2021-12-03, 09:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Vad är fel???? Skriv inte om du bara ska tramsa. Exakt samma förutom att Halebop inte har 5G just nu.

Clown

Det är fakta att de har olika roaming.
Citera
2021-12-03, 09:26
Medlem
99kr i månaden med halebop är billigt =)
Citera
2021-12-03, 09:29
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det är 2 olika operatörer men på samma nät.
Hörde detta på TV för 2 år sedan.
Roaming gäller ju även inom Sverige om egen mast saknas.
Vill minnas att Halebop har roamingavtal med 3 andra medan Telia har med 5.

Frsnska Orange hade då flest i Sverige: 7 eller 8 andra leverantörer.
Nej absolut inte. Är din källa "jag har hört på tv" så kan sluta sprida lögner. Telia är EN operatör med EN uppsättning avtal. Roaming inom svenska nät förekom under en relativt kort period, och det var när Tre inte byggt klart sitt första nät.
Citera
2021-12-03, 09:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Nej absolut inte. Är din källa "jag har hört på tv" så kan sluta sprida lögner. Telia är EN operatör med EN uppsättning avtal. Roaming inom svenska nät förekom under en relativt kort period, och det var när Tre inte byggt klart sitt första nät.

Här har du en källa som visar att personer med utländska abonnemang kan ha bättre täckning än svenska kunder pga just roaming.
Var i samband med detta det framgick att det varierar även mellan svenska operatörer.

https://sverigesradio.se/artikel/7341728
Citera
2021-12-03, 09:42
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Varför blir det sandlåda?
Du kom med ett påstående och jag kontrade det påståendet, lite motvind lär du väl klara av?

Du är fortfarande den enda som skrivit ett pris här i tråden trots att TS undrar varför folk väljer Telia när Hallon är billigare. Förr körde jag på Tre-pott, 29:- i månaden, det tycker jag är billigt.

Mike Ingves
Citera
2021-12-03, 09:49
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Varför väljer man telia som är dyrare än Halebop som har telias nätverk? Vad tjänar på att ha Telia jämfört mot Halebop?

Halebop och Hallon tycks ha låg prioritet i näten.

Vi testade detta då jag hade telia och min fru hade hallon..(vi bor på landsbygden) BETYDLIGT sämre mottagning och hastighet på Hallon av någon underlig anledning..speciellt märkligt att mottagningen var sämre. Vi bytte mellan mobiler och modem och fick samma resultat på exakt samma platser utomhus och inomhus.

Hallon vet jag inte om de använder Telia med Halebop sägs använda deras nät. Men även Hallon var extremt mycket sämre än Telia ungefär likvärdigt med Halebop.

Numera har vi inget av de bolagen utan använder 3 och Telenor vilka är betydligt snabbare än Telia och erbjuder "oändlig surf".. Kommer upp i 68-75Mbbit med stationärt modem och en MIMO antenn (enda alternativet till bredband ute i skogen) dock har vi 2 st abbonnemang 1 för datorer och ett för övrig uppkoppling typ TV/streaming tjänster, larm mm.

Inne i Städerna har jag dock ingen aning om det skiljer sig lika mycket som här 6 mil från närmaste större stad.
Citera
2021-12-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Halebop och Hallon tycks ha låg prioritet i näten.

Vi testade detta då jag hade telia och min fru hade hallon..(vi bor på landsbygden) BETYDLIGT sämre mottagning och hastighet på Hallon av någon underlig anledning..speciellt märkligt att mottagningen var sämre. Vi bytte mellan mobiler och modem och fick samma resultat på exakt samma platser utomhus och inomhus.

Hallon vet jag inte om de använder Telia med Halebop sägs använda deras nät. Men även Hallon var extremt mycket sämre än Telia ungefär likvärdigt med Halebop.

Numera har vi inget av de bolagen utan använder 3 och Telenor vilka är betydligt snabbare än Telia och erbjuder "oändlig surf".. Kommer upp i 68-75Mbbit med stationärt modem och en MIMO antenn (enda alternativet till bredband ute i skogen) dock har vi 2 st abbonnemang 1 för datorer och ett för övrig uppkoppling typ TV/streaming tjänster, larm mm.

Inne i Städerna har jag dock ingen aning om det skiljer sig lika mycket som här 6 mil från närmaste större stad.

Hallon är Tre's lågprisalternativ.

Halebop och Fello använder Telia nät.

Det är vanligt bland operatörer att man prioriterar olika för premium användare, virtuella operatörer , roaming kunder osv.
Citera
2021-12-03, 10:13
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Telia har bättre roamingavtal än Halebop.
Dvs. Telia fungerar på många ställen där Halebop inte fungerar, även i Sverige.
Nej, det gör dem inte alls. Det finns ingen nationell roaming i Sverige. Telia och Halebop har exakt samma täckning. Och jag skiter i vad du "hört på TV", jag jobbar med 5G-utveckling och känner mycket väl till hur svenska operatörer driftar sina nät.
Citera
2021-12-03, 10:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Nej, det gör dem inte alls. Det finns ingen nationell roaming i Sverige. Telia och Halebop har exakt samma täckning. Och jag skiter i vad du "hört på TV", jag jobbar med 5G-utveckling och känner mycket väl till hur svenska operatörer driftar sina nät.

Se mitt ovanstående inlägg med ett reportage från SR.
Citera
2021-12-03, 10:22
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Se mitt ovanstående inlägg med ett reportage från SR.
Och? Det gäller inte Telias kunder, det gäller utlänningar med abonnemang i andra länder som kan använda samtliga nät i Sverige.
Citera
2021-12-03, 10:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Och? Det gäller inte Telias kunder, det gäller utlänningar med abonnemang i andra länder som kan använda samtliga nät i Sverige.

Kan du då förklara vad som ligger bakom det som skrivs i inlägg nr 54 i denna tråd?!
Citera
2021-12-03, 10:28
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Kan du då förklara vad som ligger bakom det som skrivs i inlägg nr 54 i denna tråd?!
Inlägg #54 verkar tro att Hallon använder Telias nät. Det stämmer inte, de använder Tres nät och det är inga konstigheter att täckningen skiljer sig mellan två fysiskt olika nät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in