Citat:
Ursprungligen postat av
Q-
"ganska kraftigt" är ju en överdrift. 1kg fett är ungefär 7,500 kalorier. Äter du 500 kalorier mindre per dag än vad du förbrukar så tappar du ett halvt kg i veckan. Det blir 25kg på ett år. 500 kalorier i underskott är inte särskilt kraftigt. Klarar man inte det i ett år för att må mycket bättre i resten av livet så har ingen självdisciplin alls. Äter du i stället 250 kalorier i underskott tar det 2 år och är ännu lättare. Skippa chipsen, glassen, läsken och annat gott med väldigt mycket kalorier. Det är inte så jävla svårt.
Det där stämmer helt enkelt inte. Många har extremt stillasittande jobb och låg förbränning. Att skippa glassen och chipsen räcker inte. Jag vet, jag var fet en gång efter en svår graviditet. Jag hade ett behov av 1800 kalorier per dag. Dvs, för att gå ner ett halvt kg i vikt per vecka skulle jag äta 1300 kalorier. Eftersom ett halvt kg inte räckte för mig så valde jag att äta 800 kalorier per dag, då gick jag ner 1 kg i veckan. Testa att äta 800 kalorier per dag och se om du själv skulle klara det.
Jag klarade det eftersom jag har en extremt bra disciplin. Men i ett samhälle med adhd-diagnoser och folk som inte ens klarar av att hålla ihop ett äktenskap, söka jobb, klara utbildar osv osv så är det lätt att förstå att feta människor inte orkar banta.
Jag har varit smal hela livet innan den graviditeten och kan säga att det blev en ögonöppnare för mig. Det var hemskt att vara tjock och att alla trodde jag åt kebab varje dag när jag käkade broccoli och torsk. Att vara smal är superlätt, men att gå ner i vikt är tufft! Och det tar tid!
Är tacksam att jag är smal och snygg idag, men också ödmjuk.