Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Jag har autism och har problem med det sociala. Folk i allmänhet tittar aldrig på mig i konversationer. De tittar alltid på mina kollegor. Känner mig verkligen inkapabel och oönskad.
Jag har svårt att prata; dvs forma tydliga meningar. Jag har också svårt att få konversationer att flyta på.
Jag har svårt med ögonkontakten och blir därför väldigt intensiv i blicken, kanske därför detta skräcker bort folk. Om jag inte tittar folk i ögonen tittar de ändå inte på mig.
Jag har svårt att hålla röd tråd i konversationer, dvs jag tappar oftast bort mig i vad konversationen verkligen handlar om. Detta har gjort mina högskolestudier ofantligt svårt.
Känner mig sjukt deprimerad och oönskad. Vill inte existera längre.
Vad gäller lämplig ögonkontakt kanske det går att söka KBT via habiliterings mot., enda jag kan komma på som skulle kunna innebära att du själv får kontroll över situationen, därmed även den enda långsiktiga lösningen.
Du skulle kunna be mötesdeltagare/kolleger att uppmärksamma dig på när du faller ut i för mötet/upg. orelevanta utläggningar och be dig återgå till relevant del, möjligen citera den sista meningen om ämnet du tog upp för att underlätta för dig att återgå till relevant bit och du slipper gissa...
Mycket möjligt att de gör dig en björntjänst och låter dig spacea ut okommenterat för att de inte vill att du ska ta illa upp. Men eftersom du själv märkt av det så blir ju det ytterligare en källa till dåligt mående.
Så om du ber dem om hjälp med att hålla dina utläggningar relevant blir de nog bara glad och nöjd över att du dels är medveten om dina brister och visar att du vill överkomma/mitigera dessa.
Dels försöker hitta en lösning så tid inte förslösas på ovidkommande. Dessutom en oerhört liten insats från deras sida jfr. att sortera ut relevant/ovidkommande i efterhand.