• 1
  • 2
2021-11-29, 12:04
Medlem
mjohan84s avatar
Tänkte på det med skillnaden mellan bostadsrätt parhus och en villa

Om jag jämför med friköpt i ett visst område som kanske har 85 kvadrat och en villa på samma kvadrat

Då kostar villan typ 2.7 miljoner och parhuset 1 miljon men då med en avgift på 5000:-

Ska jag i dagens läge köpa villan måste jag låna 2 miljoner extra och då stå för en större risk privat.

Att låna 2 milj kostar i dagens läge ca 40 tusen per år (3300 per månad )

För i slutändan handlar väl allting om en månadskostnad i slutändan ? Sedan förstår jag att bostadsrätt är bekvämare för en del
Citera
2021-11-29, 12:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Om jag jämför med friköpt i ett visst område som kanske har 85 kvadrat och en villa på samma kvadrat

Då kostar villan typ 2.7 miljoner och parhuset 1 miljon men då med en avgift på 5000:-

Ska jag i dagens läge köpa villan måste jag låna 2 miljoner extra och då stå för en större risk privat.

För i slutändan handlar väl allting om en månadskostnad i slutändan ? Sedan förstår jag att bostadsrätt är bekvämare för en del

Några saker du inte tar upp, men som är relevanta:

1. Bostadsrättsföreningen kan vara belånad. Då är priset "egentligen" högre än den miljon du betalar för själva bostadsrätten.
2. Det ingår saker i månadsavgiften som du kommer få betala för själv om du köper ett friköpt radhus. Hur mycket uppgår detta till per månad, utslaget över tid?
3. Bostadsrätt innebär att du inte får göra vad du vill, medan en villa/friköpt ger en annan frihet.
4. Radhus/kedjehus har ofta en samfällighet som tar in en (låg) månatlig avgift.
Senast redigerad av Stygotius 2021-11-29 kl. 12:25.
Citera
2021-11-29, 12:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Nu är också priserna väldigt höga men är boendet i rätt område så skulle jag säga att priserna kommer fortsätta stiga.
Invandrarna blir fler och breder ut sig, svensken vill slippa men har mindre och mindre att välja på så det blir bara dyrare och dyrare.

Så vad du än köper så välj det som passar din livsstil. Gillar du att påta i trädgården? Behöver du garage? Vill du ha utrymme till pool och studsmatta?
Men i slutändan är det området som är det viktiga.
Citera
2021-11-29, 12:28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är också priserna väldigt höga men är boendet i rätt område så skulle jag säga att priserna kommer fortsätta stiga.
Invandrarna blir fler och breder ut sig, svensken vill slippa men har mindre och mindre att välja på så det blir bara dyrare och dyrare.

Så vad du än köper så välj det som passar din livsstil. Gillar du att påta i trädgården? Behöver du garage? Vill du ha utrymme till pool och studsmatta?
Men i slutändan är det området som är det viktiga.

Håller på att bygga nytt hus men satt och jämförde villapriserna i ett område med bostadsrätt för skoj skull och kom fram till att summan blir densamma i slutändan så det är väl det som sätter priserna i slutändan då antar jag. (Vad folk betalar per månad)

I det område där jag bygger finns inga MENA öht vilket är skönt och bådar gott inför framtidens priser
Citera
2021-11-29, 12:28
Medlem
Med dagens elpris är det skönare sitta i en bostadsrätt och fisa än som jag i ett eluppvärmt hus
Citera
2021-11-29, 12:31
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Några saker du inte tar upp, men som är relevanta:

1. Bostadsrättsföreningen kan vara belånad. Då är priset "egentligen" högre än den miljon du betalar för själva bostadsrätten.
2. Det ingår saker i månadsavgiften som du kommer få betala för själv om du köper ett friköpt radhus. Hur mycket uppgår detta till per månad, utslaget över tid?
3. Bostadsrätt innebär att du inte får göra vad du vill, medan en villa/friköpt ger en annan frihet.
4. Radhus/kedjehus har ofta en samfällighet som tar in en (låg) månatlig avgift.

I detta exempel så finns 14 st parhuslägenheter i föreningen

Skulderna uppgår till 8 milj dvs 571 tusen per bostadsrätt
Citera
2021-11-29, 12:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Med dagens elpris är det skönare sitta i en bostadsrätt och fisa än som jag i ett eluppvärmt hus

Men samtidigt lär det ju påverka avgifter till brf i förlängningen
Citera
2021-11-29, 12:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Håller på att bygga nytt hus men satt och jämförde villapriserna i ett område med bostadsrätt för skoj skull och kom fram till att summan blir densamma i slutändan så det är väl det som sätter priserna i slutändan då antar jag. (Vad folk betalar per månad)

I det område där jag bygger finns inga MENA öht vilket är skönt och bådar gott inför framtidens priser

Japp, rätt område låter det som.

För en avgift på 5000 så kan man nästan låna 1,5 milj till och slippa den delen i en villa. Givetvis tillkommer andra kostnader i hus som inte finns i lägenheten och väldigt sällan i parhuset men det är ändå värt det.
Citera
2021-11-29, 14:43
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, rätt område låter det som.

För en avgift på 5000 så kan man nästan låna 1,5 milj till och slippa den delen i en villa. Givetvis tillkommer andra kostnader i hus som inte finns i lägenheten och väldigt sällan i parhuset men det är ändå värt det.

Kostnaderna i villan vet man ju aldrig som du säger men samtidigt så är det nog värt det i slutändan att ha friheten att slippa fråga någon ordförande i föreningen om minsta lilla förändring

Känns som att jag valde rätt att bygga eget i slutändan men ändå är man ju lite nyfiken på varför priserna ser ut som de gör
Citera
2021-11-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969

Ett hus måste ju inte vara eluppvärmt.
Citera
2021-11-29, 16:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Nej allt handlar inte om en månadskostnad i slutändan, köper du villan så köper du samtidigt fastigheten (tomten) och står som ensam ägare på denna. Hur stora är förresten de hypotetiska tomterna du jämför? (Villans jämfört med den som du inte äger till parhuset).
Citera
2021-11-29, 17:11
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nej allt handlar inte om en månadskostnad i slutändan, köper du villan så köper du samtidigt fastigheten (tomten) och står som ensam ägare på denna. Hur stora är förresten de hypotetiska tomterna du jämför? (Villans jämfört med den som du inte äger till parhuset).

Jo det är ju iofs rätt stor skillnad på tomtstorlek. Har 900 kvm tomt och byggarea 152 på huset jag bygger nu..

Parhuset har ju en ”plätt” bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in