2021-11-30, 18:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoPatrick
Vad beror det på att så många till synes verkar vilja vara feta, och hur tänker dessa människor?

Och hur tänker de som vill vara smala men som fortsätter att vara feta år efter år? Ni som är feta men som vill gå ner i vikt, och vara smala, varför bantar ni inte ner er?

Vilka ursäkter har feta människor för att vara feta? Grupptryck eller tycker feta att det är snyggt?

För 200 år sedan hade frågeställningen varit denna:

Vad beror det på att så många till synes verkar vilja vara smala, och hur tänker dessa människor?
Och hur tänker de som vill vara feta men som fortsätter att vara smala år efter år? Ni som är smala men som vill gå upp i vikt, och vara feta, varför äter ni inte mer?
Vilka ursäkter har smala människor för att vara smala? Grupptryck eller tycker smala att det är snyggt?

Vi är biologiskt programmerade att lägga på oss fett. Det är en energiresurs. Vår biologiska kropp är kvar på savannen där vi åt så mycket som möjligt när det bjöds. Vi visste ju inte när det blev mat nästa gång.
Citera
2021-11-30, 18:09
Medlem
Citat:
Vad beror det på att så många till synes verkar vilja vara feta, och hur tänker dessa människor?

Och hur tänker de som vill vara smala men som fortsätter att vara feta år efter år? Ni som är feta men som vill gå ner i vikt, och vara smala, varför bantar ni inte ner er?

Vilka ursäkter har feta människor för att vara feta? Grupptryck eller tycker feta att det är snyggt?

Varför är du korkad? Kan du inte bara vara normalbegåvad som oss andra, tycker du att det är coolt att vara dum? Eller tycker du att det är roligt?

Det kan ju vara så att livet liksom blir lättare om man är korkad, man brukar ju säga ”lyckligt ovetandes”.
Citera
2021-11-30, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Varför är du korkad? Kan du inte bara vara normalbegåvad som oss andra, tycker du att det är coolt att vara dum? Eller tycker du att det är roligt?

Det kan ju vara så att livet liksom blir lättare om man är korkad, man brukar ju säga ”lyckligt ovetandes”.

Är man dum om man inte vill vara fet? Eller är man dum om man frågar varför folk är feta?

Jag har förståelse för alla feta fettons tjockisångest, men det betyder inte att man ska låta bli att börja med bättre vanor.
Citera
2021-11-30, 18:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000

Det ska du säga som heter Grillmaster2000!

Jag är smal så är det kartlagt. Jag tror det beror på missbruk. Jag har ingen annan förklaring. Missbruk av alkohol och alla möjliga substanser är vanliga. Så självfallet är det vanligt att vara beroende av fett, socker och den kick det tillfälligt ger. Det förstår jag. Men...

Personligen får jag ångest av att gå upp i vikt. Har aldrig vägt mera än 5 kg från den vikt jag har nu. Jag tycker det är väldigt enkelt äta normalt. Visst har jag i få fall drömt om att äta pizza varje dag, godis och bara vräka i mig mat. Men.. Jag har karaktär nog att inte göra så. Jag har heller ingen missbrukarpersonlighet, vilket jag tror ligger bakom många överviktigas situation.
Citera
2021-11-30, 18:21
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:

Min ursäkt är att jag är lika ful tränad som fet och kakor är godare än sallad.
Citera
2021-11-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Är man dum om man inte vill vara fet? Eller är man dum om man frågar varför folk är feta?

Jag har förståelse för alla fettons tjockisångest, men det betyder inte att man ska låta bli att börja med bättre vanor.

Nej men frågan är lika korkad, det är klart att TS vet svaret.

Varför är du fet? Kan du inte gå ner i vikt?
Varför är du alkis? Kan du inte sluta dricka?
Varför är du så obildad? Kan du inte ta några högskolepoäng?
Varför är du så fattig? Kan du inte jobba lite hårdare?
Varför är du så smal? Kan du inte träna upp lite muskler?
Varför är du sån jävla nörd? Kan du inte släppa Flashback och ge dig ut i verkligheten?
Citera
2021-11-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det ska du säga som heter Grillmaster2000!

