2024-03-29, 19:20
Medlem
PilotKillen77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Är det inte så enkelt att företagen vill nå en så bred kundkrets som möjligt. Därav mixen av olika folkslag.

Tänker såhär också. Enda logiska.

Alternativt att man vill vara woke.
Citera
2024-03-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Är det inte så enkelt att företagen vill nå en så bred kundkrets som möjligt. Därav mixen av olika folkslag.

Och vita män existerar inte bland folkslag eller är en kundkrets i sverige?

Vita män och thaikvinnor kanske borde vara normen istället för neger och svensk kvinna..
Citera
2024-03-30, 00:31
Medlem
FinFinnens avatar
Ironiskt nog är den tittargrupp - etniska svenska män - den som är föremål för dessa övergrepp. Tack för det säger jag.

Kring jultid dyker samma gamla pralinreklam upp, nästan, som förr. För nu har man klippt in 2 sekunder med en krullhårig mulatttjej i familjesoffan! Hallå!?
Väldigt många blandrasfamiljer verkar ha uppstått dessutom.
Förresten, vem vill handla på IK*A numera?

De som primärt är skyldiga är de reklambyråer som producerar filmerna, tillsammans med dem som beställer, betalar och låter dem sändas.

På en tät andra plats kommer de "skådespelare" som låter sig utnyttjas för detta syfte, d.v.s. att illustrera hur det framtida Sverige skall se ut enligt det nya konceptet. De som står bakom all sådan reklam har tydligen inget som helst dåligt samvete i det sammanhanget.

Så, varför gör de detta? För att köpa sig ett politiskt alibi och mota Olle i grind vis-a-vis Woke-brigaderna, tror jag. Själv kan jag ärligt inte tro att dessa bolag tror att vi är så dumma att vi inte förstår att vi blir hjärntvättade. Men sant är det ju numera att det är ofrånkomligt att det alltid är någon stolle som kommer att klaga högljutt över att det är för lite belysning på och plats för HBTQ+ och andra former för amerikanska Woke-teorier och identitetspolitik.
Citera
2024-03-30, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Och vita män existerar inte bland folkslag eller är en kundkrets i sverige?

Vita män och thaikvinnor kanske borde vara normen istället för neger och svensk kvinna..
Fast reklam handlar inte om vanlig verklighet. Det handlar om drömmar.
Alla svenska kvinnor drömmer om svarta män. Men alla thai-kvinnor drömmer inte om svenska män....
Citera
2024-03-30, 07:47
Medlem
Den svarte mannen (för det är nästan alltid en vältränad man i 20- eller 30-årsålder) får helt enkelt representera alla minoritetsgrupper. Hans kulör innefattar underförstått alla andra färger. (Undrar hur det som svart känns att bli använd på det sättet.)
Citera
2024-03-30, 08:35
Medlem
För att det ger företagen högre ESG poäng som i sin tur ger dem bättre räntor på lån
Citera
2024-03-30, 11:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Jag vet varför.

Jobbar sporadiskt inom reklam och det handlar om att man "köper in" färdiga modeller från amerikanska företag som behandlar värdegrund, mångfald etc.

Det går alltså till så här:

Svenskt företag bajsar på sig av ängslighet samt vill sälja sina produkter till så många som möjligt (personen i en reklamfilm måste tydligen se ut som jag för att jag ska tycka produkten är intressant.. ).
Företaget i fråga tar in välbetalda "värdegrundskonsulter" som ska berätta för dem som castar hur personerna i reklamen ska se ut – och dessa värdegrundskonsulter är ofta unga tjejer marinerade i amerikansk identitetspolitik samt popkultur.

Dessa konsulter tar därför in färdiga paket från amerikanska företag som speglar den AMERIKANSKA demografin. Dvs – fler svarta, färre araber etc. Svarta i USA konsumerar även mer produkter i förhållande till inkomst än vad andra demografiska grupper gör – och därför "targetar" man denna grupp hårdare, särskilt för billiga och lättsålda produkter.
Lägg även till den politiska aspekten att många som jobbar med detta utgår från den identitetspolitiska pyramiden att ju mörkare hudfärg desto mer förtryckt, oavsett samhälle. Det ger dem ett white knight-komplex där de vill ge svarta mer fördelar, även om "mixade" också ses som guld inom reklamcasting.

