Citat:
Ursprungligen postat av
IcyHeart
Jag kanske bara är tekniskt okunnig nu... Men må så vara. :P Tror inte det är tekniskt möjligt, riktigt...
Oavsett det. Jag tror helt enkelt inte att FB skulle våga riskera någon sådan grej, att arrangera någon slags algoritm som säljer ut alla användares åsikter, vilka forum de skriver på / vilka åsikter de har, osv. Det låter som väldigt tveksamt etiskt, och som något som skulle få minst 50% av FB att lämna forumet omedelbart, om det kom ut.... (OM det ens är tekniskt "görbart", vilket jag alltså ej vet, då jag är tekniskt totalt okunnig).
Det behöver inte gå till så nödvändigtvis att just användare blir registrerade som om de vore personer, Flashback är ju redan öppet för allmänheten och går redan att använda sig av de genom manuellt leta sig runt.
Det jag pratar om är manipulation, de förekommer på facebook och youtube att man kan köpa "likes" och de är något som fungerar med grupptryck.
Nu måste de inte finnas massa fejk-kontot som läser för att ge visningar och flashback har inte gillar-knappar för att köpa likes, det går att ha helt andra metoder som egentligen inte bryter mot något man sagt bara att de inte är någon som fattar hur det kan gå till.
När man klickar på
integritet som står där nere i hörnet på webbsidan.
så kommer man först se en spalt
Personlig integritet
där man lovar att ingen personlig information som e-post kommer att delas ut, man poängterar dessutom man använder cookies för att ha koll på lösenord och inställningar.
Den andra spalten
Vår användning av cookies
"Denna webbplats använder cookies (flashback.org). Anledningen till att vi använder cookies är för att förbättra din användarupplevelse och webbplatsens funktionalitet."
"I det fall du nekar till användningen vill vi uppmärksamma dig på att vår webbplats funktionalitet kommer att försämras, vilket ger dig en sämre användarupplevelse."
Det är väldigt typiska saker som sägs i syfte med data-insamling från alla möjliga tjänster nu förtiden , och som sagt tittar man närmare på dessa cookies och bolagen som är leverantörer så jobbar de med marknadsundersökningar om allt möjligt.
Även om du är oteknisk kanske du förstår hur juridik fungerar , så du kan läsa
Cookies inställningar
Det blir enormt mycket text när jag först tänkte klistra in stycken.
Vad jag kan säga gällande såna här juridiska texter är att de måste tala om vissa saker men sen hur allt ligger till talar man inte om.
Det står ju att cookies kan använda för att få just systemet att fungera precis som Flashback önskar ha en bättre upplevelse.
Samtidigt som jag har noterat att visningarna visar olika på olika sidor och alla trådar blir inte lika behandlade.
Och dessa leverantörer är kopplade till min lagring och mängder med grejer, det är hundratals inblandade som arbetar med marknadsundersökningar.. De klarar inte ens av en sån simpel uppgift att visa samma siffror på olika sidor för det är
ju just vad jag anser är en bättre upplevelse men kanske inte flashback.
Så visst har jag rätt att bli skeptisk.
Även om min signal (cookies) inte direkt säljer vad jag skriver, så äger jag inte innehållet jag gjort på Flashback och då får väl flashback göra exakt vad de vill med innehållet som skapats?
För vem äger själva innehållet? De kan ju vara med i flashback-forever-podden och tas upp saker jag sagt och allt sånt, jag har hört mig själv nämnas flera gånger.
Flashback verkar inte säga ifrån, för att förmodligen är det bra reklam.
Rent juridiskt är det inte olagligt då det redan förekommer men sen på vilken nivå man pratar om kan jag inte svara på.