2021-12-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det är väl lite olika hur mycket man värnar om den personliga integriteten.
Personligen nyttjar jag VPN när jag ansluter mig till öppna WiFi nät för att få ökad säkerhet.
Läs vad Integritetsmyndigheten skriver om det:
Vi guidar dig - Surfa säkert på trådlösa nätverk
För att spela djävulens advokat då jag ändå själv kör VPN..

Från din länk:
Citat:
Om du inte har VPN, besök inte sidor där du måste logga in med användarnamn och lösenord om sidan inte har stöd för att kryptera trafiken. Det lilla hänglåset bredvid adressfältet visar att förbindelsen är krypterad. Fundera på att använda en enhet som är uppkopplad mot ett mobilnät i stället för ett öppet wifi-nätverk om du kopplar upp dig mot en sida där du behöver autentisera dig med användarnamn och lösenord.

De flesta av de primära skälen till att använda VPN är ju
1. Krypterar din trafik vid öppna WiFi
2. Ser till att data på HTTP sidor inte kan sniffas
3. Ser till att du hamnar på sidan du tror du går in på

Det finns andra lösningar till i alla fall 3, och det är DNS over HTTPS.
Citera
2021-12-08, 18:11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
För att spela djävulens advokat då jag ändå själv kör VPN..

Från din länk:

De flesta av de primära skälen till att använda VPN är ju
1. Krypterar din trafik vid öppna WiFi
2. Ser till att data på HTTP sidor inte kan sniffas
3. Ser till att du hamnar på sidan du tror du går in på

Det finns andra lösningar till i alla fall 3, och det är DNS over HTTPS.
Kan inte hackaren styra om trafiken med en egen dns server (oavsett vilket protokoll som används) i det falska wifi nätet?
Citera
2021-12-08, 20:08
Medlem
.Hellraiser.s avatar
VPN är bara för såna som inte vet hur man krypterar själv.
De finns typ inte nån konsekvens av att va medlem på flashback. lite skämskudde om nån får veta,
lite sådär pinigt kanske, typ "hall of shame" men jag tror inte att det finns nåt att vara rädd för.
ett vanligt diskussionsforum liksom. man gillar bara att diskutera. om man pratar om andra hemsidor så,
ja tankar ner saker från pirate bay utan VPN, finns typ ingen konsekvens.
undantaget är väl isf om man är pedofil eller har riktigt mörka hemligheter men oftast är ju så inte fallet.
Citera
2021-12-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Kan inte hackaren styra om trafiken med en egen dns server (oavsett vilket protokoll som används) i det falska wifi nätet?
DNS over HTTPS verifierar vanligtvis med certifikat att sidan är giltig. Sätter käpparna i hjulet på en gång med andra ord. Är det omöjligt att knäcka? Antagligen inte. Men knappast en barnlek, speciellt inte om du kör med Oblivious DoH eller Anonymized DNSCrypt.
Citera
2021-12-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad har jag missat, varför ska jag köra VPN när jag bara surfar på nätet och läser mina mail?

Jag undrar oxå det här.

Vad är poängen med VPN?
Citera
2021-12-11, 16:53
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Jag undrar oxå det här.

Vad är poängen med VPN?

Jag skrev om detta på sida 3. Det finns användningsområden för VPN, men många använder det i onödan. Don't use VPN services ger annars en ganska bra förklaring, även om titeln kan anses vara fel.
Citera
2021-12-11, 17:09
Medlem
Jag har aldrig förstått vad VPN är.
Citera
2021-12-11, 18:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkj
Jag har aldrig förstått vad VPN är.
VPN är något som folkfientliga politiker som hatar dig och vill förstöra ditt liv, använder själva men vill inte att du ska använda det. Risken finns att de folkhatande politikerna lyckas förstöra ditt liv om du inte använder VPN. Och det är allt du behöver veta för att använda VPN
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-12-11 kl. 18:31.
Citera
2021-12-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Jag skrev om detta på sida 3. Det finns användningsområden för VPN, men många använder det i onödan. Don't use VPN services ger annars en ganska bra förklaring, även om titeln kan anses vara fel.

Tack så mycket för du tog dig tid att svara igen!!
Citera
2021-12-11, 19:18
Medlem
zixls avatar
Jag kan förstå att man som privatperson kanske inte har så stor nytta utav VPN som man kan tro, men som Insexnycklen var inne på så används det ju väldigt mycket i företagsvärlden med säkra tunnlar, vi har ett antal mellan oss och en hel del av våra tjänster samt leverantörer och dessa tunnlar sätts ju upp mellan oss och våra partners.
Citera
2021-12-17, 19:39
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Har tidigare försökt få igång VPN, provade igen idag, samma sak. När jag inte nyregistrerar väljer jag istället logga in. Då känner inte FB igen mina användaruppgifter. Men det går bra att logga in som vanligt utan att "prova på VPN".

Hur gör jag? Blir galen på att använda TOR, blir utloggad vid varje sidbyte eller inlägg.

Vill också lägga upp bild utan att bli nålad på karta. Hur gör man? Bild till proton? Spara bild var? Sen lägga upp var?

Blir mycket tacksam för info. Har låg kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in