Resultatet blir fler svarta/mixade i svenska reklamfilmer (de flesta reklamer som visas i Sverige visas även i andra nordiska/europeiska länder).
Fast problemet blir förstås att jag inte köper deras produkter då jag inte identifierar mig med de människor som finns i reklamen, då den inte riktar sig till mig, alltså påverkas jag inte av den. Köparna blir woke-idioter, som minskar varje dag, utifrån hur det samhälle de ville skapa, faktiskt blev och vissa invandrargrupper. Så slutsatsen blir att de företag som luras på den här reklamen är idioter.

Ser man reklam producerad i Tyskland, finns det i stort sett bara typiska tyskar där. De riktar sig mot de som faktiskt är deras största konsumentgrupp.
Citera
2024-03-30, 11:40
Medlem
Trakessons avatar
Jag har också tänkt på att det är en procentuell fördelning mellan ”färgerna” som inte motsvarar verkligheten i Sverige (eller i alla fall inte den del av landet jag bor i), vilket gör att reklamerna känns overkliga, cringeaktiga och troligen får motsatt verkan mot avsikten. Ett märkligt fenomen är också att alla svarta personer i reklamen ingår i en ”blandad” familj (om de inte är ensamma). Det verkar inte finnas några helsvarta familjer och väldigt få helvita. Jag är inte rasist och har flera vänner som inte är vita, men min erfarenhet är att invandrare oftast lever i etniskt homogena familjer och de som lever i ”blandade” familjer oftast är adopterade som barn (och därmed också kulturellt ”svenska”).
Detta kommer kanske att ändra sig över tid och ”blandade” förhållanden är troligen vanligare i storstäderna än på landsbyggd.

En intressant iaktagelse i min del av landet är att i de flesta ”blandade” familjer ingår en asiatisk kvinna, men ”svenska” vita män med asiatiska fruar förekommer i princip aldrig i reklamen. Är det för att det fortfarande finns utbredda fördomar om att asiatiska kvinnor köps och utnyttjas av ”vita” män?

Ett annat oförklarligt fenomen i reklamen är killen som kommer hem till sin kompis och de diskuterar hemlarmet. Först på bred skånska men helt plötsligt byter man dialekt till någon sorts rikssvenska. Det har jag aldrig upplevt i vetkligheten. (Lite OT och inte rasistiskt menat mot Skåningar.)
Citera
2024-03-30, 11:50
Medlem
Twitterturkens avatar
afrikaner används främst som ett vapen då de är så långt ifrån europeer som man kan komma, kontrasterna blir som tydligast.

Har man en vit vägg som man vill förstöra, vilken färg kastar man då på den? Svart såklart.
Citera
2024-03-30, 11:55
Medlem
Razkolnikows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Jag vet varför.

Jobbar sporadiskt inom reklam och det handlar om att man "köper in" färdiga modeller från amerikanska företag som behandlar värdegrund, mångfald etc.

Det går alltså till så här:

Svenskt företag bajsar på sig av ängslighet samt vill sälja sina produkter till så många som möjligt (personen i en reklamfilm måste tydligen se ut som jag för att jag ska tycka produkten är intressant.. ).
Företaget i fråga tar in välbetalda "värdegrundskonsulter" som ska berätta för dem som castar hur personerna i reklamen ska se ut – och dessa värdegrundskonsulter är ofta unga tjejer marinerade i amerikansk identitetspolitik samt popkultur.

Dessa konsulter tar därför in färdiga paket från amerikanska företag som speglar den AMERIKANSKA demografin. Dvs – fler svarta, färre araber etc. Svarta i USA konsumerar även mer produkter i förhållande till inkomst än vad andra demografiska grupper gör – och därför "targetar" man denna grupp hårdare, särskilt för billiga och lättsålda produkter.
Lägg även till den politiska aspekten att många som jobbar med detta utgår från den identitetspolitiska pyramiden att ju mörkare hudfärg desto mer förtryckt, oavsett samhälle. Det ger dem ett white knight-komplex där de vill ge svarta mer fördelar, även om "mixade" också ses som guld inom reklamcasting.

Resultatet blir fler svarta/mixade i svenska reklamfilmer (de flesta reklamer som visas i Sverige visas även i andra nordiska/europeiska länder).
Precis den förklaringen har jag också har fått av en bekant som rollbesätter !
Citera
2024-03-30, 12:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Bara i PK-Sverige. I reklamfilmerna i t.ex. Tyskland, Italien och Spanien ser du i princip inga svarta.
Citera
2024-03-30, 12:29
Medlem
Haajibs avatar
Kruxet är att det inte har med demografi att göra. Självklart finns det negrer i samhället men jag vågar påstå att det finns fler Thailändskor än negrer.

Om det skulle ha med representation och göra skulle det vara araber och Thailändare som blir inkvoterade i reklamen och en och annan neger lite här och där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in