2021-12-04, 13:57
Medlem
Jag får jag upp en CAPTCHA på var och varannan hemsida efter byte till Bahnhof. Det här börjar bli jäkligt irriterande.

Kan detta bero på att Bahnhof använder sig av Carrier-grade NAT (CGN or CGNAT)?
Citera
2021-12-04, 14:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag får jag upp en CAPTCHA på var och varannan hemsida efter byte till Bahnhof. Det här börjar bli jäkligt irriterande.

Använder du VPN?
Citera
2021-12-04, 15:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn

Är du bakom CGN då? Det är bara att mejla/ringa dom så får du en publik address annars. En sak som uppskatats med Ownit förutom deras bra support, är att dom inte använder CGNAT överhuvudtaget. Alla får en publik adress.
Citera
2021-12-04, 15:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Är du bakom CGN då? Det är bara att mejla/ringa dom så får du en publik address annars. En sak som uppskatats med Ownit förutom deras bra support, är att dom inte använder CGNAT överhuvudtaget. Alla får en publik adress.

CGNAT är iofs bra för den som inte har en VPN, ur ett anonymitetsperspektiv. Det är inte perfekt men det är bättre än inget.
Citera
2021-12-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Använder du VPN?

VPN använder jag inte för att surfa på internet. Däremot använder jag VPN för att administrera privata nätverk från internet.

Citat:

Min router har blivit tilldelad en IP adress inom 100.64.0.0/10. Jag kontaktade supporten och varje publik IP kostar 50:- per månad.

Jag använde Ownit under ett halvårs tid på grund av att grannen schabblade och uppgav mitt lägenhetsnummer vid beställningen. Jag hade Telia innan och det var ingen skillnad. Bägge uppkopplingarna gav mig fyra stycken publika IP adresser.
Citera
2021-12-04, 19:42
Medlem
Har också Bahnhof men hade bara detta problemet när jag använde cloudflare som DNS
Citera
2021-12-04, 20:05
Medlem
hashs avatar
Upplever inte detta problem alls som kund på Bahnhof.
Kan det bero på att jag kör en egen DNS?
Citera
2021-12-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Upplever inte detta problem alls som kund på Bahnhof.
Kan det bero på att jag kör en egen DNS?

Jag tvivlar på att detta beror på vilken DNS som används. Jag har använt en egen DNS sedan tiden med uppringt modem.

Jag har konstaterat att sidorna med Captcha använder IP adresser från Cloudflare, Inc.

Hur som helst så har problemet minskat från och med i dag.
Citera
2021-12-05, 01:02
Bannlyst
Citat:

Ownit mailtjänst är bedrövlig dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in