• 2
  • 3
2006-06-14, 23:19
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
(Har fått grym användning av denna gubbe sen den kom!)

Nej, hur gärna "finsmakare" än vill tro annorlunda så är det så enkelt som att vi antingen gillar nåt eller så gör vi det inte. Det är inte en fråga om att lära sig. Smakar jag nånting för första gången i mitt liv och det är gott, så är det inget jag lärt mig tycka om.

Och det är möjligt att DU anser att vin är det godaste till mat, men JAG anser det inte. Det är en smaksak, ingalunda nån objektiv sanning som du försökte få till där tidigare. Själv tycker jag vatten är godast till mat. Eller bäst snarare. I all sin avsaknad av smak så släcker vatten törsten bäst.
För det första är det kul att du använder "finsmakare" som skällsord i den här tråden... Har du verkligen inte ändrat åsikt om någonting sen du gick i kortbyxor med en stor axelväska på väg till första skoldagen? Eller kan du nu för tiden tänka dig svamp på pizza, vitlök i spagettisåsen, en kopp kaffe ibland?
Tänk om du skulle ge vin en chans! När jag åkte till Spanien för första gången för sju år sedan kom jag hem med ryggsäcken full med Don Simon för sju spänn litern. Nu beställer jag vin efter område, druvor och årgång. Jag bjuckar dig på all grogg du vill ha hemma hos mig men du missar nåt om du inte lär dig dricka vin! lita på mig och en miljard människor som föredrar vin som måltidsdryck!
Citera
2006-06-14, 23:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Det är helt okej att dricka grogg till maten enligt etiketten (med några små undantag):

- Förvarna värden/värdinnan om dina lite excentriska vanor.
- Om värden/värdinnan anser detta vara helt förkastligt bör du fundera ett varv till.
- Bli inte asplakat.
- Tvinga ingen annan att dricka grogg (det är liiite konstigt nämligen). Gör inte heller en stor sak av DU minsann dricker grogg till maten.
- Ställ inte till med en stor scen om dina groggbehov inte kan tillfredsställas.
- Vissa rätter kräver ett stort engagemang från kökets sida. I de fall där smaken står på en bjärt kontrakurs med en grogg (teoretiskt exempel: hemgjord surströmming) bör du av respekt för kocken/värden/värdinnan kanske välja vatten istället.

Jag har säker missat något men om du följer dessa enkla regler kommer du att vara ett föredöme enligt etiketten. Vilket din rigida kamrat inte kan sägas vara.
Det här var ju helt enastående skrivet! Bravo!
Citera
2006-06-15, 14:36
Medlem
HeyNo!s avatar
Jag håller nog med dig Seamus Costello angående "att lära sig" tycka om vin. Jag är 18 år och har just börjat "lära mig", tidigare tyckte jag att det smakade skit rent ut sagt. Men då drack jag det för att bli berusad. Anledningen till att jag började att testa dricka vin var för att jag befann mig i ett sällskap som drack vin till maten och jag vart erbjuden. Jag antog att hela det gänget av medelålders människor inte heller gillade vin första gången dem smakade det men att de fann något där, som jag också ville finna (ni fattar?).
Min erfarenhet är att man för det första inte dricker vin som man dricker grogg eller dricka till maten. Man äter inte några tuggor och sedan sköljer ner med 4-5 stora klunkar, utan man snarare smuttar lite på vinet. Jag är inte helt nere i vinträsket än, men på god väg. Jag tycker att grogg och dricka är godare än öl och vin till maten men vill ändå finna det som miljoner har funnit när det gäller vin.
Mitt råd till trådskaparen är att testa dricka lite mer vin, sök så finner du.

Förövrigt så tycker jag det är helt okej att dricka grogg till maten om det är med folk som känner väl. Men din svärmor tycker att det "ser" bätte ut med vin eller öl.
Citera
2006-06-15, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
För det första är det kul att du använder "finsmakare" som skällsord i den här tråden... Har du verkligen inte ändrat åsikt om någonting sen du gick i kortbyxor med en stor axelväska på väg till första skoldagen? Eller kan du nu för tiden tänka dig svamp på pizza, vitlök i spagettisåsen, en kopp kaffe ibland?
Tänk om du skulle ge vin en chans! När jag åkte till Spanien för första gången för sju år sedan kom jag hem med ryggsäcken full med Don Simon för sju spänn litern. Nu beställer jag vin efter område, druvor och årgång. Jag bjuckar dig på all grogg du vill ha hemma hos mig men du missar nåt om du inte lär dig dricka vin! lita på mig och en miljard människor som föredrar vin som måltidsdryck!

Jag äter/dricker det jag tycker är gott, oftast, och många finsmakare (som jag mycket riktigt känner viss aversion mot, "matsnobb" kanske vore bättre) hävdar precis som du att vissa saker ska man bara lära sig tycka om för det... bara är så!

Återigen: När jag gick i kortbyxor påväg till skolan första dagen (vilket jag inte gjorde, men det skiter vi i nu) så hade jag inte direkt smakat på varken pizza, vitlök eller kaffe. När jag började dricka kaffe i tonåren så tyckte jag om drycken från första stund, och du får tro vad du vill om det. Snarare är det så att saker jag tyckte om förr i tiden har jag på ett eller annat sätt lyckats föräta mig på så till den milda grad att jag inte tycker om det längre. Samtidigt finns det massor av käk som jag ännu inte provat.

Vad gäller vin så ska du tro att jag har provat det, ett flertal gånger t.o.m., men jag har aldrig tyckt det varit gott. Det är alltså inte heller gott till maten anser jag, och så var det bra med det. Det är fint att du låter mig inmundiga en avkyld ale till middagen istället, men det jag stör mig på är hela resonemanget om att "vin är godast och därmed jämt!" och att det handlar om att man skall lära sig tycka om det. Varför ska man det? Varför?
Citera
2006-06-15, 19:51
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Finns ju inga direkta regler, dom sätter man själv. Men jag kan nog tycka att det är lite "bondigt" att dricka grogg till maten, och om jag hade suttit på en restaurang och nån i sällskapet beställt en rom och cola till maten så hade jag nog skämts rejält.
Ha ha, kom att tanka pa att jag forsokte mig pa att dricka rom och cola till maten en gang, det var inte pa restaurang sa ingen behovde skammas. Men javlar vad ackligt maten smakade. Jag at makaroner med kottbullar och ketchup. Rekommenderas icke!
Citera
2006-06-15, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Ha ha, kom att tanka pa att jag forsokte mig pa att dricka rom och cola till maten en gang, det var inte pa restaurang sa ingen behovde skammas. Men javlar vad ackligt maten smakade. Jag at makaroner med kottbullar och ketchup. Rekommenderas icke!

Romåcola till kötbullåmakaroner?

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in