Jag är smal så är det kartlagt. Jag tror det beror på missbruk. Jag har ingen annan förklaring. Missbruk av alkohol och alla möjliga substanser är vanliga. Så självfallet är det vanligt att vara beroende av fett, socker och den kick det tillfälligt ger. Det förstår jag. Men...

Personligen får jag ångest av att gå upp i vikt. Har aldrig vägt mera än 5 kg från den vikt jag har nu. Jag tycker det är väldigt enkelt äta normalt. Visst har jag i få fall drömt om att äta pizza varje dag, godis och bara vräka i mig mat. Men.. Jag har karaktär nog att inte göra så. Jag har heller ingen missbrukarpersonlighet, vilket jag tror ligger bakom många överviktigas situation.

Varför är du så smal? Kan du inte träna upp lite muskler? Det är la lätt va?

(Mitt BMI är också ”normalviktig” men i övre spannet då jag styrketränar en del och äter därefter)
Citera
2021-11-30, 18:27
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
För att det inte är så lätt. Man blir sur och trött av att vara hungrig och har man familj och krävande jobb så behöver man ork.

Många bantar senare i livet, när barnen är stora. Men då är man själv gammal och kanske inte bryr sig längre.

Det är lättare att vara smal och fortsätta vara smal än att banta eftersom man behöver ligga på ett ganska kraftigt kaloriunderskott för att gå ner i vikt.

Sen tar det ju tid också. Kanske 2-3 år för någon med 30 kg övervikt. Förstår att man inte orkar banta i flera år.

Ja det där var nog dagens bortglömda sanning. Det går, men det kräver ett jävla fokus. Har man då annat i vardagen som stjäl detta så är det nästintill dött lopp. Är väl därför man säger ”den vikt man har vid 30 bast har man livet ut”
Citera
2021-11-30, 18:29
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För 200 år sedan hade frågeställningen varit denna:

Vad beror det på att så många till synes verkar vilja vara smala, och hur tänker dessa människor?
Och hur tänker de som vill vara feta men som fortsätter att vara smala år efter år? Ni som är smala men som vill gå upp i vikt, och vara feta, varför äter ni inte mer?
Vilka ursäkter har smala människor för att vara smala? Grupptryck eller tycker smala att det är snyggt?

Vi är biologiskt programmerade att lägga på oss fett. Det är en energiresurs. Vår biologiska kropp är kvar på savannen där vi åt så mycket som möjligt när det bjöds. Vi visste ju inte när det blev mat nästa gång.

Med få undantag i historien har det ALLTID ansetts vara mer attraktivt att vara smal och vältränad. DET om något är en biologisk programmering.
Citera
2021-11-30, 18:38
Medlem
neuron-drones avatar
De prioriterar sin energi på annat. Ja, tänk att man kan göra det.

Folk blir inte automatiskt lyckliga av att bli smala. Och vissa klarar inte av misären att ständigt äta mindre kalorier än de förbrukar.
Citera
2021-11-30, 18:44
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Ja det där var nog dagens bortglömda sanning. Det går, men det kräver ett jävla fokus. Har man då annat i vardagen som stjäl detta så är det nästintill dött lopp. Är väl därför man säger ”den vikt man har vid 30 bast har man livet ut”

Det är varken omöjligt, eller särskilt svårt att gå upp en timme tidigare på morgonen och springa en halvmil. Man kan dock alltid hitta ursäkter att låta bli.
Citera
2021-11-30, 18:46
Medlem
hyssasess avatar
Alla har inte så lätt att banta ner sig, sitter ju ofta gentiskt också även om såklart alla kan gå ner i vikt bara att vissa gör det lättare än andra. Det har ju även med ålder att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in