2021-11-26, 21:15
Medlem
Emolls avatar
Hej... Sökte ett jobb som skadereglerare rätt nyligen. Tänkte att det lät ganska intressant och att det säkert skulle vara ett bra uppsving både lönemässigt och karriärmässigt mot vad jag har idag. Läste att medellönen kunde ligga på runt 35.000...

När jag nu blev erbjuden jobb så vill de ge mig en ingångslön på 22.000 kronor......? De motiverar det med att jag inte hade någon relaterad utbildning och behöver läras upp.. Men de kunde ändå inte garantera att man skulle få ett bra lönelyft efter man blivit upplärd och fått en titel som skadereglerare.

Är detta normalt att man börjar med en sån låg lön? Jag är dessutom inte en yngling. Är närmare 30 år och arbetat så gott som hela tiden sedan jag blev 18 med diverse yrken(förvisso inte inom direktrelaterat arbete, men ändå)

Hade gärna tagit jobbet om det inte vore för lönen. Känns riktigt tråkigt nu...
Citera
2021-11-26, 21:23
Medlem
Snitsigares avatar
Lite lågt ja. Inte alla som värdesätter så kallade "vuxenlärlingar". Lite skillnad att anställa en ungdom på 19 utan någon yrkeserfarenhet och en vuxen med x antal års erfarenhet. Finns arbetsgivare som ser skillnaden dock. Men att hamna på 35000:- direkt är också lite naivt. Men 25-26000:- för att snabbt efter bevisad duglighet åka upp i lön.
Citera
2021-11-26, 21:24
Medlem
har varit gruppchef för skadeavdelning på både stort och litet försäkringsbolag.
på det stora så var ingångslönen runt 24-26k, erfaren låg runt 30k, lönerna höjdes en hel del, då många bolag snodde handläggare av varandra (Skedde i Malmö) och då behövde man höja lönerna för att inte tappa för många.
på det mindre bolaget så var ingångslönen runt 19-22k, erfaren reglerare runt 26-28
har du ingen relevant erfarenhet så ska du ligga i det lägre spannet, oavsett ålder, kan jag tycka.
sen de som tjänar 35k, där är det oftast att de jobbat längre eller har hand om mer avancerad reglering dvs att man kanske måste ha någon typ av utbildning i botten (byggskadereglerare, skadetekniker eller dylikt) eller att man jobbat så länge att man kan jobbet bra och har hand om mer storskadereglering, typ nedbrunna hus eller liknande. Sen skiljer sig tjänsterna åt rätt mycket beroende på vilken typ av försäkring man ska reglera. Att sitta och ta emot samtal för att reglera en mobiltelefon kontra överfall gör också en del på lönen.

Sen har många av de traditionella försäkringsbolagen rätt bra förmåner, lite extra semesterdagar och pension, ska också läggas in i lönen.
Citera
2021-11-26, 21:59
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kittyboy
har varit gruppchef för skadeavdelning på både stort och litet försäkringsbolag.
på det stora så var ingångslönen runt 24-26k, erfaren låg runt 30k, lönerna höjdes en hel del, då många bolag snodde handläggare av varandra (Skedde i Malmö) och då behövde man höja lönerna för att inte tappa för många.
på det mindre bolaget så var ingångslönen runt 19-22k, erfaren reglerare runt 26-28
har du ingen relevant erfarenhet så ska du ligga i det lägre spannet, oavsett ålder, kan jag tycka.
sen de som tjänar 35k, där är det oftast att de jobbat längre eller har hand om mer avancerad reglering dvs att man kanske måste ha någon typ av utbildning i botten (byggskadereglerare, skadetekniker eller dylikt) eller att man jobbat så länge att man kan jobbet bra och har hand om mer storskadereglering, typ nedbrunna hus eller liknande. Sen skiljer sig tjänsterna åt rätt mycket beroende på vilken typ av försäkring man ska reglera. Att sitta och ta emot samtal för att reglera en mobiltelefon kontra överfall gör också en del på lönen.

Sen har många av de traditionella försäkringsbolagen rätt bra förmåner, lite extra semesterdagar och pension, ska också läggas in i lönen.

Detta är ett konsultbolag, som jobbar åt försäkringsbolag skulle man kunna säga. Grejen är att jag hade haft förståelse om de sätter en sån ingångslön under själva upplärningen. Men när de inte kunde ge mig ett svar på hur mycket de som är skadereglerare tjänar där i genomsnitt så kändes det lite märkligt. Eller hur mycket man kunde förhandla upp sin lön om man gjorde ett bra jobb. Då har jag inte mer att gå på än de här 22.000 de ville erbjuda mig.
Citera
2021-11-26, 22:00
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Lite lågt ja. Inte alla som värdesätter så kallade "vuxenlärlingar". Lite skillnad att anställa en ungdom på 19 utan någon yrkeserfarenhet och en vuxen med x antal års erfarenhet. Finns arbetsgivare som ser skillnaden dock. Men att hamna på 35000:- direkt är också lite naivt. Men 25-26000:- för att snabbt efter bevisad duglighet åka upp i lön.

Joo, lite så tänker jag med. Man får väl ändå pröjsa lite om man vill satsa på personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in