2021-12-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Jag förstår verkligen inte hur ni fattar att det står ju i vänstra hörnet om man klickar först på cookies och sen på leverantörer så får man fram en lista på bolag, vad har de med annonser att göra?
I övrigt så har jag inte påstått hur de exakt ligger till utan frågorna flera och ställda i om perspektiv och ni grepar ju det.
Ingenting säger att de måste informera om att datan på flashback säljs vidare, de är skillnad på de och personlighetsuppgifter.

Det du inte verkar förstå är att vi alla andra inte nödvändigtvis använder samma browser som du, så det som finns i ditt vänstra hörn kanske inte finns på samma ställe hos oss andra.

Ifall du inte är invandrare så borde du dessutom öva på dina kunskaper i det svenska språket.
Citera
2021-12-03, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Det du inte verkar förstå är att vi alla andra inte nödvändigtvis använder samma browser som du, så det som finns i ditt vänstra hörn kanske inte finns på samma ställe hos oss andra.

Ifall du inte är invandrare så borde du dessutom öva på dina kunskaper i det svenska språket.

Driver du med mig? På Flashback står detta.

På vänster sida nere i hörnet står
Om Flashback Annonsera Integritet Cookie-inställningar

På höger sida nere i hörnet står
A-Ö FAQ Regler Medlemslista Moderatorer Översikt

Det är ju för fan inte något konstigt när alla förklarar vart reglerna finns i högra hörnet men säger man vänstra så är alla dumma som in i helvete.
Jag har kollat nu på flera olika browsers , har du någon JÄVLA CP-BROWSER!? Om du inte förstår svenska så borde du öva på språket ditt jävla mongo.

Hur jävla svårt är det att se Om Flashback Annonsera Integritet Cookie-inställningar

Är man på mobilen så är det där nere , övre raden till höger .
Klicka på de och SEDAN leverantörer.
Senast redigerad av Cat-mind-jedi 2021-12-03 kl. 09:56.
Citera
2021-12-03, 19:56
Moderator
vhes avatar
Citat:

Åh. OK. Eftersom du i ditt inledande inlägg sa att du tittade på detta i samband med att du raderade kakor drog jag slutsatsen att det var bland webbläsarinställningar du tittade. Det var inte helt uppenbart att det var på Flashbacks sida. Ber om ursäkt för missförståndet.

Den listan lär väl vara mer eller mindre samma, eller möjligen ett subset av motsvarande lista på andra webbplatser som visar annonser - t.ex. dagstidningars webbplatser.

Ang. frågan:

Citat:
Vad som oroar mig är om Flashback försöker göra dessa företag tillfreds genom att höja värdet på just såna trådar där informationen är lättare att hantera.

...så förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till. Vad skulle det ens innebära att "höja värdet" på en tråd?
Citera
2021-12-03, 23:51
Medlem
Citat:

På vänster sida nere i hörnet står
Om Flashback Annonsera Integritet Cookie-inställningar

På höger sida nere i hörnet står
A-Ö FAQ Regler Medlemslista Moderatorer Översikt

Det är ju för fan inte något konstigt när alla förklarar vart reglerna finns i högra hörnet men säger man vänstra så är alla dumma som in i helvete.
Jag har kollat nu på flera olika browsers , har du någon JÄVLA CP-BROWSER!? Om du inte förstår svenska så borde du öva på språket ditt jävla mongo.

Hur jävla svårt är det att se Om Flashback Annonsera Integritet Cookie-inställningar

Är man på mobilen så är det där nere , övre raden till höger .
Klicka på de och SEDAN leverantörer.

Haha, jo jag missförstod dig totalt. Min tanke var alltså inte att driva med dig. Jag trodde du menade cookie-iställningarna i din webbläsare och inte de som finns på Flasback. Tyvärr var du lite otydlig i din TS.

Det blev inte heller lättare att tolka dina inlägg iom att du inte nämnde att du avsåg FB-sidans nedre vänstra hörn förrän du svarade mig. Tidigare har du bara talat om vänstra hörnet, vilket jag tolkade som vänster hörn (antingen uppe eller nere) i min browser.
Senast redigerad av heebu 2021-12-03 kl. 23:54.
Citera
2021-12-04, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhe

...så förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till. Vad skulle det ens innebära att "höja värdet" på en tråd?

