2021-11-28, 14:41
Medlem
Särskild postadress är om man vill ha post till annan adress än folkbokföringsadress. Att det är på det viset, att post kommer till särskilda postadressen istället för folkbokföringsadressen, spelar det då nån roll vart man har sin folkbokföring? Man är väl på sin särskilda postadress då. Tänkte att man spenderar inte direkt sin dygnsvila på sin folkbokföringsadress då. Visst det kanske spelar roll hur mycket skatt man betalar beror på kommun, men i praktiken då, om nån gör flyttanmälan till fel folkbokföringsadress - och spenderar all sin tid på den särskilda postadress (särskild postadress = minst 6 månader på annan adress än folkbokföringsadress) - är det brott i sig som brukas upptäckas? Posten kommer ju till särskilda postadress istället för folkbokföringsadressen. Och ta exempel att inget anmärkningsvärt inträffar (t.ex husrannsakan på folkbokföringsadress o.s.v)
Citera
2021-11-28, 15:59
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Särskild postadress är om man vill ha post till annan adress än folkbokföringsadress. Att det är på det viset, att post kommer till särskilda postadressen istället för folkbokföringsadressen, spelar det då nån roll vart man har sin folkbokföring? Man är väl på sin särskilda postadress då. Tänkte att man spenderar inte direkt sin dygnsvila på sin folkbokföringsadress då. Visst det kanske spelar roll hur mycket skatt man betalar beror på kommun, men i praktiken då, om nån gör flyttanmälan till fel folkbokföringsadress - och spenderar all sin tid på den särskilda postadress (särskild postadress = minst 6 månader på annan adress än folkbokföringsadress) - är det brott i sig som brukas upptäckas? Posten kommer ju till särskilda postadress istället för folkbokföringsadressen. Och ta exempel att inget anmärkningsvärt inträffar (t.ex husrannsakan på folkbokföringsadress o.s.v)

Jag har särskild postadress,är skriven i kommun där jag bor.

Jag hyr bostad,men,får ej av värden vara skriven där jag hyr/bor.
Så, skattemyndigheterna skrev mig hos kommun,
bara för att jag måste vara skriven någonstans.
Citera
2021-11-28, 17:31
Medlem
Vänersborgares avatar
Citat:

Nej, all post kommer inte till den särskilda postadressen. Myndigheter och större företag brukar kontrollera folkbokföringen, men det är inget krav att skicka till den särskilda postadressen.
Citera
2021-11-28, 21:02
Medlem
Citat:

Du ska som huvudregel vara folkbokförd på den plats du har din huvudsakliga dygnsvila på. Särskild postadress är ett sätt att dirigera post, inte indikera dygnsvila.

Brottet i fråga är ett folkbokföringsbrott.
Citera
2021-11-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Jag har särskild postadress,är skriven i kommun där jag bor.

Jag hyr bostad,men,får ej av värden vara skriven där jag hyr/bor.
Så, skattemyndigheterna skrev mig hos kommun,
bara för att jag måste vara skriven någonstans.

Er hyresvärd kan inte ha regler som strider mot gällande lag, i detta fall att man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Särskild postadress brukar annars vara om du semipermanent blivit intagen på någon form av boende, ålderdomshem eller liknande. Även de vilka har försetts med förvaltare eller god man har ofta särskild adress, i dessa fall går all myndighetspost bl.a. till den som är god man.
Citera
2021-11-29, 08:42
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Er hyresvärd kan inte ha regler som strider mot gällande lag, i detta fall att man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Särskild postadress brukar annars vara om du semipermanent blivit intagen på någon form av boende, ålderdomshem eller liknande. Även de vilka har försetts med förvaltare eller god man har ofta särskild adress, i dessa fall går all myndighetspost bl.a. till den som är god man.

Jag har särskild postadress pga att jag lämnade mitt ex.
Har ej haft fast boende sedan dess.
Skattemyndigheten fixade ganska snabbt särskild postadress,
då jag ej kunde hämta post hos ex.

Många som hyr ut bostad i andra hand vill inte
man ska skriva sig på adressen man hyr.
Citera
2021-11-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Jag har särskild postadress pga att jag lämnade mitt ex.
Har ej haft fast boende sedan dess.
Skattemyndigheten fixade ganska snabbt särskild postadress,
då jag ej kunde hämta post hos ex.

Många som hyr ut bostad i andra hand vill inte
man ska skriva sig på adressen man hyr.

Tillfälligt boende kan säkert vara en rimlig orsak till "särskild postadress", men hyresvärden har inget med skrivningen att göra, du är i grunden skyldig att anmäla "rätt" adress som boende.
Citera
2021-11-29, 17:25
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Tillfälligt boende kan säkert vara en rimlig orsak till "särskild postadress", men hyresvärden har inget med skrivningen att göra, du är i grunden skyldig att anmäla "rätt" adress som boende.
Ah,ok.Dåså.
Citera
2021-12-08, 15:05
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:

Ja, det är man så klart, men i praktiken, om man behöver bo i en stad, inte har några bostadspoäng och inte har råd att köpa eget så kan man ofta behöva ta svarta andrahandskontrakt. Då vill inte uthyraren att man skriver sig, ty då blir man påkommen av hyresvärden, varpå både förstahands- och andrahandshyresgäster blir vräkta. Det 1335991 får ställa sig frågan är om det är värt risken att få böter för folkbokföringsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in