• 1
  • 2
2021-11-27, 02:09
Medlem
Som ni säkert vet så är det väldigt lätt att kolla upp personer via tex Lexbase och mrkoll. Om man då har gjort ett misstag samt suttit i fängelse och därmed sonat sitt brott, så borde det väl inte vara några problem att leva lagligt igen? Lättare sagt än gjort... Ponera att man vill starta någon form av verksamhet och behöver en lokal för detta. Många hyresvärdar backar då ifrån pga av att man är dömd för brott.

Hur ska man lättast kunna kringgå detta problem? Jag tänker att man får starta någon form av AB utomlands eller liknande. Hur pass väl utländska bolag blir godkända eller hur det går till rent praktiskt vet jag inte. Har ingen koll alls. Vill gärna ha hjälp och vägledning mot den rätta vägen 🙏
Citera
2021-11-27, 02:21
Medlem
Uberfuhrers avatar
MrKoll och Lexbase gallras om ett tag, ellerhur?

Du kan starta ett AB i Sverige. Det gör väl inget att du är dömd, eller ska du arbeta med något som du blivit dömd för? Till exempel dömd för bokföringsbrott men ska starta en redovisningsbyrå?

Har du skulder och betalningsanmärkningar privat kommer AB aldrig få låna pengar så länge du har anm. Du kan få svårt att få F-skattesedel om du sitter hos Kronofogden privat.
Citera
2021-11-27, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
MrKoll och Lexbase gallras om ett tag, ellerhur?
Inte om man har suttit i fängelse. Även brott som i polisens register gallras efter 5 år är kvar hos Lexbase i 20år.

Citat:
Du kan starta ett AB i Sverige. Det gör väl inget att du är dömd, eller ska du arbeta med något som du blivit dömd för? Till exempel dömd för bokföringsbrott men ska starta en redovisningsbyrå?
Jag gav ett bra exempel på när det kan vara ett problem, du kanske missade detta?

Citat:
Har du skulder och betalningsanmärkningar privat kommer AB aldrig få låna pengar så länge du har anm. Du kan få svårt att få F-skattesedel om du sitter hos Kronofogden privat.
Jag har inte skrivit någonting om skulder eller kronofogden. Vet inte varför du tar upp detta.

Det var inte många rätt där! Sorry du kanske bara ville hjälpa till. Men ditt svar, besvarar egentligen ingenting. Tack för din medverkan!
Citera
2021-11-27, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackstreetBoys
Som ni säkert vet så är det väldigt lätt att kolla upp personer via tex Lexbase och mrkoll. Om man då har gjort ett misstag samt suttit i fängelse och därmed sonat sitt brott, så borde det väl inte vara några problem att leva lagligt igen? Lättare sagt än gjort... Ponera att man vill starta någon form av verksamhet och behöver en lokal för detta. Många hyresvärdar backar då ifrån pga av att man är dömd för brott.

Hur ska man lättast kunna kringgå detta problem? Jag tänker att man får starta någon form av AB utomlands eller liknande. Hur pass väl utländska bolag blir godkända eller hur det går till rent praktiskt vet jag inte. Har ingen koll alls. Vill gärna ha hjälp och vägledning mot den rätta vägen 🙏

Finns väl inget som hindrar dig att starta ett AB i Sverige?
Citera
2021-11-27, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns väl inget som hindrar dig att starta ett AB i Sverige?
Nej det gör det inte? Är inte heller vad tråden handlar om? Är det verkligen så otydligt skrivet, eller har ni båda supit ikväll?

Ber vänligt att endast folk som är kunniga samt förstår vad jag skriver, besvarar tack! Inga lekmän eller folk som gissar. Vill inte vara otrevlig, men det blir bara kladd i tråden annars, tack för förståelsen!🙏

Kanske inte var så tydligt fast jag själv tycker det. Får väl förtydliga:
Man skapar ett nytt AB
Man är dömd för brott
Man vill hyra lokal

Hyresvärden kollar upp bolaget och tänker:
Hmm, helt nytt bolag, inga problem, vem är det som äger detta bolag då? Aha! En tidigare kriminell person, nej vi får nog tacka nej till erbjudandet och ta in någon med rent register istället.

Hur kan man kringgå detta problem??
Senast redigerad av BackstreetBoys 2021-11-27 kl. 04:39.
Citera
2021-11-27, 04:38
Medlem
Citat:
Nej det gör det inte? Är inte heller vad tråden handlar om? Är det verkligen så otydligt skrivet, eller har ni båda supit ikväll?

Ber vänligt att endast folk som är kunniga samt förstår vad jag skriver, besvarar tack! Inga lekmän eller folk som gissar. Vill inte vara otrevlig, men det blir bara kladd i tråden annars, tack för förståelsen!🙏

Om det handlar om att hyra lokal, så är det ju inte DU som hyr, om du har ett AB.
Citera
2021-11-27, 04:40
Medlem
Citat:
Om det handlar om att hyra lokal, så är det ju inte DU som hyr, om du har ett AB.
Riktigt så enkelt är det inte va? Har gjort ett förtydligande. Är du insatt i detta eller gissar du bara nu? Har du haft eget AB?
Citera
2021-11-27, 04:47
Medlem
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte va? Har gjort ett förtydligande. Är du insatt i detta eller gissar du bara nu? Har du haft eget AB?

Jag driver företag i form av ett AB. Det är ju det som är hela vitsen, det är inte jag som är personligt ansvarig, om det skulle gå åt skogen. Varken för lokal eller något annat. Företaget är en juridisk person. Din jurist tar hand om kontrakten.
Senast redigerad av PatricHbg 2021-11-27 kl. 04:51.
Citera
2021-11-27, 04:53
Medlem
Citat:
Jag driver företag i form av ett AB. Det är ju det som är hela vitsen, det är inte jag som är personligt ansvarig, om det skulle gå åt skogen. Varken för lokal eller något annat. Företaget är en juridisk person. Din jurist tar hand om kontrakten.
Ber om ursäkt om jag framstod som otrevlig innan, men här kommer ett klargörande:

Man skapar ett nytt AB
Man är dömd för brott
Man vill hyra lokal

Hmm, helt nytt bolag, inga problem, vem är det som äger detta bolag då? Aha! En tidigare kriminell person, nej vi får nog tacka nej till erbjudandet och ta in någon med rent register istället.

Citera
2021-11-27, 08:55
Medlem
Citat:

Skriv din syster,bror far eller mor på bolaget och sitt endast i styrelsen.
Citera
2021-11-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Skriv din syster,bror far eller mor på bolaget och sitt endast i styrelsen.
Vill helst lösa på annat sätt då jag har hört att det är väldigt mycket koll på vem som är "verkligt huvudman" och liknande snokande från myndigheterna
Citera
2021-11-27, 11:31
Medlem
George1s avatar
Citat:

Kanske inte var så tydligt fast jag själv tycker det. Får väl förtydliga:
Man skapar ett nytt AB
Man är dömd för brott
Man vill hyra lokal

Sätt in 2 andra personer med rent registret i styrelsen,när du fått lokalen kan du skriva in dig själv igen.
klart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in