Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
För det första är det kul att du använder "finsmakare" som skällsord i den här tråden... Har du verkligen inte ändrat åsikt om någonting sen du gick i kortbyxor med en stor axelväska på väg till första skoldagen? Eller kan du nu för tiden tänka dig svamp på pizza, vitlök i spagettisåsen, en kopp kaffe ibland?
Tänk om du skulle ge vin en chans! När jag åkte till Spanien för första gången för sju år sedan kom jag hem med ryggsäcken full med Don Simon för sju spänn litern. Nu beställer jag vin efter område, druvor och årgång. Jag bjuckar dig på all grogg du vill ha hemma hos mig men du missar nåt om du inte lär dig dricka vin! lita på mig och en miljard människor som föredrar vin som måltidsdryck!
Jag äter/dricker det jag tycker är gott, oftast, och många finsmakare (som jag mycket riktigt känner viss aversion mot, "matsnobb" kanske vore bättre) hävdar precis som du att vissa saker ska man bara lära sig tycka om för det... bara är så!
Återigen: När jag gick i kortbyxor påväg till skolan första dagen (vilket jag inte gjorde, men det skiter vi i nu) så hade jag inte direkt smakat på varken pizza, vitlök eller kaffe. När jag började dricka kaffe i tonåren så tyckte jag om drycken från första stund, och du får tro vad du vill om det. Snarare är det så att saker jag tyckte om förr i tiden har jag på ett eller annat sätt lyckats föräta mig på så till den milda grad att jag inte tycker om det längre. Samtidigt finns det massor av käk som jag ännu inte provat.
Vad gäller vin så ska du tro att jag har provat det, ett flertal gånger t.o.m., men jag har aldrig tyckt det varit gott. Det är alltså inte heller gott till maten anser jag, och så var det bra med det. Det är fint att du låter mig inmundiga en avkyld ale till middagen istället, men det jag stör mig på är hela resonemanget om att "vin
är godast och därmed jämt!" och att det handlar om att man skall lära sig tycka om det. Varför ska man det? Varför?