2021-12-01, 09:59
Medlem
alicia66s avatar
[quote=Pingubengt|78122343]
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66

Oavsett så är det ju inte sant. Främst är det gamla och multisjuka som hamnar på IVA pga lunginflammation. Fetma per se är ingen sjukdom. Men det KAN vara en orsak till sjukdom. Men behöver inte vara det. Ergo en risk. Vilket är en helt annan sak. Det är den vanligaste dödsorsaken på IVA för alla gamla sköra är just lungsjukdom. Medans oförutsedd död oftast är hjärt/kärl relaterat. Ja tom så är lungproblem en vanligt dödsorsak hos diverse nyopererade.
Gamla sjuka lägger man inte in på IVA. Feta personer oavsett ålder har svårt att klara av en lunginflammation. Fetma sliter på hjärta och andra organ som ger förslitningsskador och sjukdomar. Och kostar multum. https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ikt-och-fetma/
Citera
2021-12-01, 10:00
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
För det är jobbigare att sköta sin kost och gymma/jobba fysiskt. Lathet, människans natur. /tråd

Lathet är inte människans natur.
Citera
2021-12-01, 10:01
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Oavsett så är det ju inte sant. Främst är det gamla och multisjuka som hamnar på IVA pga lunginflammation. Fetma per se är ingen sjukdom. Men det KAN vara en orsak till sjukdom. Men behöver inte vara det. Ergo en risk. Vilket är en helt annan sak. Det är den vanligaste dödsorsaken på IVA för alla gamla sköra är just lungsjukdom. Medans oförutsedd död oftast är hjärt/kärl relaterat. Ja tom så är lungproblem en vanligt dödsorsak hos diverse nyopererade.

Den bakomliggande orsaken till väldigt många sjukdomar är fetma eller rättare sagt den kost som har orsakat fetman.
Citera
2021-12-01, 10:02
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Lathet är inte människans natur.

Jo
Citera
2021-12-01, 11:08
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Fetma är ofta ett symtom på något annat snarare än en sjukdom i sig. (Ja, det finns 0,001 % som har anlag osv, men det är ett perfiert fenomen.)

Man blir fet för att man inte rör på sig och för att man äter onyttigt.
Men inte bara onyttigt, utan man måste TRYCKA I SIG onyttig mat för att komma på ett så stort kaloriöverskott att man blir fet.
Dessutom måste man VÄGRA röra på sig.

Vad som ligger bakom detta är psykiska faktorer. Depression, trötthet och dylikt.

Men ytterst handlar det om att vi lever i ett samhälle som möjliggör för detta. På den gamla goda tiden hade man inte kunnat klättra upp i träd, utföra jakt och andra nödvändiga sysslor om man var fet. Då hade man avlidit i naturen. I dag har vi ett vårdsystem som kan hålla människor som väger ett halvt ton vid liv.
Citera
2021-12-01, 11:37
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Det är nog försvinnande få människor som vill vara feta för fethetens skull. Jag har nog aldrig träffat någon sådan och inte hört talas om någon heller. Edward Blom kanske, det känns som att det är hans grej. Sedan kan jag tänka mig att det finns folk som går i gång sexuellt på att vara feta, men återigen de är nog försvinnande få.

Den fysikaliska anledningen till att folk är feta är som de flesta vet att de äter för mycket och rör på sig för lite. Trycker man i sig mer energi än man gör av med sparas överskottet som fett. Det finns ett antal mer eller mindre belagda (icke psykologiska) teorier som förklarar varför vissa blir feta men inte andra. Bl.a. skillnader i tarmens bakterieflora vilket leder till ökat eller minskat näringsupptag, skillnader i olika hungerhormon och -receptorer, skillnader i basal metabolism osv. Min samlade uppfattning är att detta skulle kunna förklara en del av det men faktum kvarstår: Ät mindre än du gör av med så går du ner i vikt.

Den troligtvis viktigaste aspekten är dock att feta människor:

1. Har ställt fördelarna mot nackdelarna och kommit fram till att fördelarna väger tyngre. I den här kategorin sätter jag glada tjockisar som gillar att äta mat och är medvetna om riskerna men skiter i dessa.

Eller vad jag tror är vanligare:

2. Övervärderar fördelarna samt är obekanta med nackdelarna eller ljuger för sig själva angående dessa. I den här kategorin sätter jag feta människor som känner skam över sin fethet och mår allmänt dåligt p.g.a. dissonansen mellan vad de egentligen vill och vad de intalar sig själva. Ofta används ännu mer mat som lindring mot ångesten vilket ytterligare förvärrar situationen osv.

