• 1
  • 2
2021-11-26, 16:27
Medlem
broderskaps avatar
Vilka bra filmer kommer ni på som utspelar sig i en amerikansk, mindre stad med typ medelinkomst? Genre spelar inte så stor roll, men gärna thriller/drama. Många skräckisar utspelar ju sig i en sådan miljö, och ni får gärna tipsa om sådana också. Gärna med någon stabil skådis i huvudrollen (typ Richard Gere).

Poängen är att man ska få den där härliga känslan av amerikansk medelklass och småstad (~5,000-150,000 invånare typ). Ett exempel är The Mothman Prophecies (2002) med just Richard "Richie" Gere. En film som utspelar sig i en härlig medelklassmiljö, men dock inte i en så liten ort, är The Devil's Own (En fiende ibland oss) (1997) med Brad "Pitten" Pitt och Harrison "Jew Solo" Ford.

Fattar ni vad jag är ute efter?
Citera
2021-11-26, 17:01
Medlem
Fåglarna (The Birds) är en amerikansk skräckfilm från 1963 av Alfred Hitchcock. En liten amerikansk småstad blir attackerad av svärmar av mordiska fåglar. En av Hitchcocks kändaste filmer.
Citera
2021-11-26, 17:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderskap
Vilka bra filmer kommer ni på som utspelar sig i en amerikansk, mindre stad med typ medelinkomst? Genre spelar inte så stor roll, men gärna thriller/drama. Många skräckisar utspelar ju sig i en sådan miljö, och ni får gärna tipsa om sådana också. Gärna med någon stabil skådis i huvudrollen (typ Richard Gere).

Poängen är att man ska få den där härliga känslan av amerikansk medelklass och småstad (~5,000-150,000 invånare typ). Ett exempel är The Mothman Prophecies (2002) med just Richard "Richie" Gere. En film som utspelar sig i en härlig medelklassmiljö, men dock inte i en så liten ort, är The Devil's Own (En fiende ibland oss) (1997) med Brad "Pitten" Pitt och Harrison "Jew Solo" Ford.

Fattar ni vad jag är ute efter?

Kom direkt att tänka på en film med samma skådespelar-par som i Titanic, dvs Dicaprio och Winslet! Riktigt bra film och typisk medelklass-miljö i välbärgad småstad. Ruskigt bra film som belyser konflikten mellan att bejaka livet kontra trycket att leva konventionellt och följa normer som typiskt kommer med det trygga medelklasslivet. Skulle gissa att handlingen utspelar sig på 60-talet.

Kommer fan inte på titeln, någon som kan hjälpa mig?
Citera
2021-11-26, 17:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kom direkt att tänka på en film med samma skådespelar-par som i Titanic, dvs Dicaprio och Winslet! Riktigt bra film och typisk medelklass-miljö i välbärgad småstad. Ruskigt bra film som belyser konflikten mellan att bejaka livet kontra trycket att leva konventionellt och följa normer som typiskt kommer med det trygga medelklasslivet. Skulle gissa att handlingen utspelar sig på 60-talet.

Kommer fan inte på titeln, någon som kan hjälpa mig?
Revolutionary Road.

https://www.imdb.com/title/tt0959337/

Ett mästerverk av Mendes&co, men rätt dyster.
Citera
2021-11-26, 17:11
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Revolutionary Road.

https://www.imdb.com/title/tt0959337/

Ett mästerverk av Mendes&co, men rätt dyster.

Just det, tack! Ja, verkligen ett mästerverk.

TS, kolla trailern här, visst är det träffande på det du söker?

https://m.youtube.com/watch?v=WGS9M6uiOW4
Citera
2021-11-26, 17:18
Medlem
Nicke08s avatar
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Outstanding cast:
Frances McDormand, Woody Harrelson & Sam Rockwell
Citera
2021-11-26, 17:21
Medlem
Silverfiskarnas avatar
”Little miss sunshine” rekommenderar jag skarpt för de som inte redan sett mästerverket. Annars har vi klassiker som ”Handen som gungar vaggan” med en av de vackraste skådespelarna någonsin, Rebecca de Mornay.
Citera
2021-11-26, 17:21
En djävul till granne med Tom Hanks.
Citera
2021-11-26, 17:57
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
En djävul till granne med Tom Hanks.

Uppvuxen i medelklass villaområde på 80-talet och kände igen mig i allt från den filmen.
Allt från den exhibitionistiska grannfrugan som gärna visade röven, till dom knepiga nyinflyttade i området.

Har säkert sett den sex gånger. Klar favorit!
Senast redigerad av Cancerogen 2021-11-26 kl. 18:01.
Citera
2021-11-26, 18:02
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
”Little miss sunshine” rekommenderar jag skarpt för de som inte redan sett mästerverket. Annars har vi klassiker som ”Handen som gungar vaggan” med en av de vackraste skådespelarna någonsin, Rebecca de Mornay.

Min herre (?) har mycket god smak.
Citera
2021-11-26, 18:12
Medlem
franges avatar
Fargo?
Citera
2021-11-26, 19:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Lol, finns ju hur mycket som helst. Tex allt av stephen king (möjligtvis med undantag av shawshank).

Skulle säga i princip allt som inte utspelars sig i californien , new york eller södern (södern används ofta som kuliis när man skall skildra fattigdom).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in