2006-06-12, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag skulle kanske känna mig som ett Jehovas vittne och försöka övertyga vederbörande om hur mycket godare det är med vin... För det är det, rent objektivt och sant och allt. Fast man måste kanske lära sig det. Men, Gamle Hårdrockare, det är värt det!

"Lära sig tycka om", tänk att det där tankesättet har jag aldrig förstått mig på! Kan någon pedagogiskt sinnad själ svara, med logiska argument, varför man skall lära sig tycka om något man inte redan tycker om? Själv gillar jag inte vin - alltså dricker jag inte vin. Bryter jag mot nån helig oskriven lag då?
Citera
2006-06-12, 21:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
"Lära sig tycka om", tänk att det där tankesättet har jag aldrig förstått mig på! Kan någon pedagogiskt sinnad själ svara, med logiska argument, varför man skall lära sig tycka om något man inte redan tycker om? Själv gillar jag inte vin - alltså dricker jag inte vin. Bryter jag mot nån helig oskriven lag då?
Allting du tycker om utom bröstmjölk har du lärt dig tycka om. Vin får man vänta lite med bara eftersom spädbarn ramlar omkull efter bara en slurk. Om du kom på middag hos mig skulle du få dricka grogg eller cider eller stomjölk eller vad som helst, men vin är godast till mat.
Citera
2006-06-12, 21:54
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Skiter fullkomligt i vad de andra gästerna dricker eller äter till maten, det viktiga är vad jag dricker och äter.
Varför bry sig om etikett och liknande? Vad spelar det för roll hur folk är klädda, om de äter oxfilé och klyftpotatis med sked eller har kalsongerna virade runt halsen när de går ut.
Precis så känner jag också, varför ska alla sitta och apa efter varandra på restauranger, som en samling robotar.
(vilket är hemskt även i andra sammanhang )
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Finns ju inga direkta regler, dom sätter man själv. Men jag kan nog tycka att det är lite "bondigt" att dricka grogg till maten, och om jag hade suttit på en restaurang och nån i sällskapet beställt en rom och cola till maten så hade jag nog skämts rejält.
"bondigt" ja om man vrålat och skulle visa sig tuff med 12or vodka i läsken, men en enkel god grogg till maten ska ju inte vara något att höja på ögonen för.
Citera
2006-06-13, 00:23
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Skiter fullkomligt i vad de andra gästerna dricker eller äter till maten, det viktiga är vad jag dricker och äter.
Varför bry sig om etikett och liknande? Vad spelar det för roll hur folk är klädda, om de äter oxfilé och klyftpotatis med sked eller har kalsongerna virade runt halsen när de går ut.

Visst, det är ju självklart upp till dig om du vill äta en oxfilé med sked och ha kalsonger virade runt halsen när du går ut och äter. Jag tycker att man kan använda sitt sunda förnuft, man behöver inte hålla för hårt i vett och etikett men vad är det för fel att visa lite stil?
Citera
2006-06-13, 01:42
Medlem
Quorthons avatar
Klart man dricker grogg till maten
Något som är oanständigt är att gnälla på vad andra väljer att skölja ned maten med.
Citera
2006-06-13, 08:40
Medlem
Äh bryr dig inte om han, han är väl sådär förbannat strikt på all jävla
vett och ettikett så det bli löjligt, haft en sådan i min familj innan. Puuh
Citera
2006-06-13, 23:57
Medlem
tossefars avatar
Ej godkänt. Grogga kan du göra någon annan gång. Äter du en pizza med vänner så är det väl skitsamma (jag hade strypt dig sakta, men vi äter nog inte pizza ihop), men se till att låta bli om du äter med folk från jobbet/svärföräldrar/folk du inte känner väl.
Citera
2006-06-14, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Allting du tycker om utom bröstmjölk har du lärt dig tycka om. Vin får man vänta lite med bara eftersom spädbarn ramlar omkull efter bara en slurk. Om du kom på middag hos mig skulle du få dricka grogg eller cider eller stomjölk eller vad som helst, men vin är godast till mat.

(Har fått grym användning av denna gubbe sen den kom!)

Nej, hur gärna "finsmakare" än vill tro annorlunda så är det så enkelt som att vi antingen gillar nåt eller så gör vi det inte. Det är inte en fråga om att lära sig. Smakar jag nånting för första gången i mitt liv och det är gott, så är det inget jag lärt mig tycka om.

Och det är möjligt att DU anser att vin är det godaste till mat, men JAG anser det inte. Det är en smaksak, ingalunda nån objektiv sanning som du försökte få till där tidigare. Själv tycker jag vatten är godast till mat. Eller bäst snarare. I all sin avsaknad av smak så släcker vatten törsten bäst.
Citera
2006-06-14, 09:21
Medlem
Valnirs avatar
Grogg till maten funkar självklart inte på restaurant. Vett och etikettsregler gäller.
Hemma hos sig själv är det väl bara att pimpla vad man vill. Jag skulle heller aldrig dricka grogg till maten om jag var bortbjuden på middag hos nån.
Jag kommer nog fan aldrig nånsin dricka grogg till maten.
Citera
2006-06-14, 09:29
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
(Har fått grym användning av denna gubbe sen den kom!)

Nej, hur gärna "finsmakare" än vill tro annorlunda så är det så enkelt som att vi antingen gillar nåt eller så gör vi det inte. Det är inte en fråga om att lära sig. Smakar jag nånting för första gången i mitt liv och det är gott, så är det inget jag lärt mig tycka om.

Och det är möjligt att DU anser att vin är det godaste till mat, men JAG anser det inte. Det är en smaksak, ingalunda nån objektiv sanning som du försökte få till där tidigare. Själv tycker jag vatten är godast till mat. Eller bäst snarare. I all sin avsaknad av smak så släcker vatten törsten bäst.

Men det är ju mycket här i livet som man har lärt sig att äta eller dricka. Jag tyckte inte om smaken av öl när jag var 14 år gammal, men efter att ha tvingat i sig skiten för att bli full en sådär 10ggr så började det plötsligt smaka gott. Mina första koppar kaffe i tidig tonår smakade skit och egentligen ville jag ha saft, men vips, ett år senare så var det gott! Har aldrig tyckt om mörk choklad, men efter att ha ätit det lite till och från så äter jag nu uteslutande mörk choklad, den ljusa är för söt. Osv osv.....
Citera
2006-06-14, 18:21
Medlem
ZätaGustavs avatar
Det är helt okej att dricka grogg till maten enligt etiketten (med några små undantag):

- Förvarna värden/värdinnan om dina lite excentriska vanor.
- Om värden/värdinnan anser detta vara helt förkastligt bör du fundera ett varv till.
- Bli inte asplakat.
- Tvinga ingen annan att dricka grogg (det är liiite konstigt nämligen). Gör inte heller en stor sak av DU minsann dricker grogg till maten.
- Ställ inte till med en stor scen om dina groggbehov inte kan tillfredsställas.
- Vissa rätter kräver ett stort engagemang från kökets sida. I de fall där smaken står på en bjärt kontrakurs med en grogg (teoretiskt exempel: hemgjord surströmming) bör du av respekt för kocken/värden/värdinnan kanske välja vatten istället.

Jag har säker missat något men om du följer dessa enkla regler kommer du att vara ett föredöme enligt etiketten. Vilket din rigida kamrat inte kan sägas vara.
Citera
2006-06-14, 19:23
Medlem
Jag dricker vad jag känner för, Man får ju en del pikar när man blandar rödtjut å öl..Men va fan.. (Iofs om man e på kraftigt seriös middag tycker jag att man ska dricka det som sällskapet dricker)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in