2021-11-26, 12:01
Medlem
Ska bjuda på kalkon och tänkte laga den dagen innan.
Ska man tranchera den när den där klar och sedan in i kylen till dagen efter eller ska man in med den i kylen hel och tranchera dagen efter och sedan värma i ugnen?
Citera
2021-11-26, 12:56
Medlem
TheSurvivor87s avatar
transchera kalkonen dagen efter
Citera
2021-11-26, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Ska bjuda på kalkon och tänkte laga den dagen innan.
Ska man tranchera den när den där klar och sedan in i kylen till dagen efter eller ska man in med den i kylen hel och tranchera dagen efter och sedan värma i ugnen?

Tranchera innebär att skära upp kött vid servering, direkt efter tillagning, så det verkar inte vara det du ska göra i vilket fall som helst.

Skär upp fågeln dagen efter du har tillagat den och värm försiktigt i ugnen.
Senast redigerad av cdec 2021-11-26 kl. 16:26.
Citera
2021-11-26, 16:56
Medlem
Tack för lektionen!
Ska jag låta fyllningen (äpple, lök apelsin) so den r toppad med vara kvar eller ska jag tömma den innan den hamnar i kylen?
Citera
2021-11-26, 17:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tranchera innebär att skära upp kött vid servering, direkt efter tillagning, så det verkar inte vara det du ska göra i vilket fall som helst.

Skär upp fågeln dagen efter du har tillagat den och värm försiktigt i ugnen.
Skulle nog värma den först, och skära upp den sen. Att värma redan uppskurna skivor låter inget vidare, tycker jag.

Tranchera betyder fö skära upp (för att servera), det behöver inte ske direkt efter tillagning, och det behöver inte ske vid bordet.
Citera
2021-11-26, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Skulle nog värma den först, och skära upp den sen. Att värma redan uppskurna skivor låter inget vidare, tycker jag.

Tranchera betyder fö skära upp (för att servera), det behöver inte ske direkt efter tillagning, och det behöver inte ske vid bordet.

Är den tillagad hel och sen kyld så kommer det bli smidigast att skära den kall och sen värma delarna/skivorna försiktigt.
Värmer du hela fågeln och skär den kommer det bli smuligt och trixigt om du inte har en sylvass kniv och bländande teknik.

Vad tranchering innebär har jag koll på, jag är så gammal så jag började jobba när det fortfarande pratades fransksvenska i krogköken.
Men det är ingen idé att försöka diskutera fransksvenska kökstermer på Flashback…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in