Det finns ett samband med att trådar som skapats inom en viss tid men visar 0 visningar också tappar sitt intresse.(det står ändå korrekt antal visningar på andra ställen)
Medans trådar där visningarna syns snabbare får fler visningar, inte baserat på att de faktiskt hade fler utan syns snabbare.
Det verkar då som gruppinflytande spelar en större roll för majoriteten om vilka trådar de klickar på, och de är just såna personer man är intresserade att samla data ifrån för att de är förutsägbara som dras till trådar som framstår mer lockande.
Förstår du nu hur jag menar?
Det är som säljtekniker ungefär då människor verkar så lättpåverkade.
Citera
2021-12-04, 22:59
Moderator
vhes avatar
Citat:
Det finns ett samband med att trådar som skapats inom en viss tid men visar 0 visningar också tappar sitt intresse.(det står ändå korrekt antal visningar på andra ställen)
Medans trådar där visningarna syns snabbare får fler visningar, inte baserat på att de faktiskt hade fler utan syns snabbare.
Det verkar då som gruppinflytande spelar en större roll för majoriteten om vilka trådar de klickar på, och de är just såna personer man är intresserade att samla data ifrån för att de är förutsägbara som dras till trådar som framstår mer lockande.
Förstår du nu hur jag menar?
Det är som säljtekniker ungefär då människor verkar så lättpåverkade.

Jag tror jag förstår, men ändå samtidigt inte. Du menar att Flashback (kanske) manipulerar siffran för antal visningar för att driva fler läsare till trådar som någon annonskund hellre vill ha aktivitet i? Ptja, det skulle väl vara teoretiskt möjligt att genomföra något sådant, men jag tycker det låter väldigt osannolikt.
Personligen ignorerar jag visningsantalet helt, så det verkar främmande för mig att det skulle ha så stor påverkan på vad folk läser för trådar, men jag kan gå med på att alla kanske inte funkar som jag. Men jag har svårt att se vad annonsörer har att tjäna på att specifika trådar visas mer. Deras annonser syns ju oavsett, med undantag då för att vissa annonsörer säkert har önskemål om att deras annonser bara skall visas i vissa forumdelar.

Jag tror du drar alltför långtgående slutsatser från en liten detalj i den 25 år gamla forummjukvarans försök att hantera konceptet sidvisningar efter att systemet medelst silvertejp och gummiband har modifierats till att kunna köra på ett kluster av datorer snarare än en enskild burk, något som blivit nödvändigt då lasten är (tio?)tusenfalt gånger större än den var designad för från början. Så fort man börjar klustra datorer så blir en ofrånkomlig konsekvens att datan på dem inte alltid är i synk med varandra.
Citera
2021-12-05, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag tror jag förstår, men ändå samtidigt inte. Du menar att Flashback (kanske) manipulerar siffran för antal visningar för att driva fler läsare till trådar som någon annonskund hellre vill ha aktivitet i? Ptja, det skulle väl vara teoretiskt möjligt att genomföra något sådant, men jag tycker det låter väldigt osannolikt.
Personligen ignorerar jag visningsantalet helt, så det verkar främmande för mig att det skulle ha så stor påverkan på vad folk läser för trådar, men jag kan gå med på att alla kanske inte funkar som jag. Men jag har svårt att se vad annonsörer har att tjäna på att specifika trådar visas mer. Deras annonser syns ju oavsett, med undantag då för att vissa annonsörer säkert har önskemål om att deras annonser bara skall visas i vissa forumdelar.

Jag tror du drar alltför långtgående slutsatser från en liten detalj i den 25 år gamla forummjukvarans försök att hantera konceptet sidvisningar efter att systemet medelst silvertejp och gummiband har modifierats till att kunna köra på ett kluster av datorer snarare än en enskild burk, något som blivit nödvändigt då lasten är (tio?)tusenfalt gånger större än den var designad för från början. Så fort man börjar klustra datorer så blir en ofrånkomlig konsekvens att datan på dem inte alltid är i synk med varandra.

Det rör sig inte bara om annonser utan datainsamling ifrån allt som skrivs som på något sätt kan ses som resurser, tydligen kan de gå som undersökningar.
Även om data-insamlingen inte kartlägger människor med identitet så görs det genom aktivitet.
Undersökningar kan ju inte garantera att människor inte ljuger, så Flashback har ju lika mycket värde som anonyma undersökningar.
Jag kan se detta användning inom kategorier som rör annat än annonser just, exempel kan vara diskussioner om läkemedel och biverkningar.
Det kan också vara statistik om otrohet, vanliga orsaker till separation, vanliga situationer kring de mesta.
Jag har sett statistik som påstår att de flesta som använder Flashback är överklass, men hur har de kommit fram till de?
Det är också användbart för social-engineering och förstå mänsklig uppbyggnad.

