Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Den här frågan är kanske främst riktad till yngre människor och det gäller att man är så otroligt kåt på att skaffa bilar med bakhjulsdrift. Köpes-annonserna är fulla med detta:
krav, bakhjulsdrift. Även en gammal 240 - som redan som ny var en rätt gubbig bil utan speciellt mycket kräm duger.
Förklara gärna varför? Den enda "fördelen" jag kan se är att en bakhjulsdriven bil lättare går att sladda och drifta med (främst på vintern) men där slutar liksom fördelarna så vad är grejen?
Hade man vetat om detta skulle man köpt upp alla 240/740 som skänktes eller såldes på 90-talet för fickpengar och idag kunna sälja dem för femsiffriga belopp, oavsett skick.

Det är bara den anledningen, bakhjulsdriften.
Senast förra veckan satt jag på en vägkrog där det också satt ett gäng ungdomar, en av deras telefoner ringde och jag gissar att någon frågade vad han gjorde och svaret blev, vi är ute och sladdar lite. Utanför stod givetvis en 745:a med extraljus och de åkte sen iväg och snackade med sina andra kompisar i en 740 som säkerligen var i området för samma intresse.
Detta skedde en bit upp i norr och snön låg på vägarna.
En kompis till mig köpte sin första 142:a för 1500 kr, detta var tidigt 90-tal.