• 1
  • 2
2006-06-12, 16:10
Administrator
admins avatar
Vi har nu hittat ett ytterligare problem, vilket är en av orsakerna till att forumet tidvis går extremt långsamt. Förrutom att vi behöver mera ram-minne (vilket då är beställt) så har vBulletin stora problem med att hantera forum med mer än 1500 samtidiga användare. Det gör dessutom inte saken bättre att vBulletin är helt ointresserade av att åtgärda problemet. (Läs: Det är så få ändå som har så många, så vi anser inte att problemet är direkt högprioriterat). Vår lösning är att dela upp databaserna och lägga upp dem på på olika servrar. Det är så andra hanterat problemet. Vi tittar även på annan programvara, men inte hittat någon som är bättre än.

Jag startar nya trådar ang. lägesrapporterna då det är tillräckligt frustrerande att söka runt i forumet ändå just nu, och eftersom frågan säkert är av intresse för flera här, så tänkte jag att lägesrapporterna på så sätt blir enklare att hitta.

Nåväl. Vi jobbar vidare på problemet, och försöker hålla er uppdaterade så gott det går. Ha tålamod.

admin
Citera
2006-06-12, 16:16
Bannlyst
segt..

Precis lika segt nu som innan ni stängde ner nya inlägg och sök.

Har ni testat att lägga till fler index och sedan köra en total reindexering?

Känns mera som det är där felet ligger just nu.

Aktiva användare för närvarande: 1261 (519 medlemmar och 742 gäster) och ändå skit segt
Citera
2006-06-12, 16:35
Medlem
GlittrigaGullans avatar
En jätteeloge för föredömlig information och kontinuerlig uppdatering.

*försöker hitta någonting positivt i eländet*
Citera
2006-06-12, 16:39
Medlem
Un Perros avatar
Håller med Glittergullan.

Och i dess nuvarande skick går forumet i a f att använda.
Citera
2006-06-12, 16:59
Medlem
Maeglins avatar
Bra med infon, admin. Det hjälper en genom abstinensen.
Citera
2006-06-12, 17:04
Medlem
Bruce Foxtons avatar
Felet (vad det nu än är...) kom i alla fall ganska lägligt. Det hade definitivt inte varit någon höjdare om det inträffat under en kall och regnig period. Nu har man i alla fall möjligheten att gå ut och lägga sig och glassa och njuta av vädret på balkongen eller i trädgården när forumet fungerar som sämst.

By the way, jag tycker att forumet fungerat klart bättre idag än vad det gjorde igår. Sökfunktionen saknas dock!
Citera
2006-06-12, 18:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Då kanske mitt gamla förslag med att dela upp forumet i olika subforum inte var så tokigt?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=286005

Trist givetvis att vbullen inte prioriterar stora forum, men nog har jag sett gigantiska forum som använder denna programvara? Kanske är det en tanke att ta kontakt med deras admins och tekniker för att höra hur de har gjort?

Några ur högen:
http://forums.offtopic.com/
Threads: 2,589,828, Posts: 57,983,704, Members: 146,611
Currently Active Users: 1281 (1235 members and 46 guests)
(Bigboards påstår Vbullen, men själva säger de: OT v9.0.2.1 )

http://forums.somethingawful.com/
1,531,748 total threads. 37,733,113 total posts. 77,810 users total.
3,886 registered users logged in.
vBulletin Version 2.2.9

http://www.christianforums.com/
Threads: 3,166,722 Posts: 25,681,954 Members: 151,904
Total users online: 1810 Current members online: 652 Current guests online: 1158

Fler finns här:
http://rankings.big-boards.com/?filter=vBulletin,all
Citera
2006-06-12, 18:45
Medlem
Skön att veta varför det går så segt.
Fast nu när nya inlägg inte är aktiverad känner jag mig helt handikappad
Citera
2006-06-12, 19:22
Medlem
tapirs avatar
Skönt att höra att det görs något åt saken i alla fall. Så det inte blir som lunarstorm var för några år sedan, konstant segt i flera år så fort folk vaknat
Citera
2006-06-12, 19:25
Medlem
miklons avatar
Jag får väl instämma i att det är bra med information, det gör det ju lättare att stå ut med problemen.

Sedan kan man ju konstatera att just nu ser det ut så här:

Aktiva användare för närvarande: 1295 (517 medlemmar och 778 gäster)

Dvs, betydligt fler gäster än medlemmar. Det är väl på sätt och vis bra att det är många som läser här, för då kanske de börjar skriva (bra inlägg), men samtidigt känns det ju lite surt att forumet ska gå på knäna pga folk som inte är medlemmar.

Iofs kan det ju vara så att en stor del av gästerna är medlemmar som inte har loggat in för tillfället, jag gör så ibland om jag bara ska kolla något snabbt från en dator på jobbet t.ex.
Citera
2006-06-12, 19:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag får väl instämma i att det är bra med information, det gör det ju lättare att stå ut med problemen.

Sedan kan man ju konstatera att just nu ser det ut så här:

Aktiva användare för närvarande: 1295 (517 medlemmar och 778 gäster)

Dvs, betydligt fler gäster än medlemmar. Det är väl på sätt och vis bra att det är många som läser här, för då kanske de börjar skriva (bra inlägg), men samtidigt känns det ju lite surt att forumet ska gå på knäna pga folk som inte är medlemmar.

Iofs kan det ju vara så att en stor del av gästerna är medlemmar som inte har loggat in för tillfället, jag gör så ibland om jag bara ska kolla något snabbt från en dator på jobbet t.ex.

Man får nog införa skiftgång på användarna iaf som jag föreslog i en annan tråd
Citera
2006-06-12, 19:55
Medlem
rebbans avatar
Bra med info iaf.
Men jag märker ingen skillnad mot innan förutom att felrapporterna vid postning har försvunnit för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in