2021-11-27, 12:48
Medlem
RobbanUCs avatar
Är du en dålig kund för procentarna och utsugarna i bankerna dvs. har inga lån, eller är du en riktig torsk som är belånad över huvudet och betalar dyra räntor och amorteringar för konsumtionslån, svindyra billån/leasing eller övervärderade fastigheter och tillgångar?
Och dessutom, vad har ni för åsikter om de sk. låneinstituten/bankerna?
Diskutera!
Citera
2021-11-27, 16:43
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Är du en dålig kund för procentarna och utsugarna i bankerna dvs. har inga lån, eller är du en riktig torsk som är belånad över huvudet och betalar dyra räntor och amorteringar för konsumtionslån, svindyra billån/leasing eller övervärderade fastigheter och tillgångar?
Och dessutom, vad har ni för åsikter om de sk. låneinstituten/bankerna?
Diskutera!

Jag är en dålig kund. Det enda lånet jag har är CSN och så ska det förbli. Är ett personligt ställningstagande. Bryr mig inte så mycket om vad andra gör med sina pengar men upplever att många har en åsikt om vad jag gör (eller snarare inte gör) med mina pengar. Är tydligen helt sjukt att som vuxen människa frivilligt välja att bo i hyresrätt (ja, jag vet att många anser att det är så kallade "bortkastade pengar", det bryr jag mig inte om eftersom jag inte tycker det är viktigt för mig att äga mitt boende eller se allt i livet som "investeringar", har dessutom väldigt låg hyra och trivs i området). Får ofta höra att det är "helt sjukt" att inte ha ett bolån, bo i BRF/villa, osv. Själv tycker jag det är fantastiskt skönt att slippa ansvaret som eget boende kräver i form av både buffert och fix. Det skänker mig sinnesfrid så jag kan fokusera på andra saker jag tycker om att göra.

Jag är en sån som sparar och köper det jag behöver när jag har pengarna istället för tvärtom. Är inte så intresserad av att lägga hutlösa summor på resor heller. Lägger dock lite mer på mat/livsmedel eftersom jag är väldigt intresserad av matlagning och skulle säga att det är en av mina hobbys. Lägger lite på andra hobbys också. Sen sparar jag en del i fonder, men aldrig så mycket så att jag måste göra stora avkall på livskvalitén i vardagen.

Att jag ses som ett ekonomiskt ufo av dom flesta säger väl en hel del om samhället idag och vad normen är kring pengar, lån osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in