Utöver mina väldigt enkla exempel finns det antagligen massvis med ytterligare parametrar som påverkar risken för fetma. Alla dessa påverkar dessutom varandra vilket gör bilden väldig komplicerad.

Svaret på varför folk är feta är alltså väldigt enkelt: De äter för mycket, men svaret på varför de äter så mycket är väldigt svårt att finna. Därför är det också svårt att få till förändringar som skulle kunna minska andelen feta människor.
Citera
2021-12-01, 12:00
Bannlyst
https://www.researchgate.net/figure/..._fig1_12057906

BMI för optimal hälsa, lägsta möjliga risk hazard och all causes mortality ska hos vita/kaukasiska kvinnor vara ca 20.
Citera
2021-12-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Den bakomliggande orsaken till väldigt många sjukdomar är fetma eller rättare sagt den kost som har orsakat fetman.

Som sagt, jag har inte sagt något annat. Men fetma i sig är ingen sjukdom. Men det är en risk för sjukdom. Men det är långt ifrån alla som blir sjuka. Inte ens lejonparten av feta blir det. Och det med tanke på att 14% av befolkningen lider av fetma. 800.000 på årsbasis räknas som feta. Det totala dödstalet i Sverige var 2020 98.000. Antalet döda mellan 40-66, dvs där den fetaste delen av befolkningen återfinns var under coronaåret 2020 10.500 st. Och då inkluderar det ALLA sjukdomar och olyckor. Om man ser på folkmängden i den gruppen rör det sig om ca 4.000000 personer så är det inte många promille. Nästan i Corona klass. För det är bara döda som man kan mäta. För kan man verkligen säga att det bara är feta som får cancer? Eller hjärtsjukdom? Eller gikt? Eller vad man nu vill påstå. Vad är hönan och vad är ägget? Kanske man man lider av gikt och därför blir fet? Eller har en autonom sjukdom som gör att man blir stillasittande och blir fet? Min poäng, som frisk och smärt, är att man ska inte vara så översäker på att veta orsak och verkan bara på det som man tror sig se. Ingen kan avgöra bara på ytan. Speciellt inte en självlärd "läkare." Som bevis för min tes har jag min egen släkt. Mina släktingar på mors sida var alla feta och levde långt upp i 90 årsåldern och en del mer än så. Och de flesta rökte och söp till viss del. Och en del var mer än feta. På pappas sida var det renlevnad och sport som gällde. ALLA, både män och kvinnor, dog innan de fyllt 70. Och många redan vid 50. Gener har större betydelse än fett är min poäng. Skall då de som har "dåliga" gener betala större del själva för sina sjukhusbesök? Det finns ju folk i tråden som argumenterar på dylikt sätt.
Citera
2021-12-01, 12:09
Bannlyst
@Pingubengt Du såg själv hur extremt pilen stack rakt upp för diabetes efter BMI 22.
Citera
2021-12-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Gamla sjuka lägger man inte in på IVA[/b]. Feta personer oavsett ålder har svårt att klara av en lunginflammation. Fetma sliter på hjärta och andra organ som ger förslitningsskador och sjukdomar. Och kostar multum. https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ikt-och-fetma/

Det beror väl på vad de lider av. Eller tror du att vi alltid lägger gammalt folk på hospis med en kanyl med morfin? Det kallas mord.

Och återigen, om man är fet betyder det inte med någon som helst automatik att man behöver bli sjuk. Det är bara du som tror det. Det finns utmärkt statistik på saken att ta del av. Det finns en risk till sjukdom, det är allt. Gener är viktigare än fett.
Senast redigerad av Pingubengt 2021-12-01 kl. 12:15.
Citera
2021-12-01, 12:14
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoPatrick
Vad beror det på att så många till synes verkar vilja vara feta, och hur tänker dessa människor?

Och hur tänker de som vill vara smala men som fortsätter att vara feta år efter år? Ni som är feta men som vill gå ner i vikt, och vara smala, varför bantar ni inte ner er?

Vilka ursäkter har feta människor för att vara feta? Grupptryck eller tycker feta att det är snyggt?

Eftersom fetma och matmissbruk är svårare att hantera än många andra missbruk. Det måste finnas mat i hemmet, det är som att alkoholisten alltid måste ha sprit hemma.
Senast redigerad av Klickis 2021-12-01 kl. 12:48.
Citera
2021-12-01, 12:17
Medlem
Luxuss avatar
Jag tycker knappt man hör annat än att tjockisarna ”går på diiiieeeet”.
Så nog fan bantar de. Problemet är bara att de fuskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in