2019-02-17, 11:48
Medlem
Cameltotems avatar
Var ute och fikade idag med min kära och då kom vi in i en liten diskussion precis innan vi skulle lämna. Ska man verkligen plocka undan efter sig på fik?

Det är rätt vanligt att folk gör det men varför? Ingen gör det någonsin på restauranger men det förväntas att man gör det på fik?

Jag brukar göra det av hyfs men funderar på sluta då jag inte borde göra deras jobb.

Åsikter?
Citera
2019-02-17, 11:53
Medlem
Serveras man på brickor och det står en vagn eller liknande för brickorna gör jag det.
Citera
2019-02-17, 11:53
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Nu är jag inexakt med mitt svar, men när jag besöker fik och restauranger brukar jag inom rimliga gränser plocka upp efter mig. Jag försöker alltså visa hyfs även om jag vet att jag betalar för mig.
Citera
2019-02-17, 11:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Var ute och fikade idag med min kära och då kom vi in i en liten diskussion precis innan vi skulle lämna. Ska man verkligen plocka undan efter sig på fik?

Det är rätt vanligt att folk gör det men varför? Ingen gör det någonsin på restauranger men det förväntas att man gör det på fik?

Jag brukar göra det av hyfs men funderar på sluta då jag inte borde göra deras jobb.

Åsikter?
Så här är det.

I andra hospitalityländer (USA, Australien, Nya Zeeland) så är det inte ovanligt att man dukar av själv. Detta för att hospitality handlar om att ge och ta.

I Sverige uppskattas detta av kaféerna, eftersom kaféer oftast har lägre omsättning och därmed färre anställda.

Dock är svenskar generellt urusla på att äta på lokal, och tror att ett kafé, en pizzeria, ett sushiställe och en trestjärnig restaurang har samma förutsättning eftersom JAG går ut och äter och därmed förväntar MIG en service. Oavsett om du betalat 65:- eller 650:-.

Så fortsätt gärna, du är en uppskattad kund!
Citera
2019-02-17, 11:57
Medlem
Äter man lunch ute så plocka de flesta bort brickan efter sig. Jag tycker man bör göra likadant på ett café.

Fast är det lugnt på fiket och det finns mycket att plocka bort och om tjejen då sitter och kollar på sin telefon så brukar jag lämna brickan på bordet.
Gillar inte när folk inte gör vad de ska på sitt jobb.
Citera
2019-02-17, 11:58
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Så här är det.

I andra hospitalityländer (USA, Australien, Nya Zeeland) så är det inte ovanligt att man dukar av själv. Detta för att hospitality handlar om att ge och ta.

I Sverige uppskattas detta av kaféerna, eftersom kaféer oftast har lägre omsättning och därmed färre anställda.

Dock är svenskar generellt urusla på att äta på lokal, och tror att ett kafé, en pizzeria, ett sushiställe och en trestjärnig restaurang har samma förutsättning eftersom JAG går ut och äter och därmed förväntar MIG en service. Oavsett om du betalat 65:- eller 650:-.

Så fortsätt gärna, du är en uppskattad kund!

Jo fast jag köper inte en sekund att fik har svårt att gå runt. De är hutlösa priser jämför med restauranger i Sverige. För inte tala om fikande i andra länder.

Sen återigen, varför plockar man undan efter sig på fik men inte på restauranger? De är samma tjänst jag betalar för?
Citera
2019-02-17, 12:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jo fast jag köper inte en sekund att fik har svårt att gå runt. De är hutlösa priser jämför med restauranger i Sverige. För inte tala om fikande i andra länder.

Sen återigen, varför plockar man undan efter sig på fik men inte på restauranger? De är samma tjänst jag betalar för?
Hutlösa priser?

Många kaféer idag har betydligt bättre råvaror och påkostad mat än vad restauranger har. Gjord med mindre marginaler eftersom man tror på det man gör.

Det är just den här typen svensk amatörism av att äta ute jag menar.
Citera
2019-02-17, 12:06
Medlem
Citat:

Detta.
Bulle och kaffe är ju horribelt dyrt, som en varm måltid på en riktig restaurang.
Jag brukar snygga till det lite på bordet, trava tallrikarna och lägga ihop besticken och skjuta det till bordsänden. Men inte springa ut i köket med det.
Citera
2019-02-17, 12:08
Medlem
Sooks avatar
Jag plockar ut efter mig om det är smidigt. Har jag ingen bricka så är det krångligt och då lämnar jag det på bordet. Som nån nyss skrev så kan jag också låmna om det är lugnt och de har personal a det räcker till. Är det tex fullt i brickstället så lämnar jag det också. Så det är lite olika. Är jag tex missnöjd med servicen skulle jag inte drömma om att duka ut.
Citera
2019-02-17, 12:09
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Det här håller jag med om. Är jag på ett litet fik med billigt fika kan jag hjälpa till och plocka undan, men på alla hutlösa kedjor kan dom gott plocka undan själva.

Sen är det skillnad på en restaurang där det finns serveringspersonal och ett fik med självservering.
Citera
2019-02-17, 12:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Detta.
Bulle och kaffe är ju horribelt dyrt, som en varm måltid på en riktig restaurang.
Jag brukar snygga till det lite på bordet, trava tallrikarna och lägga ihop besticken och skjuta det till bordsänden. Men inte springa ut i köket med det.
Om det är horribelt dyrt, antar att du jämför med ICA, så köp där då och sitt på en sten ute i kylan istället.

Jaha, du ville sitta inne i värmen en timme och ta upp plats för andra som gör att kaféet kan tjäna pengar!

Folk är fullständigt dumma i huvudet som tror att en coca cola ska kosta 15:- på ett kafé men betalar 22:- på pressbyrån utan att blinka och inte ens utnyttjar deras run längre än det tar att betala för sig.
Citera
2019-02-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om det är horribelt dyrt, antar att du jämför med ICA, så köp där då och sitt på en sten ute i kylan istället.

Jaha, du ville sitta inne i värmen en timme och ta upp plats för andra som gör att kaféet kan tjäna pengar!

Folk är fullständigt dumma i huvudet som tror att en coca cola ska kosta 15:- på ett kafé men betalar 22:- på pressbyrån utan att blinka och inte ens utnyttjar deras run längre än det tar att betala för sig.
Oj här var det brösttoner. Men okej.

En skärva kall dessertpaj för 60 kr och ett glas kaffe för 50 kr, ja det är dyrt. Däremot sitter jag inte och surar över det men det ska vara gott och personalen trevlig och hjälpsam. Då är det fine. Men de hinner väl bära ut disken också. Och går nog runt ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in