2021-12-03, 10:30
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Inlägg #54 verkar tro att Hallon använder Telias nät. Det stämmer inte, de använder Tres nät och det är inga konstigheter att täckningen skiljer sig mellan två fysiskt olika nät.

Han tar även upp Halebop.
Citera
2021-12-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Se mitt ovanstående inlägg med ett reportage från SR.

Repotaget från SR motsäger ju dock att nationell roaming används.
"Roaming i Sverige erbjuds bara i begränsad omfattning av stora svenska mobilföretag som Tele2 och Telia och inte till privatpersoner."
Då det har sedan en tid varit på tal att anordna specifika abonnemang med roaming åt en del viktig samhällsservice så som räddningstjänst är det förmodligen detta som avses i ovanstående citat.
Citera
2021-12-03, 10:33
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Repotaget från SR motsäger ju dock att nationell roaming används.
"Roaming i Sverige erbjuds bara i begränsad omfattning av stora svenska mobilföretag som Tele2 och Telia och inte till privatpersoner."
Då det har sedan en tid varit på tal att anordna specifika abonnemang med roaming åt en del viktig samhällsservice så som räddningstjänst är det förmodligen detta som avses i ovanstående citat.
Och hur är detta relevant till denna tråd? Tråden handlar om varför konsumenter väljer Telia framför Halebop, inte huruvida stora aktörer som svenska staten eller fortune 500-företag väljer att avtala om roaming. Som vanlig konsument kan du inte roama nationellt, och Halebop har precis samma täckning som Telia.

Du har ingen koll på vad du snackar om.
Citera
2021-12-03, 10:35
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Han tar även upp Halebop.
So what? Han kommer med ett påstående om att han tror (vilket inte stämmer) att Halebop och Hallon är nedprioriterade. Han säger inget alls om något annat. Lär dig läsa, för guds skull.
Citera
2021-12-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Och hur är detta relevant till denna tråd? Tråden handlar om varför konsumenter väljer Telia framför Halebop, inte huruvida stora aktörer som svenska staten eller fortune 500-företag väljer att avtala om roaming. Som vanlig konsument kan du inte roama nationellt, och Halebop har precis samma täckning som Telia.

Du har ingen koll på vad du snackar om.

Det jag sa var just att det inte går att roama inrikes som vanlig konsument. Det är väl ändå relevant i tråden? Speciellt efter som att någon verkade hävda motsatsen.
Citera
2021-12-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Du är fortfarande den enda som skrivit ett pris här i tråden trots att TS undrar varför folk väljer Telia när Hallon är billigare. Förr körde jag på Tre-pott, 29:- i månaden, det tycker jag är billigt.

Mike Ingves

Jaha ok, var det ett problem att jag nämnde ett pris eller?

29kr låter billigt.
Citera
2021-12-03, 11:22
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det jag sa var just att det inte går att roama inrikes som vanlig konsument. Det är väl ändå relevant i tråden? Speciellt efter som att någon verkade hävda motsatsen.
Jaha, då ber jag om ursäkt. Trodde du syftade på att hans inlägg handlade om att det är möjligt att roama nationellt. Men ja, Haubits77B verkar helt efterbliven och har noll koll.
Citera
2021-12-03, 11:47
Medlem
När jag använde Halebop i centrala Linköping hade jag betydligt lägre surfhastighet än när jag använda Telia. Dessutom som många nämner så har Halebop begränsningar på surf medans Telia har lösningar med fri surf.
Citera
2021-12-03, 23:06
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Här har du en källa som visar att personer med utländska abonnemang kan ha bättre täckning än svenska kunder pga just roaming.
Var i samband med detta det framgick att det varierar även mellan svenska operatörer.

https://sverigesradio.se/artikel/7341728

??????
Vad har det med frågeställningen att göra? Och igen Det varierar INTE inom landet Sverige med svenska nät.

Du har totalt missuppfattat. Du får fortsätta att trolla ensam nu. Du förstör syftet med tråden genom att du låtsas att du inte förstår.
Senast redigerad av bog11 2021-12-03 kl. 23:10.
Citera
2021-12-03, 23:10
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Hallon är Tre's lågprisalternativ.

Halebop och Fello använder Telia nät.

Det är vanligt bland operatörer att man prioriterar olika för premium användare, virtuella operatörer , roaming kunder osv.

Nej det gör operatörerna absolut inte. Inom hela EU råder nätneutralitet. Menar du på fullt allvar att Telia skulle ha lagt in systemfunktioner som medvetet bryter mot lagar och förordningar. Då måste du ju absolut polisanmäla, om du har bevis på det.
Citera
2021-12-03, 23:14
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
När jag använde Halebop i centrala Linköping hade jag betydligt lägre surfhastighet än när jag använda Telia. Dessutom som många nämner så har Halebop begränsningar på surf medans Telia har lösningar med fri surf.

Halebops SIM-kort är Telia-SIM-kort. Du har alltså samma hastighet oavsett vad det står för varumärke på själva plastbrickan.
Citera
2021-12-03, 23:18
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Kan du då förklara vad som ligger bakom det som skrivs i inlägg nr 54 i denna tråd?!

Det finns en väldigt enkel försklaring; Han har liksom du inte den blekaste aning om hur roaming fungerar. Inte heller vad nätneutralitet innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in