Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Den bakomliggande orsaken till väldigt många sjukdomar är fetma eller rättare sagt den kost som har orsakat fetman.
Som sagt, jag har inte sagt något annat. Men fetma i sig är ingen sjukdom. Men det är en risk för sjukdom. Men det är långt ifrån alla som blir sjuka. Inte ens lejonparten av feta blir det. Och det med tanke på att 14% av befolkningen lider av fetma. 800.000 på årsbasis räknas som feta. Det totala dödstalet i Sverige var 2020 98.000. Antalet döda mellan 40-66, dvs där den fetaste delen av befolkningen återfinns var under coronaåret 2020 10.500 st. Och då inkluderar det ALLA sjukdomar och olyckor. Om man ser på folkmängden i den gruppen rör det sig om ca 4.000000 personer så är det inte många promille. Nästan i Corona klass. För det är bara döda som man kan mäta. För kan man verkligen säga att det bara är feta som får cancer? Eller hjärtsjukdom? Eller gikt? Eller vad man nu vill påstå. Vad är hönan och vad är ägget? Kanske man man lider av gikt och därför blir fet? Eller har en autonom sjukdom som gör att man blir stillasittande och blir fet? Min poäng, som frisk och smärt, är att man ska inte vara så översäker på att veta orsak och verkan bara på det som man tror sig se. Ingen kan avgöra bara på ytan. Speciellt inte en självlärd "läkare." Som bevis för min tes har jag min egen släkt. Mina släktingar på mors sida var alla feta och levde långt upp i 90 årsåldern och en del mer än så. Och de flesta rökte och söp till viss del. Och en del var mer än feta. På pappas sida var det renlevnad och sport som gällde. ALLA, både män och kvinnor, dog innan de fyllt 70. Och många redan vid 50. Gener har större betydelse än fett är min poäng. Skall då de som har "dåliga" gener betala större del själva för sina sjukhusbesök? Det finns ju folk i tråden som argumenterar på dylikt sätt.