• 1
  • 2
2021-12-02, 06:28
Medlem
Varifrån får hitta.se sina uppskattade villavärderingar ifrån? Och varför står det bara på vissa? Jag och min kollega bor i samma område, på mig och min fru står det ett uppskattat värde på vår villa, men på min kollega står det bara att han äger en villa. Efter lite efterforskningar så tror jag att dom tar snittpriset i området på de senaste försäljningarna och räknar ut m2 priset. Därefter multiplicerar dom det med din boyta. Jag kan såklart ha fel. Är det någon som vet ?
Framförallt varför det inte står på alla.
Citera
2021-12-02, 07:09
Medlem
Muppetys avatar
Den stämmer ändå inte... Skiljer på upp till en miljon på en del.
Citera
2021-12-02, 07:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totallylegit
Varifrån får hitta.se sina uppskattade villavärderingar ifrån? Och varför står det bara på vissa? Jag och min kollega bor i samma område, på mig och min fru står det ett uppskattat värde på vår villa, men på min kollega står det bara att han äger en villa. Efter lite efterforskningar så tror jag att dom tar snittpriset i området på de senaste försäljningarna och räknar ut m2 priset. Därefter multiplicerar dom det med din boyta. Jag kan såklart ha fel. Är det någon som vet ?
Framförallt varför det inte står på alla.
De har inte m2 uppgift på alla.
Har du värderat din villa via BOOLI t ex?
Citera
2021-12-02, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Den stämmer ändå inte... Skiljer på upp till en miljon på en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
De har inte m2 uppgift på alla.
Har du värderat din villa via BOOLI t ex?
Ursäkta, jag var kanske otydlig. Själva värderingen i sig är ointressant, utan jag undrar varifrån dom får sina uppgifter ifrån. Det andra jag undrade är varför det bara står värdering på vissa.
Tack för att ni svarar ändå. Har inte kollat booli.
Citera
2021-12-02, 07:29
Medlem
Tror de har taxeringsvärde och så lägger de på 25 procent. -+ någon faktor för årets utveckling
Citera
2021-12-02, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Tror de har taxeringsvärde och så lägger de på 25 procent. -+ någon faktor för årets utveckling
Ja, det låter troligt. Men varför inte på alla?
Citera
2021-12-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ja, det låter troligt. Men varför inte på alla?
Vissa slarvar med taxeringsvärdet. Tex mitt hus. Står i taxeringpappren de är 1,8 miljoner. Ett par mäklare har värderat de till 4,2-4,5. Så det är antagligen värt detta.

Men som många andra svenskar har man inte fyllt i allt riktigt i deklarationen så taxeringsvärdet stämmer inte längre.
Citera
2021-12-02, 08:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursäkta, jag var kanske otydlig. Själva värderingen i sig är ointressant, utan jag undrar varifrån dom får sina uppgifter ifrån. Det andra jag undrade är varför det bara står värdering på vissa.
Tack för att ni svarar ändå. Har inte kollat booli.
Det var väl jag som var otydlig.
Jag har lämnat uppgifter på min fastighet till Booli för att få en värdering.
Booli vet m2 priset lokalt i området med ett intervall på säg +/-15% beroende på bl.a. standard.
Jag tänkte att de fått dina uppgifter från Booli.
Men jag ser ju ibland att de har uppgifter om lägenheter också; våning man bor på, antal rum, m2, första dörren till höger
De får dessa uppgifter från en annan databas frågan är vilken
Citera
2021-12-02, 08:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Booli vet m2 priset lokalt i området med ett intervall på säg +/-15% beroende på bl.a. standard.
Men jag ser ju ibland att de har uppgifter om lägenheter också; våning man bor på, antal rum, m2, första dörren till höger

Är det en lägenhetsdörr du menar så är det en standard beroende på du har för lägenhetsnummer. Inte så svårt att veta vilken våning du bor och vart på våningen. Hur stor lägenheten är finns också i något system som de hämtar info från.

Angående värderingen så gissar jag också på booli. De är absolut inte perfekta då deras system endast tar områdets kvadratpris och plussar sen på för olika tillägg som du själv trycker i. Systemet vet fortfarande inte om ditt kryss för kök i toppklass står för ett nytt ikeakök eller ett platsbyggt för en halv miljon.
Citera
2021-12-02, 08:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Angående värderingen så gissar jag också på booli. De är absolut inte perfekta då deras system endast tar områdets kvadratpris och plussar sen på för olika tillägg som du själv trycker i. Systemet vet fortfarande inte om ditt kryss för kök i toppklass står för ett nytt ikeakök eller ett platsbyggt för en halv miljon.
Prexis.
Jag trixade lite med standarden för att se vad som skulle hända med deras m2 pris och det skiftade rejält
Citera
2021-12-02, 08:58
Medlem
Citat:
Tack. Många intressanta svar. Det hade varit intressant och veta vilken databas dom får sina uppgifter ifrån.
Citera
2021-12-02, 12:39
Medlem
Tror det kommer från booli. Saknas värdering så finns länk till Booli "värdera din bostad nu". Gör man det dyker sedan ett värde upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in