2021-11-29, 11:17
Medlem
zoombos avatar
Den här frågan är kanske främst riktad till yngre människor och det gäller att man är så otroligt kåt på att skaffa bilar med bakhjulsdrift. Köpes-annonserna är fulla med detta: krav, bakhjulsdrift. Även en gammal 240 - som redan som ny var en rätt gubbig bil utan speciellt mycket kräm duger.

Förklara gärna varför? Den enda "fördelen" jag kan se är att en bakhjulsdriven bil lättare går att sladda och drifta med (främst på vintern) men där slutar liksom fördelarna så vad är grejen?

Hade man vetat om detta skulle man köpt upp alla 240/740 som skänktes eller såldes på 90-talet för fickpengar och idag kunna sälja dem för femsiffriga belopp, oavsett skick.
Citera
2021-11-29, 11:24
Medlem
svartenQQQs avatar
Drifting
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den här frågan är kanske främst riktad till yngre människor och det gäller att man är så otroligt kåt på att skaffa bilar med bakhjulsdrift. Köpes-annonserna är fulla med detta: krav, bakhjulsdrift. Även en gammal 240 - som redan som ny var en rätt gubbig bil utan speciellt mycket kräm duger.

Förklara gärna varför? Den enda "fördelen" jag kan se är att en bakhjulsdriven bil lättare går att sladda och drifta med (främst på vintern) men där slutar liksom fördelarna så vad är grejen?

Hade man vetat om detta skulle man köpt upp alla 240/740 som skänktes eller såldes på 90-talet för fickpengar och idag kunna sälja dem för femsiffriga belopp, oavsett skick.

Det är bara den anledningen, bakhjulsdriften.
Senast förra veckan satt jag på en vägkrog där det också satt ett gäng ungdomar, en av deras telefoner ringde och jag gissar att någon frågade vad han gjorde och svaret blev, vi är ute och sladdar lite. Utanför stod givetvis en 745:a med extraljus och de åkte sen iväg och snackade med sina andra kompisar i en 740 som säkerligen var i området för samma intresse.
Detta skedde en bit upp i norr och snön låg på vägarna.

En kompis till mig köpte sin första 142:a för 1500 kr, detta var tidigt 90-tal.
Citera
Medlem
GoUoDs avatar
Japp. Bara sladdfaktorn.

Tror det är mycket att man har en föreställning att de är bättre väghållning också. När man väl sitter där, och inser att man kommer dratta av vägen p.g.a. överstyrning, så ångrar man sig. Men man ska komma till den insikten.
Citera
2021-11-29, 11:27
Medlem
Strychnos avatar
Dom är bra, roliga att köra, relativt pålitliga, lättmekade, och skulle det behövas reservdelar kan man åka till skroten och köpa en större mängd delar för ett par hundralappar.
Citera
2021-11-29, 11:28
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Dom är bra, roliga att köra, relativt pålitliga, lättmekade, och skulle det behövas reservdelar kan man åka till skroten och köpa en större mängd delar för ett par hundralappar.
Varför är bakhjulsdrivna bilar mer lättmeckade än en framhjulsdriven? Varför finns det fler bakhjulsdrivna än framhjulsdrivna bilar på skrotupplag????

Tänker du på 240 så finns de inte i överflöd på skrotar.
Senast redigerad av GoUoD 2021-11-29 kl. 11:30.
Citera
2021-11-29, 11:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Varför sånt sug bland yngre efter bilar med bakhjulsdrift?
För att de aldrig har kört upp för en brant och isig backe förut.
Citera
2021-11-29, 11:31
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Varför är bakhjulsdrivna bilar mer lättmeckade än en framhjulsdriven? Varför finns det fler bakhjulsdrivna än framhjulsdrivna bilar på skrotupplag????

För att bakhjulsdriva bilar i snitt är äldre.

De skrotas nu pga hög ålder, men är rätt okomplicerade och lättmekade.

Har en känsla att detcsäljs fler fyrhjuladrivna bilar än bakhjulsdrivna.

LL
Citera
2021-11-29, 11:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
För att bakhjulsdriva bilar i snitt är äldre.

De skrotas nu pga hög ålder, men är rätt okomplicerade och lättmekade.

Har en känsla att detcsäljs fler fyrhjuladrivna bilar än bakhjulsdrivna.

LL
Men, då är det ju specifikt äldre bilar som är mer okomplicerade. Nu skrev ju han att det specifikt är bakhjulsdrivna...
Tror det tillverkas ungefär lika många serier av bakhjulsdrivna som framhjulsdrivna nu som på 80-90talet. Dock hade ju 200, 700 & 900 serien en sån volym att det inte går att jämföra med mycket annat.
Citera
2021-11-29, 11:34
Medlem
zoombos avatar
När jag var ung var det nästan bara SAAB som var framhjulsdriven men Audi och VW började komma så smått. Sen tog det över helt.

Att gamla Volvo är lättmekade köper jag. Det är också lättare att byta koppling och växellåda på en bakhjulsdriven bil men att väghållningen är bättre på en framhjulsdriven är odiskutabelt!
Visst, en riktigt skicklig förare med rätt fjädring och pulver kan nog framföra en bakhjulsdriven bil lika bra, rent av snabbare än en framhjulsdriven men för en yngling eller en vanlig Svensson i en standardbil gäller det motsatta.

OK, man kan sladda (enklare). Men vad händer då? Stiger man i rang bland polarna? Får man fler tjejer? Blir man avgudad?
Citera
2021-11-29, 11:36
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Men, då är det ju specifikt äldre bilar som är mer okomplicerade. Nu skrev ju han att det specifikt är bakhjulsdrivna...

Det är en lite enklare konstrutktion med bakhjulsdrift, tex svänger inte drivhjulen.

I praktiken tror jag att bakhjulsdrivna bilar var lite omodernare än jämngamla framhjulsrdrina bilar och därmed lätrare att meka.

Volvo 740 var väl närmast en dinosaurie susta åren.

LL
Citera
2021-11-29, 11:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det är en lite enklare konstrutktion med bakhjulsdrift, tex svänger inte drivhjulen.

I praktiken tror jag att bakhjulsdrivna bilar var lite omodernare än jämngamla framhjulsrdrina bilar och därmed lätrare att meka.

Volvo 740 var väl närmast en dinosaurie susta åren.

LL
Ungefär samma teknik fördes över till 940, så då kan man väl kalla den enklaste 944 från 1997 för en fossil...

Att dra ner och börja riva i en bakaxel på en 740 är nog ungefär lika lätt som börja riva i en framaxel på en gammal saab (frånsett demonteringen, som sig bör vara ganska enkel om man är metodisk och har verktyg) ... Inget man gör utan ett stort intresse.

Får hålla med om att det är enklare konstruktion på bakhjulsdrivna fordon dock. Styrning och transmission är separata, vilket gör enskilt ingrepp lite mer logiskt.
Senast redigerad av GoUoD 2021-11-29 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in