilket beror på att hela deras attention span går till fotboll, och hjärndöda TV-serier och skitfilmer osv.

Kort sammanfattat, mainstreamtänkare förstör min värld. Jag uppskattar kvalitet i musiken, filmerna och TV-spelen, och det kommer inte så mycket kvalitet inom dessa områden nuförtiden, eftersom de iGnoranta iDioterna faktiskt köper skitspelen, lyssnar på skitmusiken och går på bio på skitfilmerna, i hög utsträckning. Vilket innebär att vi bara får mer snabbmat inom populärkulturen.

Allt detta känns givetvis deprimerande. Stupid sells, så varför ska mediabolagen släppa bra populärkultur?

Det sagt, så påstår jag inte att jag har 200 i IQ, men jag är above average så att säga. För den lilla minoritet som har IQ 180 osv, så måste det vara riktigt outhärdligt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-12-05 kl. 21:37.
Citera
2021-12-05, 21:34
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
VÄldigt intelligenta människor borde säkerligen känna sig väldigt ensamma.

Jag känner mig iaf väldigt ensam i mina tankegångar.

De flesta verkar bara tänka pengar och sex, så blir man lycklig.
Nej, det är inte så.

De flesta människor idag verkar nästan vara stolta över sin trångsynthet.
Som att ignorance is a bliss.

Att människor fortfarande verkar vara rädda för att förstå andra människor, och deras syn och tankar.

Helt otroligt.
Otroligt fånigt.
Fast de flesta förstår inte att människor som är lite smartare förstår mer än vad de tror gällande dem.

Sedan är relationer nyttigt för utvecklingen om man inte är väldigt särartad. Kärlek får nog de flesta av oss att växa som människor.
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag irriteras av alla efterblivna normies som bara kollar på fotboll, lyssnar på skitmusik, spelar värdelösa TV-spel och rent allmänt inte förstår hur världen fungerar (bland annat använder dessa iGnoranta iDioter, iPhone, och tror att kött är hälsosamt och något vi behöver äta, osv).

Det går inte heller att föra en seriös, djup och intellektuell diskussion med dessa mainstreamtänkare, eftersom de är mer eller mindre faktaresistenta och generellt totalt obildade också. Oavsett ämne alltså. Det enda de förstår är vilken fotbollsspelare som gjorde mål och vilket lag som vann Champions League och liknande efterbliven skit. Och namnet och smaken på varenda alkoholdryck också, vad annars.

Sedan uppskattar de inte schack heller, vilket beror på att hela deras attention span går till fotboll, och hjärndöda TV-serier och skitfilmer osv.

Kort sammanfattat, mainstreamtänkare förstör min värld. Jag uppskattar kvalitet i musiken, filmerna och TV-spelen, och det kommer inte så mycket kvalitet inom dessa områden nuförtiden, eftersom de iGnoranta idioterna faktiskt köper skitspelen, lyssnar på skitmusiken och går på bio på skitfilmerna, i hög utsträckning. Vilket innebär att vi bara får mer snabbmat inom populärkulturen.

Allt detta känns givetvis deprimerande. Stupid sells, så varför ska mediabolagen släppa bra populärkultur?

Det sagt, så påstår jag inte att jag har 200 i IQ, men jag är above average så att säga. För den lilla minoritet som har IQ 180 osv, så måste det vara riktigt outhärdligt.
Jag är också över medel. Tycker det är lätt att hitta något i det andra intresserar sig för. Lättare för mig än vad det är för dem att intressera sig för andra intressen. Sedan så suger alla typiska IQ- grejer såsom schack, matte osv. Utöver det har jag märkt att många över 130 är rätt okunniga i mer basala kunskaper även om de spöar en i inmatad kunskaper som gör dem bättre på frågesporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in