Jag skulle väl heller inte säga att jag bryr mig nämnvärt till en början, om de inte leder till forumets majoritet just blir en viss sorts användare som endast matar de systemet som byggs upp och så sätt osynliggör trådar.
Anser du inte själv att forumet och trådarna utvecklats något med årens gång upp och ner till att bli mindre sofistikerade och mer kvantitet?
Det här är ju mest spekulationer.

Jag försökte ta upp frågan gällande en utveckling som hade gjort att jag inte brytt mig om detta, men det fanns redan en gammal tråd om det jag hade i tankarna som inte fick någon feedback.

(FB) Välja bort forums-avdelningar i aktuella flöden (för användare)

Flödet kring trådarna är tyvärr viktigt för att de ska hålla sig synliga så man får svar, och mycket försvinner kring att de just är blandat.
Citera
2021-12-05, 12:59
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Det rör sig inte bara om annonser utan datainsamling ifrån allt som skrivs som på något sätt kan ses som resurser, tydligen kan de gå som undersökningar.
Även om data-insamlingen inte kartlägger människor med identitet så görs det genom aktivitet.
Undersökningar kan ju inte garantera att människor inte ljuger, så Flashback har ju lika mycket värde som anonyma undersökningar.
Jag kan se detta användning inom kategorier som rör annat än annonser just, exempel kan vara diskussioner om läkemedel och biverkningar.
Det kan också vara statistik om otrohet, vanliga orsaker till separation, vanliga situationer kring de mesta.
Jag har sett statistik som påstår att de flesta som använder Flashback är överklass, men hur har de kommit fram till de?
Det är också användbart för social-engineering och förstå mänsklig uppbyggnad.

Jag skulle väl heller inte säga att jag bryr mig nämnvärt till en början, om de inte leder till forumets majoritet just blir en viss sorts användare som endast matar de systemet som byggs upp och så sätt osynliggör trådar.
Anser du inte själv att forumet och trådarna utvecklats något med årens gång upp och ner till att bli mindre sofistikerade och mer kvantitet?
Det här är ju mest spekulationer.

Jag försökte ta upp frågan gällande en utveckling som hade gjort att jag inte brytt mig om detta, men det fanns redan en gammal tråd om det jag hade i tankarna som inte fick någon feedback.

(FB) Välja bort forums-avdelningar i aktuella flöden (för användare)

Flödet kring trådarna är tyvärr viktigt för att de ska hålla sig synliga så man får svar, och mycket försvinner kring att de just är blandat.

Det du talar om låter som ganska mycket av en konspirationsteori, faktiskt.. No offense.

Det du pratar om kring att "enkla" trådar är mer vanligt förekommande, samt verkar läsas mer, har ju en annan, mycket enkel, förklaring. Det handlar helt enkelt om den enorma fördumningen i samhället. Den har ju pågått i minst ett par årtionden nu, så det är klart att det avspeglar sig även i detta forum...
Citera
2021-12-05, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det du talar om låter som ganska mycket av en konspirationsteori, faktiskt.. No offense.

Det du pratar om kring att "enkla" trådar är mer vanligt förekommande, samt verkar läsas mer, har ju en annan, mycket enkel, förklaring. Det handlar helt enkelt om den enorma fördumningen i samhället. Den har ju pågått i minst ett par årtionden nu, så det är klart att det avspeglar sig även i detta forum...

Nej då jag tar inte illa upp utan kan väl förstå din tolkning.
Du har aldrig funderat på varför samhället blir fördummande då?
Jag påstår inte det är fluor i vattnet som är orsaken utan social ingenjörskonst och de är just det datasamlingen är till för, det är inget hemligt med det hela.
Det finns trådar där man tror att Flashback blir attackerat av yttre påverkan för att styra människors åsikter vilket jag inte tror på, istället är lättpåverkade människor den mest intressanta målgruppen att studera i vinstsyfte och de kan röra sig om aktiehandel och många områden.
Människor online är dyrbara resurser att studera , så varför skulle man släppa tanken med Flashback då människor är sig själva till större del än Facebook? det finns pengar att dra in.
Citera
2021-12-05, 19:07
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Nej då jag tar inte illa upp utan kan väl förstå din tolkning.
Du har aldrig funderat på varför samhället blir fördummande då?
Jag påstår inte det är fluor i vattnet som är orsaken utan social ingenjörskonst och de är just det datasamlingen är till för, det är inget hemligt med det hela.
Det finns trådar där man tror att Flashback blir attackerat av yttre påverkan för att styra människors åsikter vilket jag inte tror på, istället är lättpåverkade människor den mest intressanta målgruppen att studera i vinstsyfte och de kan röra sig om aktiehandel och många områden.
Människor online är dyrbara resurser att studera , så varför skulle man släppa tanken med Flashback då människor är sig själva till större del än Facebook? det finns pengar att dra in.

Jag kanske bara är tekniskt okunnig nu... Men må så vara. :P Tror inte det är tekniskt möjligt, riktigt...

Oavsett det. Jag tror helt enkelt inte att FB skulle våga riskera någon sådan grej, att arrangera någon slags algoritm som säljer ut alla användares åsikter, vilka forum de skriver på / vilka åsikter de har, osv. Det låter som väldigt tveksamt etiskt, och som något som skulle få minst 50% av FB att lämna forumet omedelbart, om det kom ut.... (OM det ens är tekniskt "görbart", vilket jag alltså ej vet, då jag är tekniskt totalt okunnig).
Citera
2021-12-05, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag kanske bara är tekniskt okunnig nu... Men må så vara. :P Tror inte det är tekniskt möjligt, riktigt...

Oavsett det. Jag tror helt enkelt inte att FB skulle våga riskera någon sådan grej, att arrangera någon slags algoritm som säljer ut alla användares åsikter, vilka forum de skriver på / vilka åsikter de har, osv. Det låter som väldigt tveksamt etiskt, och som något som skulle få minst 50% av FB att lämna forumet omedelbart, om det kom ut.... (OM det ens är tekniskt "görbart", vilket jag alltså ej vet, då jag är tekniskt totalt okunnig).

Det behöver inte gå till så nödvändigtvis att just användare blir registrerade som om de vore personer, Flashback är ju redan öppet för allmänheten och går redan att använda sig av de genom manuellt leta sig runt.
Det jag pratar om är manipulation, de förekommer på facebook och youtube att man kan köpa "likes" och de är något som fungerar med grupptryck.
Nu måste de inte finnas massa fejk-kontot som läser för att ge visningar och flashback har inte gillar-knappar för att köpa likes, det går att ha helt andra metoder som egentligen inte bryter mot något man sagt bara att de inte är någon som fattar hur det kan gå till.

När man klickar på integritet som står där nere i hörnet på webbsidan.

så kommer man först se en spalt Personlig integritet
där man lovar att ingen personlig information som e-post kommer att delas ut, man poängterar dessutom man använder cookies för att ha koll på lösenord och inställningar.

Den andra spalten Vår användning av cookies

"Denna webbplats använder cookies (flashback.org). Anledningen till att vi använder cookies är för att förbättra din användarupplevelse och webbplatsens funktionalitet."

"I det fall du nekar till användningen vill vi uppmärksamma dig på att vår webbplats funktionalitet kommer att försämras, vilket ger dig en sämre användarupplevelse."

Det är väldigt typiska saker som sägs i syfte med data-insamling från alla möjliga tjänster nu förtiden , och som sagt tittar man närmare på dessa cookies och bolagen som är leverantörer så jobbar de med marknadsundersökningar om allt möjligt.

Även om du är oteknisk kanske du förstår hur juridik fungerar , så du kan läsa Cookies inställningar

Det blir enormt mycket text när jag först tänkte klistra in stycken.
Vad jag kan säga gällande såna här juridiska texter är att de måste tala om vissa saker men sen hur allt ligger till talar man inte om.
Det står ju att cookies kan använda för att få just systemet att fungera precis som Flashback önskar ha en bättre upplevelse.
Samtidigt som jag har noterat att visningarna visar olika på olika sidor och alla trådar blir inte lika behandlade.
Och dessa leverantörer är kopplade till min lagring och mängder med grejer, det är hundratals inblandade som arbetar med marknadsundersökningar.. De klarar inte ens av en sån simpel uppgift att visa samma siffror på olika sidor för det är ju just vad jag anser är en bättre upplevelse men kanske inte flashback.
Så visst har jag rätt att bli skeptisk.
Även om min signal (cookies) inte direkt säljer vad jag skriver, så äger jag inte innehållet jag gjort på Flashback och då får väl flashback göra exakt vad de vill med innehållet som skapats?

För vem äger själva innehållet? De kan ju vara med i flashback-forever-podden och tas upp saker jag sagt och allt sånt, jag har hört mig själv nämnas flera gånger.
Flashback verkar inte säga ifrån, för att förmodligen är det bra reklam.

Rent juridiskt är det inte olagligt då det redan förekommer men sen på vilken nivå man pratar om kan jag inte svara på.
Citera
2021-12-05, 22:37
Moderator
vhes avatar
Citat:

Internet har utvecklats med årens gång till att bli mindre sofistikerat och mer kvantitet. Se även: Eternal September. Det är inte ett Flashback-fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in